ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت ربات شناگری که خودش را ترمیم می‌کند [تماشا کنید]

ربات‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند و بهبود عملکردشان همچنان ادامه دارد. حالا پژوهشگران توانسته‌اند یک ربات شناگر خودترمیم شونده توسعه دهند. ربات‌ها در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضا وظایفی که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

ربات‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند و بهبود عملکردشان همچنان ادامه دارد. حالا پژوهشگران توانسته‌اند یک ربات شناگر خودترمیم شونده توسعه دهند.

ربات‌ها در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضا وظایفی که برای انسان‌ها خطرناک هستند را انجام می‌دهند. برای مثال می‌توان به کار در مناطق آلوده یا شرکت در ماموریت‌های نجات اشاره کرد، اما شاید در طی این اقدامات با مشکل مواجه شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند. در همین راستا پژوهشگران یک ربات شناگر خودترمیم شونده توسعه داده‌اند.

محققان دانشگاه «کالیفرنیا، سن دیگو» موفق به توسعه یک ربات ۲ سانتی‌متری شناگر با طراحی مشابه ماهی شده‌اند که از ۳ لایه بهره می‌برد. بخش بالایی و پایینی به ترتیب حاوی یک قطعه رسانا به همراه یک نوار فوقانی از میکرو ذرات مغناطیسی هستند که در بین آن‌ها، یک لایه میانی آبگریز قرار گرفته است.

پژوهشگران در کنار این طراحی، به دم این ربات شناگر پلاتین هم اضافه کرده‌اند که با سوخت «هیدروژن پراکسید» واکنش نشان می‌دهد تا حباب‌های اکسیژن برای حرکت دادن ربات شکل بگیرند.

این ربات شناگر کوچک درون یک «پتری دیش» حاوی محلول ضعیف هیدروژن پراکسید قرار می‌گیرد. در ادامه دانشمندان برای نمایش توانایی خودترمیم شوندگی این ربات، آن را به وسیله یک تیغ از چند ناحیه برش می‌دهند.

همانطور که در ویدیو مشخص است، در ابتدا دم ظرف را تا رسیدن به بدنه طی می‌کند و پس از اتصال به بدنه، این ربات کوچک دوباره شروع به شنا می‌کند. در ادامه شاهد تقسیم این ربات به سه بخش هستیم که اینبار هم دم شروع به حرکت کرده و به قطعه دوم می‌چسبد. در ادامه این دو قطعه که حالا به بخش بزرگی از بدنه تبدیل شده‌اند، پس از چندین بار تلاش به قطعه سوم متصل می‌شوند.

پژوهشگران می‌توانند در ادامه این ویژگی را برای ربات‌های بزرگتر بررسی کنند، بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم در صورتی که ربات‌های بزرگتر از وسط نصف شوند، می‌توانند دوباره به یکدیگر متصل شده و به کارشان ادامه دهند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی