ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جان مک آفی به کلاهبرداری در بازار رمزارزها و پولشویی متهم شد

نزدیک به ۵ ماه پیش کارآفرین امنیت سایبری و یکی از فعالان بازار رمزارزها، جان مک آفی در اسپانیا دستگیر شد. حالا این کارآفرین به کلاهبرداری در اوراق بهادار و طرح «بالا ببر و بفروش» ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۵

نزدیک به ۵ ماه پیش کارآفرین امنیت سایبری و یکی از فعالان بازار رمزارزها، جان مک آفی در اسپانیا دستگیر شد. حالا این کارآفرین به کلاهبرداری در اوراق بهادار و طرح «بالا ببر و بفروش» در دنیای رمزارزها متهم شده است.

دادستان‌های فدرال به تازگی یک پرونده علیه مک آفی و مشاور اجرایی و محافظش به نام «جیمی گیل واتسون جونیور» منتشر و در آن ادعا کرده‌اند که این دو نفر از تشویق فالورهای خود در توییتر توانسته‌اند ۲ میلیون دلار درآمد داشته باشند. این افراد فالورهای خود را به سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی مانند دوج کوین ترغیب کرده‌اند و در هنگام افزایش قیمت، دارایی خود را فروخته‌اند.

به گفته یکی از دادستان‌های آمریکا به نام «آدری استراوس»، مک آفی و واتسون با دروغ و فریب میلیون‌ها دلار پول بدست آورده‌اند:

«مک آفی و واتسون بطور گسترده از پلتفرم شبکه اجتماعی و شوق سرمایه‌گذاران در بازار در حال ظهور رمزارزها سوءاستفاده کردند تا از طریق دروغ و فریب میلیون‌ها دلار درآمد به جیب بزنند. متهمان ظاهرا از حساب توییتری مک آفی جهت انتشار پیام‌‌ها برای صدها هزار فالور توییتر استفاده کرده‌اند و از طریق اطلاعات غلط و گمراه‌کننده و پنهان کردن انگیزه‌های واقعی و منافع شخصی، آن‌ها را به خرید رمزارزها تشویق کرده‌اند.»

جان مک آفی

این دو نفر ظاهرا برنامه خود را در فاصله دسامبر ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۸ اجرایی کرده‌اند. مک آفی از حساب توییتری تایید شده‌اش که اکنون نزدیک به ۱ میلیون فالور دارد، برای انتشار پیام‌ها استفاده کرده است.

در حالی که جان مک آفی در کیفرخواست گفته که سهمی در این آلت‌کوین‌ها نداشته، در واقعیت این کارآفرین پیش از تشویق دیگران با استفاده از بیت کوین حجم بالایی از این رمزارزها را می‌خریده و سپس با افزایش قیمت به وسیله فالورها، آن‌ها را می‌فروخته است.

مک آفی و واتسون با ۷ اتهام روبه‌رو شده‌اند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند ۵ تا ۲۰ سال حبس به دنبال داشته باشند. از این اتهام‌ها می‌توان به توطئه برای کلاهبرداری اجناس و اوراق بهادار و توطئه برای پولشویی اشاره کرد.

این اولین باری نیست که شاهد اعلام جرم علیه جان مک آفی هستیم. سال گذشته میلادی این کارآفرین به جرم فرار مالیاتی دستگیر شد و در ماه اکتبر ۲۰۲۰ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به علت تبلیغات تقلبی برای عرضه اولیه کوین (ICO) از وی شکایت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی