ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا چگونه خاک مریخ را به زمین می‌آورد؟

یکی از مأموریت‌های مریخ نورد استقامت نمونه‌برداری از خاک مریخ و آماده کردن آن‌ها برای ارسال به زمین است. این ربات احتمالا برای همیشه میهمان سیاره سرخ خواهد بود و در آینده نزدیک نیز سفر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

یکی از مأموریت‌های مریخ نورد استقامت نمونه‌برداری از خاک مریخ و آماده کردن آن‌ها برای ارسال به زمین است. این ربات احتمالا برای همیشه میهمان سیاره سرخ خواهد بود و در آینده نزدیک نیز سفر انسان به این سیاره منتفی است. پس ناسا چگونه می‌خواهد خاک مریخ را به زمین بیاورد؟

فرآیند ارسال خاک مریخ به زمین در چند مرحله انجام می‌شود. مرحله اول شامل نمونه‌برداری از سطح مریخ و آماده‌سازی آن‌هاست که استقامت وظیفه انجام آن را بر عهده دارد. این مریخ نورد با استفاده از بازوی رباتیک خود از سطح مریخ نمونه‌برداری کرده و آن‌ها را درون ظرف‌های استوانه‌ای شکلی قرار خواهد داد. چند سال بعد، مریخ نورد کوچکتری آن‌ها را جمع‌آوری کرده و از طریق فرودگر Mars Ascent Vehicle به زمین ارسال خواهد کرد.

آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، در بیانیه‌ای از اختصاص بودجه ۸۴.۵ میلیارد دلاری به «نورثروپ گرامن» برای ساخت سیستم ارسال خاک مریخ به زمین خبر داد. این شرکت که سابقه ساخت جت افسانه‌ای F-14 را در کارنامه دارد، یکی از فعال‌ترین کمپانی‌ها در صنعت هوافضای آمریکاست و پیشتر ۵۰۰ میلیون دلار از ناسا برای ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب دریافت کرده است.

انگاشت هنری Mars Ascent Vehicle حین پرتاب.

این مریخ نورد کوچک وظیفه پیدا کردن، جمع‌آوری و تحویل نمونه‌ها به فرودگر را بر عهده خواهد داشت. فرودگر سپس نمونه‌ها را بوسیله چیزی شبیه به موشک به سمت فضاپیمای پارک شده در مدار مریخ پرتاب خواهد کرد. این فضاپیما نیز پس از تحویل گرفتن نمونه‌ها راهی زمین می‌شود.

به گفته ناسا، وظیفه نورثروپ گرامن، «ساخت سیستم پیشرانش MAV و تجهیزات پشتیبانی و خدمات لجستیکی» خواهد بود. همانطور که پیشتر گفته شد، این شرکت یکی از بزرگترین‌ها در صنعت هوافضا است اما معمولاً پروژه‌ها را با تأخیر زیاد و با هزینه بیشتر تحویل می‌دهد.

برای نمونه تلسکوپ جیمز وب قرار بود سال ۲۰۰۷ و با بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری ساخته شود، اما با گذشت ۱۴ سال هنوز پرتاب نشده و بودجه آن از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. بنابراین ممکن است پروژه ارسال نمونه‌ها از مریخ به زمین نیز گرفتار تأخیرهای پی در پی و افزایش بودجه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Baback Mohamadi
    Baback Mohamadi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

    در ایران: دولت چگونه خیار و موز شب عید را فراهم میکند؟

مطالب پیشنهادی