ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

از فایزر تا گامالیا روسیه: شرکت‌ها از فروش واکسن کرونا چقدر درآمد خواهند داشت؟

ورود واکسن کرونا به کشورها، امید بازگشت به زندگی عادی را زنده کرد. واکسن‌ها نه تنها زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهند، بلکه مسئول ورود میلیاردها دلار درآمد به حساب بانکی شرکت‌های داروسازی هم خواهند بود، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

ورود واکسن کرونا به کشورها، امید بازگشت به زندگی عادی را زنده کرد. واکسن‌ها نه تنها زندگی انسان‌ها را نجات می‌دهند، بلکه مسئول ورود میلیاردها دلار درآمد به حساب بانکی شرکت‌های داروسازی هم خواهند بود، اما کدام کمپانی‌ها بیشترین درآمد را خواهند داشت؟

فایزر و مدرنا از بزرگترین برندگان رقابت برای تولید و عرضه واکسن کرونا محسوب می‌شوند که برای محافظت از افراد در برابر این ویروس کشنده، بیش از ۳۰ دلار هزینه دریافت می‌کنند. این هزینه برای دو دوز واکسن است که بخشی از آن سود خواهد بود.

برخلاف فایزر، مدرنا شرکت جدیدی نیست و تنها ۱۱ سال قدمت دارد. این کمپانی آمریکایی تا پیش از شیوع همه‌گیری سودآوری نداشته و تعداد کارکنانش به ۸۳۰ نفر می‌رسید. در مقابل فایزر یک کمپانی قدیمی محسوب می‌شود که قدمتش به ۱۸۴۹ می‌رسد. این شرکت آمریکایی سال گذشته میلادی به سود ۹.۶ میلیارد دلاری دست پیدا کرد و البته دارای نزدیک به ۸۰ هزار کارمند است.

فایزر و مدرنا تنها شرکت‌هایی نیستند که در بازار واکسن کرونا نقش بزرگی برعهده دارند. شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا یکی دیگر از بازیگران محسوب می‌شود و البته واکسن تک‌دوز «جانسون و جانسون» که اخیرا مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده، می‌تواند درآمد زیادی برای سازنده‌اش در پی داشته باشد.

این احتمال وجود دارد که در آینده مجبور شویم بطور سالانه واکسن دریافت کنیم که در این صورت، درآمد شرکت‌های داروسازی مطرح بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند چرا که جهان سالانه به میلیاردها دوز واکسن کرونا نیاز خواهد داشت.

با وجود تمام این موارد، در ادامه نگاهی به درآمد شرکت‌های داروسازی بزرگ از فروش واکسن کرونا داریم.

فایزر و BioNTech

واکسن کرونا فایزر با کمپانی آلمانی BioNTech توسعه پیدا کرده و مبتنی بر mRNA است، مولکولی که دستورالعمل‌های ژنتیکی را از DNA به سلول می‌فرستد. برای نگهداری این واکسن ابتدا به دمای فوق‌العاده پایین منفی ۷۰ درجه سلسیوس نیاز بود، اما اخیرا امکان نگهداری آن در دمای بالاتر هم فراهم شده است.

دولت‌های مختلف تا به امروز نزدیک به ۷۸۰ میلیون دوز از واکسن کرونا این شرکت‌ها را سفارش داده‌اند که برای مثال می‌توان به ۲۰۰ میلیون دوز دولت ایالات متحده آمریکا به ارزش ۳.۹ میلیارد دلار اشاره کرد. هزینه دو دوز این واکسن در آمریکا به ۳۹ دلار و در اروپا به ۳۰ دلار می‌رسد.

فایزر درآمد و سود حاصل از فروش این واکسن را با BioNTech تقسیم می‌کند، با این حال انتظار می‌رود درآمدش با توجه به قراردادهای کنونی تا سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیارد دلار برسد. با این حال اگر بتواند تا پایان سال جاری میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن بسازد، درآمدش احتمالا دو برابر می‌شود.

در صورتی که تنها به یکبار تزریق واکسن نیاز باشد، درآمد فایزر از واکسن کرونا در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش پیدا می‌کند و به ترتیب به ۸.۶ و ۱.۹۵ میلیارد دلار می‌رسد.

مدرنا

شرکت بیوتک مدرنا دیگر برنده رقابت در دنیای واکسن‌های کرونا خواهد بود. واکسن این کمپانی که باید در دمای منفی ۲۰ درجه سلسیوس نگهداری شود، طرفداران زیادی دارد. بریتانیا ۱۷ میلیون دوز، اتحادیه اروپا ۳۱۰ میلیون دوز با امکان سفارش ۱۵۰ میلیون دوز دیگر در ۲۰۲۲ و ایالات متحده آمریکا ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده‌اند. کشور ژاپن هم ۵۰ میلیون دوز واکسن مدرنا خریده است. قیمت دو دوز واکسن کرونا این کمپانی در آمریکا به ۳۰ دلار و در اتحادیه اروپا به ۳۶ دلار می‌رسد.

واکسن کرونا مدرنا

مدرنا پیش‌بینی کرده درآمدش از واکسن‌ها در سال جاری میلادی برابر ۱۸.۴ میلیارد دلار باشد، با این حال تحلیلگران از درآمد احتمالی ۱۹.۶ میلیارد دلاری آن خبر می‌دهند. احتمالا درآمد این کمپانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از واکسن کرونا به ترتیب به ۱۲.۲ و ۱۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد.

جانسون و جانسون

جانسون و جانسون که سازنده واکسن کرونا تک‌دوز دارای مجوز استفاده اضطراری است، از فروش آن میلیاردها دلار درآمد خواهد داشت. این واکسن توسط بخش «Janssen» این کمپانی در بلژیک توسعه پیدا کرده و خریداران زیادی دارد. بریتانیا ۳۰ میلیون دوز، اتحادیه اروپا حداکثر ۴۰۰ میلیون دوز و کواکس هم ۵۰۰ میلیون دوز از این واکسن را تا سال ۲۰۲۲ سفارش داده‌اند.

واکسن کرونا جانسون اند جانسون

این کمپانی می‌خواهد در سال جاری میلادی حداقل ۱ میلیارد دوز از این واکسن را روانه بازار کند که می‌تواند درآمدی برابر ۱۰ میلیارد دلار برای آن در پی داشته باشد. دولت ایالات متحده آمریکا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن سفارش داده و شاید ۲۰۰ میلیون دوز دیگر از آن بخرد. هزینه این واکسن برای دولت واشنگتن به ۱۰ دلار می‌رسد.

آسترازنکا

واکسن این کمپانی که با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه پیدا کرده، درآمد میلیارد دلاری برای سازندگانش در پی دارد. سفارش‌های اصلی این واکسن مربوط به بریتانیا، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن می‌شوند.

تحلیلگران انتظار دارند درآمد آسترازنکا از فروش واکسن کرونا در سال جاری میلادی به ۱.۹ میلیارد دلار برسد و سال آینده هم ۳ میلیارد دلار برای این کمپانی درآمد داشته باشند. هزینه دو دوز واکسن کرونا این شرکت از ۴.۳ تا ۱۰ دلار است.

سینوواک

واکسن «CoronaVac» در تابستان گذشته در بسیاری از شهرهای چین مجوز استفاده اضطراری دریافت کرد و اوایل فوریه از سوی دولت چین تایید شد. سینوواک که یک شرکت چینی است، قراردادهایی با کشورهای برزیل، شیلی، سنگاپور، مالزی و فیلیپین امضا کرده. در ژانویه ۲۰۲۱ ترکیه و اندونزی واکسیناسیون کرونا را با محصول شرکت سینوواک آغاز کردند و این کمپانی می‌خواهد ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار کواکس قرار دهد.

درآمد دقیق سینوواک از فروش واکسن کرونا مشخص نیست، اما انتظار می‌رود به میلیاردها دلار برسد. هزینه دو دوز واکسن این کمپانی در برخی شهرهای چین به ۶۰ دلار می‌رسد و شریک این شرکت در اندونزی حداقل ۴۰ میلیون دوز از این واکسن را با قیمت ۲۷.۲۰ دلار سفارش داده است.

موسسه گامالیا

گامالیا سازنده واکسن کرونا اسپوتنیک V است، واکسنی که وارد کشورمان هم شده. اگرچه این واکسن هنوز از سوی اتحادیه اروپا مورد تایید قرار نگرفته، اما کشورهای مجارستان و اسلواکی آن را خریداری کرده‌اند. از سایر خریداران این واکسن می‌توان به مکزیک و الجزایر اشاره کرد.

گامالیا برای تولید انبوه واکسن در روسیه به مشکل برخورده، اما طبق گزارشی این موسسه با ۱۵ تولیدکننده در ۱۰ کشور برای تولید ۱.۴ میلیارد دوز از این واکسن قرار امضا کرده. این واکسن که بطور رایگان در روسیه عرضه می‌شود، در بازار جهانی حداکثر قیمتی برابر ۲۰ دلار دارد. بنابراین می‌تواند میلیاردها دلار برای سازنده‌اش درآمد داشته باشد.

نواواکس

به سراغ یک شرکت آمریکایی دیگر می‌رویم که امیدوار است در نیمه اول سال جاری میلادی در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تاییدیه دریافت کند. با وجود چنین موضوعی، تا به امروز برای عرضه ۳۰۰ میلیون دوز واکسن با کشورهای مختلف از جمله بریتانیا (۶۰ میلیون دوز)، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا به توافق رسیده است.

این کمپانی می‌خواهد ماهیانه ۱۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و البته قیمتش ارزان‌تر از رقبا خواهد بود. نواواکس برای هر دوز این واکسن در آفریقا، به دنبال دریافت ۳ دلار هزینه است. با توجه به قراردادهای کنونی، این شرکت هم احتمالا به میلیاردها دلار درآمد در ۱۲ ماه آینده دست پیدا می‌کند و البته با تولید ۲ میلیارد دوز واکسن در سال از اواسط ۲۰۲۱، می‌تواند میزان درآمدش را افزایش دهد.

کیوروک

کیوروک (CureVac) احتمالا نتایج آخرین فاز آزمایش‌های انسانی واکسنش را در ماه آوریل منتشر می‌کند و امیدوار است تا ماه ژوئن، از اتحادیه اروپا مجوز بگیرد. در حال حاضر اتحادیه اروپا ۲۲۵ میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید کرده و می‌تواند ۱۸۰ میلیون دوز دیگر هم واکسن سفارش دهد. واکسن این کمپانی آلمانی برخلاف دیگر واکسن‌های mRNA، امکان نگهداری در دمای یخچال را دارد.

واکسن کرونا

این شرکت می‌خواهد تا پایان امسال حداکثر ۳۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و در سال ۲۰۲۲، میزان تولیدش را به ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دوز برساند. اگرچه قیمت واکسن این کمپانی مشخص نشده، اما قیمت آن از هزینه تولیدش بیشتر خواهد بود تا سرمایه‌گذاران به سود برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    نوش جونشون . هرچی سود کنند حقشونه. شکست ویروش چینی حتمیه.
    درود بر ایالات متحده
    درود بر فایزر و مدرنا و جانسون
    لعمت به چین و چینی و نوچه هاشون

مطالب پیشنهادی