ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس بانک مرکزی: تا زمان ترسیم نقشه راه رمزارزها، اقدام شتابزده‌ای انجام نمی‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر اعلام کرده که قرار نیست هیچ اقدام شتابزده‌ای در این خصوص توسط ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشر شده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمز ارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر اعلام کرده که قرار نیست هیچ اقدام شتابزده‌ای در این خصوص توسط بانک مرکزی انجام بشود. او همچنین به درخواست گذشته خود تاکید داشته و گفته که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند.

ارسال نامه قالیباف به رییس بانک مرکزی و اخبار ضد و نقیضی که پس از رسانه‌ای شدن آن اعلام شد، تصورات را به این سمت برد که بانک مرکزی قصد دارد نامه رییس مجلس را اجرایی کند و به زودی درگاه‌های پرداخت صرافی‌های دیجیتال را مسدود کند. اخبار تایید نشده‌ای از اینکه شاپرک اعلام کرده این اتفاق طی روزهای آینده رخ می‌دهد از اینسو و آنسو شنیده می‌شد و با وجود اینکه نامه قالیباف از وجاهت قانونی کافی برای عملیاتی شدن برخوردار نبود اما این شایعات هر روز پرنگ‌تر می‌شد. «عبدالناصر همتی» اما با اظهار نظر رسانه‌ای کوتاهی که داشته نسبت به این نامه و محتویات آن و شایعات چند روز اخیر واکنش نشان داده و تکلیف میلیون‌ها فعال بازار رمز ارز را مشخص کرده است.

همتی در اظهار نظر رسانه‌ای که در سایت رسمی بانک مرکزی منتشر شده اعلام کرده «مدیریت و تنظیم گری مبادلات سایر رمز ارزها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل گری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذینفعان ایجاد شود.» همتی با تاکید بر این نکته که «بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.» بار دیگر به مردم توصیه کرده که سرمایه خود را در بازارهایی که مجوزهای رسمی و قانونی ندارند وارد نکنند.

او همچنین گفته بانک مرکزی درخصوص رمزارزها منفعل نبوده و تاکنون اقدامات موثری برای ترسیم نقشه راه رمزارزها انجام داده است: «لاف شایعات و اخبار منتشر شده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است.»

دارایی‌های دیجیتال

پیش‌تر بسیاری از فعالان حوزه رمز ارز و تشکل‌های خصوصی مانند انجمن فین تک ایران و انجمن بلاک چین ایران و انجمن رمزارز و بلاکچین نصر کشور و تهران و سایر نهادها نسبت به نامه قالیباف واکنش نشان داده بودند و هشدار داده بودند که در صورت عملیاتی شدن درخواست‌های این نامه، عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد بازارهای زیرزمینی و غیرشفاف و از بین رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه در گردش به وجود خواهد آمد.

دیجیاتو پیش‌تر نامه قالیباف را از بعد حقوقی بررسی کرده بود و با چندین فعال حوزه رمز ارز صحبت‌هایی درباره ضرورت به رسمیت شناختن بازارهای مبادله در این حوزه صحبت‌هایی کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی