ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیت کوین
تکنولوژی

ارزش بازار رمزارزها برای اولین بار از ارزش نقدینگی دلار آمریکا فراتر رفت

بازار رمزارزها اخیرا دستاورد بسیار مهمی داشته و ظاهرا ارزش آن برای اولین بار از نقدینگی دلار فراتر رفته است. به عبارت دیگر، بازار رمزارزها حالا بیشتر از همه دلارهای موجود در دست مردم ارزش ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

بازار رمزارزها اخیرا دستاورد بسیار مهمی داشته و ظاهرا ارزش آن برای اولین بار از نقدینگی دلار فراتر رفته است. به عبارت دیگر، بازار رمزارزها حالا بیشتر از همه دلارهای موجود در دست مردم ارزش دارد.

به گزارش وال استریت ژورنال، ارزش بازار رمزارزها در ۹ اردیبهشت به ۲ تریلیون دلار رسید تا با ارزش تمام نقدینگی دلار تلاقی پیدا کند. اکنون برآوردها نشان می‌دهد که ارزش بازار رمزارزها به ۲.۲۵ تریلیون دلار رسیده و از ارزش دلارهای موجود در بازار بیشتر شده است.

اگرچه این دستاورد در نگاه اول اتفاق مهم و شایان توجهی است که از رشد خیره‌کننده محبوبیت رمزارزها خبر می‌دهد، ولی در عین حال می‌تواند کمی گمراه‌کننده هم باشد چرا که نقدینگی دلار آمریکا با تمام دلارهای موجود یکسان نیست. نقدینگی یعنی پولی که در دست مردم وجود دارد.

همان‌طور که پول داخل جیب‌تان نشان‌دهنده تمام دارایی شما نیست، نقدینگی دلار هم تمام ارزش بازار دلار را نشان نمی‌دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های غیرقابل ملموس بر ارزش کلی این ارز فیات اثر می‌گذارند. بنابراین اگرچه ارزش بازار رمزارزها از نقدینگی دلار بالاتر رفته، ولی هنوز ارزش کلی دلار را پشت سر نگذاشته است.

از سوی دیگر، کسانی که با تاریخ اقتصاد آشنا باشند شباهت‌های زیادی بین وضعیت موجود و حباب‌های قبلی پیدا می‌کنند. قیمت سهام به بالاترین نقطه خود از زمان حباب دات کام در ۲۰۰۰ رسیده است. قیمت خانه به سقف پیش از بحران اقتصادی قبلی بازگشته. شرکت‌های پرریسک قادرند با کمترین بهره وام بگیرند و سرمایه‌گذاران حقیقی پول‌های خود را روانه حوزه انرژی‌های پاک و رمزارزها کرده‌اند.

البته می‌توان توضیحات مختلفی مثل پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه تجارت دیجیتال را در این رشد موثر دانست. با این حال، بسیاری از تحلیلگران باور دارند که بازار کنونی دچار حباب شده و دلیل اصلی آن فدرال رزرو است. این سیستم در یکسال اخیر نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته و اعلام کرده که نرخ‌ها تا حداقل دو سال تغییری نمی‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی