ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آئودی Q4 e-tron و Q4 Sportback e-tron رونمایی شدند؛ دو کراس‌اوور برقی کوچک اما جذاب

آئودی با رونمایی از Q4 e-Tron و Q4 Sportback e-tron دو عضو جدید به خانواده مدل‌های برقی خود اضافه کرد. این دو خودرو در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار گرفته و کوچک‌ترین محصولات الکتریکی آئودی محسوب ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

آئودی با رونمایی از Q4 e-Tron و Q4 Sportback e-tron دو عضو جدید به خانواده مدل‌های برقی خود اضافه کرد. این دو خودرو در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار گرفته و کوچک‌ترین محصولات الکتریکی آئودی محسوب می‌شوند.

برخلاف شاسی‌بلند بزرگ‌تر e-tron که بر مبنای پلتفرم یک مدل بنزینی (MLB Evo) ساخته شده، Q4 e-tron و نسخه اسپرتبک آن از پلتفرم جدید و اختصاصی MEB گروه فولکس واگن سود می‌برند. این پلتفرم پیش‌تر در ساخت ID.4 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نسخه اسپرتبک از Q4 e-tron

مدل استاندارد و کوپه Q4 e-tron در آمریکا با باتری 77 کیلووات ساعتی عرضه می‌شود، ولی در دیگر بازارها از جمله اروپا نسخه مجهز به باتری 52 کیلووات ساعتی هم در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. بدون احتساب مشوق‌های دولتی قیمت Q4 e-tron در ایالات متحده از 45 هزار دلار شروع می‌شود.

طراحی بیرونی جذاب در قالب پیکره‌ای کوچک

از لحاظ طراحی Q4 e-tron و نسخه اسپرتبک آن تا حدودی متفاوت از دیگر کراس‌اوورهای کمپانی هستند. فاصله گرفتن از زوایای تیز، ارتفاع بالای خط شانه و شیب نسبتا زیاد شیشه جلو این دو را از مدل‌هایی مثل Q3 و Q7 کاملا متمایز می‌کنند.

مدل استاندارد Q4 e-tron چهره آشناتری دارد و فرم اتاق آن مشابه با سایر کراس‌اوورها دیده می‌شود. اما در مقابل نسخه اسپرتبک بخاطر شیب زیاد قسمت انتهایی سقف هویت خاصی پیدا کرده و احتمالا در جلب نظر مثبت جوانان عملکرد موفق‌تری خواهد داشت. جالب اینکه این نسخه به دلیل فرم اتاق 10 کیلومتر برد بیشتری دارد.

یکی از ویژگی‌های جذاب Q4 e-tron و نسخه اسپرتبک چراغ‌های ماتریکس LED جدید به کار رفته در آنهاست. این چراغ‌ها برای اولین بار در دنیا قابل شخصی‌سازی بوده و راننده می‌تواند از بین 4 گرافیک متفاوت، نمونه دلخواه را برای چراغ‌های روشنایی در روز انتخاب کند.

با 4,588 میلیمتر طول، 1,865 میلیمتر عرض، 1,632 ارتفاع و 2,760 میلیمتر فاصله محوری، Q4 e-tron در دسته کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد. با چنین ابعادی Q4 e-tron در مقایسه با مدلی مثل Q5 اگرچه حدود 90 میلیمتر کوتاه‌تر است، ولی فضای داخلی آن گسترده و بزرگ احساس می‌شود.

طراحی داخلی زیبا با تمرکز بر فضاسازی‌ زیاد و محفظه‌های متعدد

مثل دیگر محصولات آئودی، Q4 e-tron هم از طراحی داخلی زیبا و مدرنی برخوردار است. داشبورد شکیل این خودرو کمی به سمت راننده زاویه دارد، در حالت استاندارد این داشبورد به یک نمایشگر 10.1 اینچی برای کنترل سیستم اینفوتینمنت مجهز می‌شود. اما کسانی که به دنبال نمایشگری بزرگ هستند، می‌توانند نمونه 11.6 اینچی را سفارش دهند.

نمایشگر 11.6 اینچی Q4 e-tron بزرگ‎‌ترین نمایشگر به کار رفته در محصولات آئودی است

طبق انتظار در پشت فرمان هم یک نمایشگر دیجیتال وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد. اندازه این نمایشگر 10.25 اینچ اعلام شده؛ مکمل عملکرد این نمایشگر سیستم هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده است. این سیستم اطلاعات و گرافیک را طوری در برابر نگاه راننده منعکس می‌کند که گویی آنها روی مسیر مقابل قرار دارند!

