ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چطور جلوی مصرف دیتای اپلیکیشن های اندروید را بگیریم؟

مسلما هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم که در زمان کوتاهی بسته اینترنتمان تمام شود و دوباره با پرداخت هزینه، بسته جدیدی بخریم. یکی از راه‌های کاهش مصرف اینترنت موبایل، جلوگیری از دسترسی برنامه‌ها به آن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

مسلما هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم که در زمان کوتاهی بسته اینترنتمان تمام شود و دوباره با پرداخت هزینه، بسته جدیدی بخریم. یکی از راه‌های کاهش مصرف اینترنت موبایل، جلوگیری از دسترسی برنامه‌ها به آن است. در همین راستا می‌خواهیم نحوه قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا موبایل و ایجاد محدودیت برای مصرف دیتا را آموزش دهیم.

برخی اپ‌های موبایل اینترنت زیادی مصرف می‌کنند و حتی اگر بطور فعالانه از آن‌ها استفاده‌ای هم نداشته باشید، باز هم مشغول مصرف اینترنت خواهند بود. جای نگرانی وجود ندارد چرا که اندروید یک روش برای جلوگیری از کار پیش روی شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از اپ‌های شخص ثالث هم استفاده کنید که گزینه‌های بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند.

چندین روش برای محدودیت یا قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا موبایل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را آموزش می‌دهیم. تا پایان با دیجیاتو همراه باشید.

قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا با تنظیمات اندروید

شما می‌توانید دسترسی برنامه‌ها به دیتا موبایل را در گوشی‌های برندهای مختلف مانند گوگل، سامسونگ و شیائومی محدود کنید. برای اینکار تنها باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • به سراغ تنظیمات گوشی بروید. برای اینکار روش‌های مختلفی وجود دارد و برای مثال می‌توانید دست خود را از بالای نمایشگر به سمت پایین بکشید و سپس روی آیکون تنظیمات ضربه بزنید.
  • به مسیر Network & Internet > Data usage بروید. در بالای این بخش می‌توانید میزان دیتای مصرفی را ببینید.
  • گزینه App data usage را انتخاب کنید تا میزان مصرف دیتا اپ‌هایی که اخیرا استفاده کرده‌اید به نمایش گذاشته شود.
  • در این لیست به دنبال برنامه‌ای باشید که بیشترین دیتا موبایل را مصرف کرده. برخی برنامه‌ها دیتا زیادی مصرف می‌کنند، بنابراین باعث اتمام سریع بسته اینترنتی می‌شوند.
  • برای جلوگیری از دسترسی این برنامه به اینترنت موبایل، گزینه Background data را خاموش کنید.
  • گزینه Unrestricted data را هم غیرفعال کنید تا زمانی که گزینه صرفه‌جویی مصرف اینترنت دیتا موبایل روشن است، عملکردش مورد بررسی قرار بگیرد.

قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا

با اینکار برنامه‌های موردنظرتان دیگر در پس زمینه دیتا مصرف نمی‌کنند و تنها به اینترنت وای فای محدود می‌شوند.

اگر می‌خواهید میزان مصرف دیتا موبایل تحت نظر باشد، دوباره به منوی Data usage بروید و گزینه Use Data Saver را فعال کنید. با اینکار مصرف کلی اینترنت موبایل محدود می‌شود.

چگونه مصرف اینترنت دیتا موبایل را محدود کنیم؟

اگرچه روش بالا می‌تواند باعث قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا شود، اما شما باید یک هشدار برای میزان مصرف درنظر بگیرید و همچنین مصرف دیتا را هم محدود کنید. برای چنین کاری مراحل زیر را انجام دهید:

  • در تنظیمات گوشی روی گزینه Network & Internet ضربه بزنید.
  • به مسیر Data usage > Data warning and limit بروید.
  • گزینه Set data limit را فعال کنید.
  • به بخش Data limit بروید. یکی از گزینه‌های گیگابایت یا مگابایت را در منوی کشویی انتخاب و سپس میزان دیتا مدنظرتان را وارد کنید.
  • گزینه Set data warning را هم فعال کنید.
  • روی گزینه Data warning ضربه زده و سپس حجم دیتای مدنظرتان برای دریافت هشدار را وارد کنید.

قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا

زمانی که به اندازه حجم وارد شده در این بخش از اینترنت استفاده کنید، دستگاه بطور خودکار دیتا موبایل را قطع می‌کند. قابلیت هشدار دیتا تنها زمانی که از دیتا بیش از میزان مدنظرتان استفاده کنید، به شما هشدار می‌دهد.

میزان دیتا برای هشدار باید در محدوده محدودیت برای مصرف دیتا باشد، بنابراین می‌توانید آن را در نزدیکی محدویت دیتا تنظیم کنید تا برایتان هشدار ارسال شود.

محدودیت مصرف دیتا موبایل با اپ‌های شخص ثالث

چندین اپ شخص ثالث برای قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا موبایل و همچنین ایجاد محدودیت برای آن‌ها وجود دارد، با این حال می‌خواهیم به سراغ اپلیکیشن «NetGuard» برویم.

NetGuard یک برنامه فایروال است که نه تنها از مصرف داده موبایل توسط اپ‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه می‌توانید مانع از دسترسی آن‌ها به اینترنت وای فای هم شوید. در حالت کلی از طریق این برنامه می‌توانید مشخص کنید که کدام برنامه به اینترنت وصل شود و کدام یک به آن دسترسی نداشته باشد.

با توجه به چنین قابلیت‌هایی می‌توانید در کنار صرفه‌جویی در مصرف دیتا موبایل، پهنای باند را کاهش دهید، در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید و از نمایش نوتیفیکیشن‌ها، پاپ آپ‌ها و همچنین تبلیغات جلوگیری کنید.

NetGuard

NetGuard

سازنده: Marcel Bokhorst قیمت: رایگان و پولی دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: ۲.۶ مگابایت زبان:
کاهش مصرف دیتا با NetGuard

NetGuard تمام اپ‌ها را به ترتیب حروف الفبا به نمایش می‌گذارد. در مقابل هر برنامه گزینه‌ای برای دسترسی به اینترنت وای فای و همچنین دیتا موبایل به چشم می‌خورد. بنابراین شما می‌توانید دسترسی یک برنامه به هرکدام از آن‌ها یا حتی هردوی آن‌ها را قطع کنید.

در حالت کلی اگر می‌خواهید در مصرف اینترنت دیتا موبایل صرفه‌جویی کنید، گزینه دوم را لمس کنید تا دیگر برنامه به آن دسترسی نداشته باشد. با لمس گزینه وای فای، اپ دیگر به آن دسترسی ندارد و با لمس هر دو گزینه، این برنامه دیگر نمی‌تواند از اینترنت استفاده کند.

قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا

شاید تنها به دنبال قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا موبایل نباشید و بخواهید از تنظیمات بیشتری استفاده کنید. برای اینکه کنترل بیشتری روی برنامه‌ها داشته باشید، روی فلش سمت چپ برنامه ضربه بزنید.

در این بخش چندین گزینه در برابرتان ظاهر می‌شود که می‌توانید توسط آن‌ها استفاده برنامه‌ها از اینترنت را شخصی‌سازی کنید. برای مثال گزینه‌ای برای مصرف دیتا زمانی که نمایشگر دستگاه روشن است، در این بخش وجود دارد.

برای سادگی بیشتر، NetGuard برنامه‌های پیش فرض دستگاه را نشان نمی‌دهد، با این حال می‌توانید با چند مرحله زیر اپ‌های سیستمی را هم به آن اضافه کنید:

  • روی گزینه سه نقطه در سمت راست بالای نمایشگر ضربه بزنید.
  • به مسیر Settings > Advanced options بروید.
  • گزینه Manage system apps را فعال کنید.

قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا

شما می‌توانید استفاده از شبکه‌های موبایل خاص را محدود کنید. برای مثال امکان استفاده نامحدود از اینترنت 3G را فراهم کنید، اما برای شبکه LTE یا 5G محدودیت درنظر بگیرید. علاوه بر دیتا موبایل، تنظیماتی برای اینترنت وای فای هم وجود دارد.

برای دسترسی به این گزینه‌ها به مسیر Settings > Network options بروید و سپس گزینه‌های موجود را با توجه به نیازتان فعال یا غیرفعال کنید.

گزینه‌های موجود در NetGuard تنها محدود به قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا موبایل نمی‌شود و می‌توانید از آن‌ها برای نظارت روی تلاش اپ‌ها برای دسترسی به اینترنت هم استفاده کنید. با این قابلیت می‌توانید از عملکرد اپ‌ها اطلاع داشته باشید.

در صورتی قادر به مدیریت مصرف دیتا دستگاه اندرویدی خود نباشید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته اینترنت شما تمام می‌شود. بنابراین با قطع دسترسی برنامه‌ها به اینترنت دیتا یا ایجاد محدودیت برای آن‌ها، می‌توانید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی