ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر «نبوغ» در چهارمین پرواز خود اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌‌کند

هلی‌کوپتر «نبوغ» ناسا پس از گذشت ده روز از اولین پرواز خود، آماده چهارمین پرواز می‌شود. در این صعود قرار است سرعت و مدت زمان پرواز نبوغ افزایش یافته و از مسیر حرکت خود تصویربرداری ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

هلی‌کوپتر «نبوغ» ناسا پس از گذشت ده روز از اولین پرواز خود، آماده چهارمین پرواز می‌شود. در این صعود قرار است سرعت و مدت زمان پرواز نبوغ افزایش یافته و از مسیر حرکت خود تصویربرداری کند.

این هلی‌کوپتر کوچک، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۲ به وقت تهران چهارمین پرواز خود را انجام خواهد داد. در این پرواز نبوغ تا پنج متر از سطح مریخ اوج می‌گیرد و ۸۴ متر به سمت جنوب حرکت می‌کند. هدف دیگری که در پرواز چهارم دنبال می‌شود، عکاسی از سطح مریخ است.

در حین پرواز، دوربین رو به پایین نبوغ با میدان دید وسیع خود، از تمام مسیر مورد نظر تصویربرداری می‌کند. این دوربین سیاه و سفید در هر ۱.۲ متری که نبوغ طی می‌کند یک عکس خواهد گرفت تا در نهایت بتواند از مسیر ۱۳۳ متری تصویربرداری کند. در انتهای این مسیر و قبل از بازگشت به مبدا پرواز، نبوغ در حالت شناور قرار می‌گیرد و با دوربین رنگی چند تصویر هوایی از افق مریخ ثبت می‌کند.

نبوغ در پرواز سوم، در ارتفاع ۵ متری از سطح مریخ قرار گرفت و مسیر ۵۰ متری را در ۸۰ ثانیه با سرعت ۲ متر بر ثانیه طی کرد ، اما این بار ناسا می‌خواهد این اعداد را افزایش دهد. در پرواز چهارم، نبوغ ۱۱۷ ثانیه پرواز خواهد داشت که با حداکثر سرعت ۳.۵ متر بر ثانیه انجام می‌شود تا توانایی‌های این هلی‌کوپتر برای پرواز در چنین شرایط سختی سنجیده شود و به افزایش دانش ما برای ماموریت‌های آینده به مریخ کمک کند.

به دلیل فاصله زیادی که بین زمین و مریخ وجود دارد، داده‌های نبوغ و سایر ربات‌های مریخی بسیار دیرتر از زمان واقعی به دست مهندسان جی‌پی‌ال ناسا می‌رسد. آن‌ها پس از دریافت کامل داده‌های پرواز چهارم، پرواز پنجم نبوغ را برنامه‌ریزی می‌کنند. مهندسان ناسا همین حالا هم برنامه‌ای برای پرواز پنجم دارند، اما آن‌ها می‌گویند که برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر هر پرواز باید منتظر اطلاعات پرواز قبلی باشند تا بتوانند همه این ماموریت‌ها را با موفقیت به ثمر برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی