ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طرح جامع در مورد رمزارزها به زودی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود

طرح مجلس شورای اسلامی در مورد رمزارزها به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود و کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از همه فعالان خواسته تا برای اصلاحات لازم این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

طرح مجلس شورای اسلامی در مورد رمزارزها به زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود و کمیسیون رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از همه فعالان خواسته تا برای اصلاحات لازم این طرح با آنها همکاری کنند. آنطور که گمانه‌زنی می‌شود پایان هفته جاری مجلس به سراغ این طرح خواهد رفت.

کمیسیون بلاکچین و رمز ارز سازمان نصر کشور، از سال گذشته تا به امروز طرحی را به مجلس ارائه داده که موافقان و مخالفانی در بین بازیگران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتالی دارد. شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که این طرح با وجود تمام حواشی که تا به امروز داشته و فراز و نشیب‌هایی که طی کرده به زودی قرار است در صحن علنی قرائت شود. گمانه‌زنی می‌شود که تا آخر هفته این طرح در مجلس خوانده شود.

طبق اطلاعات دریافت شده از کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور این طرح در برخی نقاط آن خصوصا در مورد صنعت استخراج رمزارز اشتراکاتی با طرح ارائه شده این کمیسیون در 1 سال پیش را دارد ولی با توجه به نام طرح به عنوان طرح جامع، هنوز از شمول کافی برخوردار نیست.

پس از فراخوان این کمیسیون، نظرات کارشناسی و طرح‌های مختلفی توسط فعالان به صورت عملی به این کمیسیون ارسال شده است و با همکاری سایر فعالین در حال ارسال اصلاحیه‌ای به مجلس شورای اسلامی هستند تا پس از قرائت طرح فعلی، در فرصت اصلاحات در کمیسیون تخصصی مربوطه بتوان آن را اعمال کرد.

از جمله انتقاداتی که از سوی فعالین حوزه به این طرح وارد شده بود می‌توان به کامل نبودن آن از جهت شمول کل ابعاد حوزه مربوط به تکنولوژی بلاکچین و رمز ارز اشاره کرد. از دید کمیسیون رمزارز کشوری و دیگر فعالین این بازار، در طرح فعلی مجلس حوزه‌های مختلفی مانند نقش سازمان بورس در رمزدارایی‌ها، رمز پول بانک ‌مرکزی، حوزه تبادلات رمز ارز، حوزه استارتاپ‌ها و فعالین و کسب و کارهای مبتنی بر بلاک چین، حوزه توکنایز کردن و ایجاد توکن‌های خصوصی، حوزه امنیت نگه داری اطلاعات مشتریان و نیز حوزه آموزش مغفول مانده است و دستگاه‌های اجرایی در آن تکالیف خود را به کمال دریافت نمی‌کنند.

از دیگر انتقادات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور راجع به این پیش‌نویس فعلی مجلس، اشاره به نام مناطق محروم و همچنین امکان اعطای وام از صندوق توسعه ملی به این صنعت است در حالی که صنعتگران استخراج رمز ارز در صورت رفع تبعیض حامل‌های انرژی و کاهش سنگ اندازی‌های مسیر تولید این صنعت، می‌توانند خودشان تجهیزات مورد نیاز خود را تامین نمایند و از طرفی باز هم تاکید می‌شود در صورت رفع تبعیض در حوزه حامل‌های انرژی تمایل برای پرداخت مالیات و توسعه‌ی کل کشور از این محل را نیز وجود دارد .

کمیسیون رمز ارز و بلاکچین کشوری اعلام کرده از آنجایی که همچنان فرصت برای اصلاح و ارائه‌ی پیشنهاد برای این حوزه به مجلس شورای اسلامی باقیست؛ تمام علاقمندان نظرات کارشناسی خود را طی هفته جاری از طریق دبیرخانه سازمان نصر کشور به این کمیسیون ارسال نمایند تا بتوان از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کرد و اصلاحیه‌ای جامعی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. پیش‌تر این کمیسیون فراخوانی برای تجمیع نظرات فعالین حوزه بلاکچین و رمز ارز منتشر کرده بود و تاکید دوباره آنها به این امر بخاطر نزدیک شدن به قرائت کردن این طرح در صحن علنی و وارد شدن آن به چرخه قانون‌گذاری است.

رایزنی‌ها برای ارائه طرح نهایی کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان یک طرح جامع و کامل و در بر گیرنده تمام حوزه‌های مربوطه با نهاد‌های مختلفی غیر از مجلس در حال حاضر در جریان است. سازمان نصر کشور ابزار امیدواری کرده که رگولاتور و قانونگذار با چابکی و با دقت نظر اهمیت این موضوع و تمام ابعاد آن را حس نموده و با پویایی تمام به قانونگذاری این حوزه ورود نماید .

کمیسیون رمز ارز و بلاکچین نصر کشور اعلام کرده هرگونه قانون گذاری در این حوزه بهتر است خارج از چارچوب مجوز‌دهی و ایجاد رانت و انحصار انجام شود. این کمیسیون باور دارد مکانیزم خود تنظیم‌گری با نظارت نهاد‌های قانونی فعلی کشور من‌جمله نظام صنفی رایانه‌ای کشور راهگشای کلیدی این موضوع خواهد بود.

درباره این طرح می‌توانید در این لینک و یا این لینک اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین نظر مخالفین این طرح را می‌توانید در این لینک بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی