ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات پردازنده‌های رایزن 5000XT شرکت AMD افشا شد

شایعات به معرفی پردازنده‌های رایزن 5000XT با معماری Zen 3 در آینده نزدیک اشاره دارند و حالا مشخصات دو پردازنده از این سری به اینترنت راه پیدا کرده است. یکی از این پردازنده‌ها پرچمدار و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

شایعات به معرفی پردازنده‌های رایزن 5000XT با معماری Zen 3 در آینده نزدیک اشاره دارند و حالا مشخصات دو پردازنده از این سری به اینترنت راه پیدا کرده است.

یکی از این پردازنده‌ها پرچمدار و دیگری میان‌رده محسوب می‌شود و به ترتیب از ۱۶ و ۶ هسته بهره می‌برند. این محصولات با معماری هسته Zen 3 و مرحله Vermeer B2 به تولید می‌رسند. طبق مشخصات، ظاهرا این پردازنده‌ها با کمی افزایش فرکانس از راه می‌رسند که شبیه رویکردی است که در پردازنده‌های رایزن 3000XT با معماری Zen 2 دیده‌ایم.

پرچمدار این سری، رایزن 9 5950XT خواهد بود که از ۱۶ هسته و ۳۲ رشته بهره می‌برد تا عملکرد بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد. مجموع حافظه کش این پردازنده به ۷۲ مگابایت می‌رسد و توان طراحی حرارتی برابر ۱۰۵ وات دارد. اگرچه فرکانس پایه آن افزایش نخواهد داشت و همچنان به ۳.۴ گیگاهرتز می‌رسد، اما فرکانس بوست آن برابر ۵.۰ گیگاهرتز خواهد بود تا به اولین تراشه Zen با این فرکانس تبدیل شود.

پردازنده‌های رایزن 5000XT

پردازنده بعدی، رایزن 5 5600XT نام دارد که با ۶ هسته و ۱۲ رشته در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. فرکانس پایه و بوست این محصول به ترتیب به ۳.۷ و ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد و مجموع حافظه کش آن برابر ۳۶ مگابایت است. اگرچه با افزایش فرکانس بوست روبه‌رو نیستم، اما انتظار می‌رود در زمینه اورکلاک عملکرد بهتری از خود نشان دهد. توان طراحی حرارتی این پردازنده برابر ۶۵ وات است.

احتمالا AMD چند هفته دیگر از پردازنده‌های رایزن 5000XT رونمایی می‌کند که اگرچه نسبت به پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ عملکرد بهتری خواهند داشت، اما یک نسل کاملا جدید محسوب نمی‌شوند. AMD با معماری Zen 4 می‌تواند عملکرد پردازنده‌هایش را بطور چشمگیری افزایش دهد و کار را برای اینتل سخت‌تر کند.

AMD در ماه‌های اخیر با افزایش سهمش در بازار پردازنده‌های عادی و پردازنده‌های سرور مواجه شده، بنابراین برای اینکه رشدش ادامه‌دار باشد، باید همچنان با قدرت روی نسل‌های بعدی کار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr. J
    Mr. J | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    رایزن ها فوق العادن. یه زمانی من فنوم داشتم تنها ایرادشون کش خیلی کمشون بود.

مطالب پیشنهادی