ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس سازمان نصر تهران: «نصر» باید مرجع واحد صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین باشد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران باور دارد که مرجع واحد برای صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین باید «نصر» تعیین شود و نه اتحادیه کسب و کارهای مجازی. صبح امروز چهارمین نشست خبری سازمان نصر برگزار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران باور دارد که مرجع واحد برای صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین باید «نصر» تعیین شود و نه اتحادیه کسب و کارهای مجازی.

صبح امروز چهارمین نشست خبری سازمان نصر برگزار شد و طی آن «حسین اسلامی» در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو مبنی بر اینکه به نظر او چه نهادی باید مرجع واحد برای صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین باشد اعلام کرد که از نظر او این وظیفه باید بر عهده نصر باشد. اسلامی با اشاره به سند جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان که توسط نمایندگان مجلس در حال تهیه است و در آن تاکید شده که یک نهاد مرجع به عنوان صادرکننده مجوزها باشد اعلام کرد که در همین سند به قانون نظام صنفی اشاره شده است:

«اگر بند ۱۲ قانون را بخوانید در آنجا رسما گفته شده که به منظور حمایت عملی از حقوق یاد شده در این قانون و نظم بخشی و ساماندهی آن، این قانون فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای را نیز در برمی‌گیرد.»

اسلامی تاکید دارد که این بند آنچنان شفاف است که به راحتی بر اساس استناد به آن می‌توان گفت که پلتفرم‌های آنلاین را دربرمی‌گیرد: «ما با اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مقابله‌ای نداریم و اگر راه‌هایی وجود داشته باشد که بتوانیم تقسیم کار انجام دهیم امیدواریم که بتوانیم این موضوع را شکل دهیم و در کنار یکدیگر یک هم‌افزایی داشته باشیم. اگر هر راه دیگری هم وجود داشته باشد که به تسهیل‌گری ختم شود ما آماده شنیدن و پذیرای آن خواهیم بود.»

اسلامی باور دارد که نمایندگان مجلس هم در تهیه و تدوین این قانون جدید مواردی را مد نظر دارند و باور دارد که دیدگاه آنها بیشتر سمت سازمان نصر برای در نظر گرفتن این مرجع است تا نهادهای دیگر کشور.

گفتنیست در ماده ۵ طرح جهش تولید دانش‌بنیان که توسط نمایندگان مجلس ارائه شده و کلیات آن نیز تصویب شده و جزییاتش در حال بررسی است، اعلام شده که وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی باید ضوابط فنی حاکم بر فعالیت کسب و کارهای مجازی و برخط یا پلتفرم‌های مرتبط با حوزه فعالیت این وزارتخانه‌ها را با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص این کسب و کارها بدون نیاز به صدور مجوز جدید تدوین کنند. در این ماده آمده هرکدام از پلتفرم‌ها و فعالان کسب‌وکارهای فضای مجازی تنها با دریافت پروانه کسب ذیل قانون نظام صنفی کشور با رعایت الزامات فنی ابلاغ شده مجاز به فعالیت هستند. بر این اساس تنها یک مرجع واحد برای صدور پروانه فعالیت پلتفرم‌ها مشخص خواهد شد.

پیش از این «جعفر محمدی» عضو هیات مدیره نصر تهران نیز در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بود که کلیت این طرح یک اقدام خوب است و دست سازمان نصر برای اعطای این مجوزها و مانع‌زدایی‌ها نسبت به سایر نهادها مانند اتحادیه کسب و کارهای مجازی بازتر است. هرچند «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نظر کاملا متفاوتی دارد و اعلام کرده است که اتحادیه باید این جایگاه واحد را داشته باشد. گفتگوی دیجیاتو با محمدی و الفت نسب را می‌توانید اینجا بخوانید: مجلس به دنبال یک مرجع واحد برای صدور مجوز پلتفرم‌های آنلاین؛ نصر یا اتحادیه؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی