ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار: ایمپلنت مغزی نیورالینک می‌‌تواند به خصوصی‌ترین افکار کاربران دسترسی پیدا کند

پس از موفقیت چشمگیر شرکت نیورالینک در ایمپلنت مغزی یک میمون و توانایی وی در بازی کامپیوتری، حالا برخی متخصصان نگران عدم رعایت قوانین حریم خصوصی، امکان کنترل ذهن و دستیابی به افکار از طریق ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

پس از موفقیت چشمگیر شرکت نیورالینک در ایمپلنت مغزی یک میمون و توانایی وی در بازی کامپیوتری، حالا برخی متخصصان نگران عدم رعایت قوانین حریم خصوصی، امکان کنترل ذهن و دستیابی به افکار از طریق چیپ‌های مغزی این شرکت هستند.

حدود یک هفته قبل نیورالینک شرکت آمریکایی «ایلان ماسک» که در زمینه فناوری عصبی و توسعه واسط مغز و رایانه فعالیت می‌کند، ویدیویی در یوتیوب منتشر کرد که در آن میمونی با استفاده از ایمپلنت مغزی بازی Pong را از طریق ذهن خود انجام می‌داد. برخی کارشناسان معتقد هستند که فناوری ایمپلنت مغزی نیورالینک می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ایده‌ها و افکار کاربران را به بالاترین پیشنهاد بفروشد.

این کارشناس حوزه فناوری می‌گوید که از استفاده گسترده تراشه‌های مغزی در آینده بسیار نگران است. فناوری‌های نوین در کنار ظاهر پر زرق و برقی که دارند، اگر بدون رعایت قوانین حریم خصوصی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

دانشمندان علوم مغز و اعصاب نیورالینک برای نخستین بار فناوری کنترل ذهن را در ایمپلنت مغزی میمون پس از دهه‌ها به نمایش گذاشتند. اما یکی از سوالات مهم این است که آیا با توسعه چنین فناوری‌هایی توجهی به حفظ قوانین حریم خصوصی، مالکیت فکری و رعایت اصول اخلاقی می‌شود یا خیر.

«سوزان اشنایدر» روانشناس شناختی و مدیر مرکز ذهن آینده در فلوریدا که سالهاست انتقادهایی به ایده‌های ایلان ماسک در مورد کنترل ذهن دارد، در این رابطه می‌گوید:

«در حالی که ایمپلنت‌های مغزی برای افرادی با دچار مشکلات حرکتی و مغزی هستند، می‌تواند بسیار مفید باشد، اما من واقعا نگران استفاده گسترده از این چیپ‌ها در آینده هستم.»

وی در سال 2019 نیز گفته بود استفاده از میکروچیپ‌های مغزی مبتنی بر هوش مصنوعی که شرکت ایلان ماسک روی آنها کار می‌کند، شبیه خودکشی است.

بدون مقررات مناسب، این میکروچیپ‌های مغزی می‌توانند به درونی‌ترین افکار و داده‌های بیومتریک کاربران دسترسی داشته و از آنها سو استفاده کنند.

معمولا HIPAA روی داده‌های عصبی که معمولا به عنوان بخشی از آزمایش‌های پزشکی یا درمانی جمع آوری می‌شوند، نظارت دارد. اما هنوز قوانین مشخصی در مورد اطلاعاتی که چیپ‌های مغزی نیورالینک می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند،‌ تبیین نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aliej
    Aliej | ۲۷ فروردین ۱۴۰۰

    ایلان ماسک یه شیاده
    این پیشرفت هم به درد کنترل اعصاب همون میمون میخوره که اووونم خطرناکههه

  • avvvvab
    avvvvab | ۲۶ فروردین ۱۴۰۰

    فرعون هنوز هم میخواهد خدایی نماید و
    هامان هنوز هم میخواهد برده‌داری کند و
    انسان هنوز هم باید برای آزادی بجنگد
    نه با دعوا
    با وام نگرفتن
    با استخدام نشدن
    با زیر مهر کلان نرفتن
    و السلام

مطالب پیشنهادی