ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ادامه پیشروی AMD: سهم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن در استیم به ۳۰ درصد رسید

شاید اینتل فکرش را هم نمی‌کرد که روزی AMD دوباره بتواند به جایگاه مناسبی در بازار دست یابد و موقعیتش در بازار را تهدید کند. اما AMD با پردازنده‌های رایزن توانسته بار دیگر در بازار ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

شاید اینتل فکرش را هم نمی‌کرد که روزی AMD دوباره بتواند به جایگاه مناسبی در بازار دست یابد و موقعیتش در بازار را تهدید کند. اما AMD با پردازنده‌های رایزن توانسته بار دیگر در بازار بدرخشد و هر ماه سهمش را افزایش می‌دهد. حالا طبق جدیدترین آمار، سهم پردازنده‌های دسکتاپ رایزن در میان کاربران استیم تقریبا به ۳۰ درصد رسیده است.

آمارهای استیم نشان می‌دهند که محبوبیت پردازنده‌های AMD از سال ۲۰۱۹ در حال افزایش است و حالا توانسته سهمی ۳۰ درصدی برای خود دست و پا کنند. سهم این پردازنده‌ها نسبت به دسامبر ۲۰۲۰ افزایش ۵ درصدی داشته که قابل توجه است. در مقابل اینتل با کاهش ۵ درصدی، اکنون سهمی ۷۰ درصدی دارد.

این آمار برای AMD اهمیت بالایی دارد، چرا که نشان می‌دهد پردازنده‌های رایزن دسکتاپ محبوبیت بالایی میان گیمرها دارند و تنها کاربران با بودجه کم به سراغ آن‌ها نمی‌روند. پردازنده‌‌های ۶ و ۸ هسته‌ای این کمپانی با افزایش محبوبیت مواجه شده‌اند، به گونه‌ای که سهم پردازنده‌های ۸ هسته به ۱۲.۷۷ درصد و نمونه‌های ۶ هسته‌ای به ۳۰.۵۰ درصد رسیده است.

پردازنده‌های دسکتاپ رایزن

البته پردازنده‌های ۴ هسته‌ای AMD همچنان حرف اول را می‌زنند. سهم این پردازنده‌ها به ۴۰.۹۸ درصد می‌رسد که البته کاهش کمی را تجربه کرده‌اند. با توجه به روند، در آینده این محصولات جای خود را به پردازنده‌های ۶ هسته‌ای خواهند داد.

یکی از موارد جالب در آمار اخیر مربوط به سهم پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای می‌شود. سهم این پردازنده‌ها از نمونه‌های ۱۰ هسته‌ای بیشتر است. اینتل تنها سازنده پردازنده‌ای است که نمونه‌های ۱۰ هسته‌ای ارائه می‌کند و AMD هم در سری رایزن ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای دارد.

سهم این پردازنده‌ها بسیار از کمتر از نمونه‌های دیگر است (۰.۶۱ درصد ۱۰ هسته‌ای و ۰.۹۶ درصد ۱۲ هسته‌ای)، اما نشان می‌دهد که پردازنده‌های دسکتاپ گران‌قیمت رایزن مجبوبیت قابل قبولی میان کاربران دارند.

با وجود قیمت بالا و البته کمبود موجودی، ظاهرا پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ همچنان در برخی فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون، پرفروش‌ترین محصولات هستند. علاوه بر این، سهم پردازنده‌های سرور AMD هم در بازار رو به افزایش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی