ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف یک سنگ عجیب در سطح مریخ توسط کاوشگر پشتکار ناسا

یکی از مهم‌ترین اخباری که درباره مریخ در ماه‌های اخیر منتشر شد خبر اولین پرواز آزمایشی هلیکوپتر «نبوغ» در آینده‌ای نزدیک بود. اما حالا کاوشگر پشتکار سرگرم بررسی صخره‌هایی است که در نزدیکی محل فعالیت‌ش ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

یکی از مهم‌ترین اخباری که درباره مریخ در ماه‌های اخیر منتشر شد خبر اولین پرواز آزمایشی هلیکوپتر «نبوغ» در آینده‌ای نزدیک بود. اما حالا کاوشگر پشتکار سرگرم بررسی صخره‌هایی است که در نزدیکی محل فعالیت‌ش کشف کرده است. در بین سنگ‌های کشف شده،‌ یکی از آنها ظاهر عجیبی دارد و دانشمندان را به فکر فرو برده است.

مریخ نورد

ناسا در ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۹ موفق شد مریخ نورد «پشتکار» را پس از سفری ۷ ماهه با موفقیت روی سطح مریخ فرود آورد. این کاوشگر که با نام «استقامت» (Perseverance) هم شناخته می‌شود سنگی با ظاهری عجیب را کشف کرده است. تصویر این سنگ اخیرا در صفحه رسمی توییتر کاوشگر پشتکار منتشر شده است. این سنگ طول حدودا ۱۵ سانتی‌متری دارد و هم رنگ سبز آن تعجب بر انگیز است و هم لکه‌های براقی که منشا آن‌ها مشخص نیست.

مریخ نورد
تصویر سوراخی که توسط ابزار لیزری طیف‌سنج کاوشگر ایجاد شده است.

محققان در مورد منشا این سنگ، فرضیه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. آیا این قطعه‌ای از مریخ است که در اثر یک برخورد دیگر به اینجا پرتاب شده است؟ یا منشا آن بستری در همان منطقه است که بر اثر تغییرات آب و هوایی به سطح آمده؟ آیا با یک شهاب سنگ طرف هستیم یا اصلا این سنگ چیز دیگری است؟

مریخ نورد
تصویر دقیق‌تر حفره سوزانده شده توسط ابزار طیف‌سنج لیزری

کاوشگر پشتکار از ابزار طیف‌سنج لیزری به نام «SuperCam» بهره می‌برد که با تاباندن نور لیزر به سنگ، بخشی از آن را به پلاسما تبدیل می‌کند تا ترکیب شیمیایی و مواد تشکیل دهنده سنگ مشخص شود. این پرتو لیزر به حدی قدرتمند است که می‌تواند سطح سنگ را تا حدود ۱۰ هزار درجه سانتیگراد حرارت دهد. SuperCam همچنین به یک میکروفن مجهز است که صدای ناشی از برخورد لیزر را ثبت می‌کند تا مقدار نفوذ لیزر در سنگ و در نتیجه میزان سختی آن مشخص شود. برای این که بدانیم این تکه سنگ دقیقا چیست، باید همچنان در انتظار تحیلیل نتایج مربوط به SuperCam باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی