ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی: کشورهای ثروتمند واکسن‌های خود را با کوواکس تقسیم کنند

رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کشورهای متمول باید واکسیناسیون نوجوانان و کودکان خود را به تعویق انداخته و سهم واکسن کرونا خود را به کشورهای کم درآمد بدهند. «تدروس ادهانوم» از کشورها خواسته واکسن‌های بیشتری ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کشورهای متمول باید واکسیناسیون نوجوانان و کودکان خود را به تعویق انداخته و سهم واکسن کرونا خود را به کشورهای کم درآمد بدهند.

«تدروس ادهانوم» از کشورها خواسته واکسن‌های بیشتری در اختیار برنامه جهانی دسترسی منصفانه به واکسن موسوم به «کوواکس» قرار دهند، چرا که توزیع بین‌المللی واکسن ویروس کرونا در شرایط بسیار نابرابری در حال انجام است.

از زمانی که اولین واکسن کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۰ به تایید رسید، کشورهای ثروتمند اکثر دوزهای آن را به خود اختصاص داده‌اند. در این شرایط بسیاری از کشورها هنوز در تلاشند تا کسر کوچکی از مردم خود را واکسینه کنند.

ادهانوم در یک گفتگوی مجازی در ژنو گفت درک می‌کند که چرا برخی کشورها می‌خواهند به کودکان و نوجوانان خود واکسن بزنند، اما در حال حاضر بهتر است در این تصمیمات تجدیدنظر شود: «عرضه واکسن کووید-۱۹ در کشورهای کم‌درآمد حتی به حدی نبوده که کادر درمان را در برابر ویروس ایمن کند. بیمارستان‌ها پر از مردمی هستند که به مراقبت‌های فوری و حیاتی نیاز دارند.»

هفته گذشته، رئیس جمهور آمریکا از برنامه‌ای برای آغاز واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله خبر داد. جو بایدن گفت امیدوار است ۷۰ درصد جمعیت آمریکا تا تاریخ ۴ ژوئیه یا ۱۴ خرداد (مصادف با روز استقلال ایالات متحده) حداقل یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده باشند.

از سوی دیگر، کانادا هم مجوز استفاده از واکسن فایزر را برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال صادر کرده. «آلبرتا» به عنوان یکی از بحرانی‌ترین استان‌های این کشور در مواجهه با ویروس کرونا همین حالا تزریق واکسن به افراد بزرگ‌تر از ۱۲ سال را شروع کرده است. در سوئیس نیز در برخی شهرها واکسیناسیون افراد ۱۶ ساله آغاز شده است.

آمریکا و چین تاکنون بیشترین شمار تزریق واکسن را داشته‌اند و هند در جایگاه سوم قرار دارد. با این حال، شماری از کشورهای آفریقایی هنوز فرآیند واکسیناسیون هیچ کدام از گروه‌های سنی خود را آغاز نکرده‌اند. برنامه کوواکس با هدف کمک به واکسیناسیون ۲۰ درصد جمعیت ۹۲ کشور فقیر طراحی شده است.

آقای تدروس هشدار داده که سال دوم همه‌گیری احتمالا مرگبارتر از سال اول خواهد بود. او همچنین خواستار توجه جدی‌تر به وضع وخیم کشور هند شد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شرایط حاضر یک مصیبت اخلاقی است که می‌تواند روی کشورهای کم‌درآمد تاثیر زیادی بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی