ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیل گیتس برای مقابله با تغییرات اقلیمی می‌خواهد تابش آفتاب به زمین را ضعیف کند

بیل گیتس معتقد است که ضعیف‌تر کردن نور خورشید می‌تواند روش مناسبی برای به تعویق انداختن یا کاهش اثرات تغییرات اقلیمی باشد. او در همین زمینه تحقیقاتی را در دانشگاه هاروارد شروع کرده تا ببیند ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

بیل گیتس معتقد است که ضعیف‌تر کردن نور خورشید می‌تواند روش مناسبی برای به تعویق انداختن یا کاهش اثرات تغییرات اقلیمی باشد. او در همین زمینه تحقیقاتی را در دانشگاه هاروارد شروع کرده تا ببیند جلوگیری یا کاهش ورود نور به زمین تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد.

محققان دانشگاه هاروارد در پروژه‌ای موسوم به «آزمایش اختلال کنترل‌شده‌ی استراتوسفری» (SCoPEx) می‌خواهند با آزمایش یک راهکار عجیب برای مقابله نهایی با تغییرات اقلیمی آماده شوند. این تحقیقات که سرمایه آن از سوی بیل گیتس تامین می‌شود، می‌خواهد در بخش کوچکی از اتمسفر آزمایشی کوتاه داشته باشد.

مهندسی آب و هوا معمولا به فناوری‌هایی اشاره دارد که قادرند شرایط جوی زمین را در مقیاسی گسترده تغییر دهند. برای مثال بارورسازی ابرها می‌تواند به بارش باران منجر شود. ولی جلوگیری از تابش آفتاب احتمالا جاه‌طلبانه‌ترین روش ممکن برای مقابله با گرمایش زمین است.

در بیانیه رسمی SCoPEx آمده است: «ما می‌خواهیم از یک بالون برای ارسال بسته‌ای به عمق تقریبا ۲۰ کیلومتری اتمسفر استفاده کنیم. زمانی که بسته به مقصد رسید، مقدار بسیار کمی ماده (۱۰۰ گرم تا ۲ کیلوگرم) آزاد می‌شود تا یک توده هوایی به طول یک کیلومتر و ضخامت صد متر به وجود آید. سپس از همان بالون برای اندازه‌گیری تغییرات حاصل در توده هوا از جمله تحولات ایجاد شده در تراکم ذرات معلق، شیمی اتمسفر و مقدار عبور نور استفاده می‌کنیم.»

هنوز مشخص نیست که از چه ماده‌ای در این آزمایش استفاده خواهد شد. کلسیم کربنات ماده خوب و بی‌ضرری است، اما می‌تواند در استراتوسفر اثرات غیرمنتظره‌ای داشته باشد. در حال حاضر نمی توان گفت که جلوگیری از ورود آفتاب ایده خوبی است یا نه، به همین دلیل همه از جمله خود بیل گیتس می‌گویند که لازم است آزمایش‌هایی در این زمینه انجام شود.

به نظر می‌رسد که سیاست‌های اجرایی در زمینه تغییرات اقلیمی با چنان سرعت آهسته‌ای پیش می‌رود که افرادی مثل بیل گیتس را به طرح ایده‌های جدید واداشته است؛ ایده‌هایی که شاید عجیب باشند، اما احتمالا یک روز آخرین امید ما برای نجات کره خاکی خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ماهان
    ماهان | ۸ فروردین ۱۴۰۰

    آخر سر داستان فیلم برفشکن میشه...

  • طاووس
    طاووس | ۸ فروردین ۱۴۰۰

    این غربی ها میخوان همه چیزمونو مصنوعی کُنن حتی نور خورشیدو_راهکارش فیلتر کردن "دودِ" سَمّیه که بدجوری داریم وارد آب و هوا میکنیم!

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۷ فروردین ۱۴۰۰

    چند وقت پیش یک میلیاردر دیگه یک کشتی بزرگ اکسید آهن را توی اقیانوس آرام تخلیه کرد چون معتقد بود باعث تشدید عملکرد فیتوپلانگتون ها در جذب کربن میشه!

مطالب پیشنهادی