سیستم هداپ دیسپلی Q4 e-tron نمایشگری با ابعاد 70 اینچ در فاصله 10 متری را شبیه‌سازی می‌کند

در کنار این‌ها، آئودی مانور ویژه‌ای روی محفظه‌های کابین Q4 e-tron می‌دهد. ارباب حلقه‌ها می‌گوید محفظه‌های متعدد موجود در مجموع حجمی برابر با 25 لیتر دارند. جالب اینکه روی پنل هر چهار درب، فضایی مخصوص برای قرار دادن یک بطری آب 1.5 لیتری طراحی شده است.

قسمت حمل بار Q4 e-tron حجمی برابر با 520 لیتر دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب این رقم به 1490 لیتر افزایش پیدا می‌کند. در نسخه اسپرتبک فضای موجود بین 535 و 1460 لیتر متغیر است.

آئودی برای تامین سیستم صوتی تازه‎‌ترین اعضای خانواده e-tron به سراغ شرکت Sonos رفته است. این برند آمریکایی که در سال 2002 پایه‌گذاری شده، به خاطر تولید سیستم‌های صوتی و اسپیکرهای بسیار با کیفیت شهرتی جهانی دارد. بد نیست بدانید با این همکاری آئودی پای Sonos را به صنعت خودرو باز کرده است.

پبشرانه و مشخصات فنی

آئودی Q4 e-tron و نسخه اسپرتبک آن در دو نسخه 40 و 50 Quattro در ایالات متحده عرضه می‌شوند. انرژی بخش هر دوی این نسخه‌ها باتری 77 کیلووات ساعتی است؛ اما در سری 40 وظیفه تامین نیرو را یک موتور الکتریکی با 200 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور بر عهده دارد. این موتور که روی محور عقب نصب شده، در عرض 8.5 ثانیه سرعت خودرو را به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند.

پیشرانه سری 50 کواترو مشتمل بر دو موتور الکتریکی بوده و همانگونه که از پسوند کواتر می‌توان حدس زد، هر چهار چرخ آن محرک هستند. این دو موتور در مجموع 295 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. شتاب صفر تا صد در این سری 6.2 ثانیه اعلام شده است.

باتری Q4 e-tron و نسخه اسپرتبک، هم با جریان متناوب و هم با جریان مستقیم قابل شارژ است. در صورت استفاده از جریان متناوب، حداکثر سرعت شارژ به 11 کیلووات می‌رسد. این رقم برای جریان مستقیم برابر با 125 کیلووات بوده و تنها با 10 دقیقه انتظار در یک ایستگاه شارژ پرسرعت، انرژی لازم برای پیمایش مسافت 130 مایلی (208 کیلومتری) در باتری ذخیره می‌شود.

آئودی پیش‌بینی می‌کند Q4 e-tron مطابق با استاندارد EPA خواهد توانست تا 250 مایل مسافت (تقریبا 400 کیلومتر) را با شارژ کامل طی کند. این شرکت تاکید ویژه‌ای به بازیابی انرژی دارد و مدعی است تا 90 درصد از انرژی ترمز مهار و ذخیره‌سازی می‌شود.

همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، Q4 e-tron در اروپا و دیگر بازارها با باتری 52 کیلووات ساعتی نیز عرضه خواهد شد. این نسخه با کد 35 e-tron Quattro شناخته شده و پیشرانه آن توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت را دارد.

آئودی Q4 e-tron ظرفیت کشش باری به وزن 1.32 تن را دارد

قیمت و زمان عرضه

آئودی Q4 e-tron تا پایان امسال راهی بازار آمریکا خواهد شد. بدون احتساب هزینه حمل و مالیات، این خودرو 45 هزار دلار قیمت‌گذاری شده، البته ارباب حلقه‌ها معتقد است این خودرو در صورت دریافت 7500 دلار مشوق فدرال و دیگر مشوق‌های ایالتی و محلی، با قیمت به مراتب کمتری به دست مشتریان خواهد رسید.

دوربین‌ها و سنسورهای به کار رفته در Q4 e-tron در یک نگاه

در اروپا، فروش Q4 e-tron استاندارد از ماه ژوئن (خرداد) آغاز خواهد شد، این در حالی است که آئودی عرضه نسخه اسپرتبک را به تابستان موکول کرده است. در سرزمین مادری قیمت نسخه Q4 35 e-tron برابر با 41,900 یورو تعیین شده، مدل اسپرتبک این نسخه حدود 2000 یورو قیمت بیشتری دارد.

گالری تصاویر Q4 e-tron

گالری تصاویر Q4 Sportback e-tron

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی