ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیل گیتس با دسترسی کشورهای در حال توسعه به فرمول واکسن کرونا مخالف است

بیل گیتس در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که فرمول واکسن کرونا نباید در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار بگیرد. اظهارنظر وی موج عظیمی از انتقادات را به همراه داشته است. بیل گیتس چند ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

بیل گیتس در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد که فرمول واکسن کرونا نباید در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار بگیرد. اظهارنظر وی موج عظیمی از انتقادات را به همراه داشته است.

بیل گیتس چند سال قبل در مورد آمادگی جهانی در مقابل بیماری همه‌گیر صحبت کرده بود و در سال ۲۰۱۵ نیز در سخنرانی معروف خود در مورد تلفات بالقوه و سرسام‌آور یک بیماری همه‌گیر در جهان هشدار داده بود. اکنون در حالی که تولید واکسن‌های کووید-۱۹ در حال گسترش هستند، وی مخالف دسترسی کشورهای در حال توسعه به فرمول واکسن کرونا است. واکنش وی به این موضوع مورد انتقاد قرار گرفته است.

گفته می‌شود بیل گیتس برای پایان دادن به همه‌گیری، مخالف به اشتراک گذاشتن فرمول واکسن با کشورهای در حال توسعه است. وی ظاهرا اعلام کرده که فرمول‌ واکسن کرونا نباید با کشورهای در حال توسعه به اشتراک گذاشته شود. همین رویکرد مورد انتقاد قرار گرفته است.

فرمول واکسن کرونا

در مصاحبه‌ای از بیل گیتس سوال شده بود که آیا به اشتراک گذاشتن دستورالعمل و فرمول واکسن‌ به تغییر قانون مالکیت معنوی کمک می‌کند؟ پاسخ گیتس به این سوال منفی بود که می‌تواند به این معنا باشد که وی به قانون مالکیت معنوی واکسن کرونا توجه نشان می‌دهد و موافق مطرح کردن فرمول‌های واکسن با کشورهای در حال توسعه نیست.

با این وجود در ادامه از گیتس درباره دلیل پاسخ منفی به این سوال پرسیده می‌شود که گیتس در پاسخ پیچیدگی تولید واکسن‌های ایمن را عنوان می‌کند. بیل گیتس به این سوال بدین شکل پاسخ می‌دهد:

«در دنیا کارخانه‌های تولید واکسن بسیار زیادی وجود دارد و تولید واکسن‌ با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. موضوعی که در این رابطه مانع [به اشتراک گذاری فرمول] می‌شود مالکیت معنوی نیست. [برای تولید واکسن‌ها] ممکن است کارخانه‌هایی بدون تاییدیه نظارتی مشغول به کار شوند. لازم است بررسی‌های مربوطه انجام شود و فرآیند تولید با روشی بسیار دقیق مورد بررسی قرار گیرد»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • darklight
    darklight | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    از یکی از بزرگترین تاجران واکسن این سخن عجیبی نیست ... هنوز گند واکسن های فلج اطفالی که در هند بیش از ۲۵۰ هزار کودک فلج رو دستشون گذاشت و واکسن مالاریایی که بسیاری از زنان رو در آفریقا عقیم کرد رو توضیح نداده .... خدا می دونه توی فرمولشون چیا گنجوندن و قراره با واکسن خودشون چه بلایی سر دیگران بیارن که می ترسن اگر کشورهای دیگه به اون دسترسی پیدا کنن بفهمن چه اتفاقی داره براشون میفته. (البته حتما اونی که برای خودشون ساختن متفاوت از اونی هست که به جهان سومی ها میدن.)

    • COOLBOY
      COOLBOY | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

      دوست عزیز این هم مثل خیلی برهای دیگه شایعه بوده و واقعیت نداشته و نداره اصلاً. 250 هزار کودک.

  • soridate
    soridate | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تیتر این خبر خیلی جانب‌دارانه و با سوءگیری بسیار مطرح شده و دور از واقعیت است. لطفا رسالت خبرنگاری بی‌طرفانه را دنبال کنید.

  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    حالا فرضا که شرکت های دارویی فرمولش رو دادن.
    مفت هم دادن.
    پس فردا اگه این چینی های پدر سوخته سگی خری میل کردن و ویروس جدیدی به دنیا هدیه دادن
    اون وقت کدوم شرکت واکسن تولید میکنه براتون؟وقتی ازش پولی در نمیاد چرا اصلا باید بهش فکر کنه؟
    صحبت زیاده
    اما خلاصه میکنمش
    *+چپ هرگز نفهمید+*

  • Bigiato
    Bigiato | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خلاصه ی خبر: هیچکس حق نداره واکسن تولید کنه، همه باید بیان از ما بخرن 😏

  • Sae77
    Sae77 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چرا به اشتراک بزارن؟ تازه یه بیزنس جدید درست کردن و علاوه بر پول درآوردن از تحقیقات و فروش واکسن، سهام این شرکت ها (مثل مدرنا) هم چند برابر افزایش پیدا کرده. اگه به جای هر صد سال (1919-2019) حالا هر ده سال یه پاندمی داشته باشیم نباید خیلی تعجب کرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی