ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معماری Armv9 با تمرکز روی امنیت و هوش مصنوعی معرفی شد

تراشه‌های ARM در محصولات مختلفی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی برخی سرورهای ابری هم به چنین چیپ‌هایی مجهز شده‌اند. حالا این کمپانی از معماری جدیدی به نام معماری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۸

تراشه‌های ARM در محصولات مختلفی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی برخی سرورهای ابری هم به چنین چیپ‌هایی مجهز شده‌اند. حالا این کمپانی از معماری جدیدی به نام معماری Armv9 رونمایی کرده که روی امنیت، پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی و قدرت محاسباتی تمرکز دارد.

این کمپانی در سال ۲۰۱۱ از معماری Armv8 رونمایی کرده بود، بنابراین تقریبا پس از یک دهه معماری جدید ARM معرفی شده است.

اولین بهبود بزرگ Armv9 مربوط به امنیت می‌شود. Armv9 از معماری محاسبه محرمانه (CCA) بهره می‌برد که وظیفه‌اش محافظت از داده‌های حساس با یک محیط امن و مبتنی بر سخت افزار است. اینکار با ایجاد «Realms» صورت می‌گیرد که داده‌ها و کدهای مهم را از دیگر بخش‌های سیستم محافظت می‌کند.

بهبود بعدی مربوط به پردازش هوش مصنوعی می‌شود. معماری Armv9 دارای «افزونه بردار مقیاس‌پذیر ۲» (SVE2) است که برای کمک به فرایندهای یادگیری ماشینی و پردازش سیگنال دیجیتال طراحی شده. این ویژگی در بخش‌های مختلفی از سیستم‌های 5G گرفته تا واقعیت مجازی و افزوده کارایی دارد.

معماری Armv9

علاوه بر این موارد، فناوری SVE2 می‌تواند وظایف مبتنی بر یادگیری ماشینی مانند پردازش تصاویر یا شناسایی صدا را هم سرعت ببخشد. همین ویژگی‌ها و تمرکز روی هوش مصنوعی باعث شده انویدیا به دنبال خرید ARM با قیمت نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار باشد.

در کنار چنین بهبودهایی ARM اعلام کرده که عملکرد کلی دستگاه‌ها با Armv9 افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود عملکرد CPU در دو نسل آینده بیش از ۳۰ درصد بهبود را تجربه کند که البته با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و سخت افزار این میزان بیشتر هم می‌شود.

یکی از موارد مهم برای سخت افزارهای جدید، امکان اجرای نرم افزارهای قدیمی است. طبق اعلام ARM، تمام نرم افزارهای موجود بدون هیچ مشکلی روی پردازنده‌های مبتنی بر Armv9 اجرا می‌شوند.

با وجود معرفی معماری Armv9، باید چندین ماه تا ورود آن به محصولات مصرفی صبر کنیم. به گفته ARM، سیلیکون‌های مبتنی بر Armv9 تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی