ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

افزایش ۵ برابری هزینه تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه به چالش تازه قشر ضعیف تبدیل شده‌ است

به‌ طور سنتی استفاده موتورسیکلت در جامعه ایران بیشتر برای قشر اقتصادی ضعیف تعریف شده است٬ تا دو سال پیش هر کسی که نمی‌توانست کار پیدا کند یا بیکار می‌شد آخرین گزینه این بود که ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

به‌ طور سنتی استفاده موتورسیکلت در جامعه ایران بیشتر برای قشر اقتصادی ضعیف تعریف شده است٬ تا دو سال پیش هر کسی که نمی‌توانست کار پیدا کند یا بیکار می‌شد آخرین گزینه این بود که یک موتور بخرد و با آن در پیک کار کند و در کنارش مسافر هم بزند اما الان برای خرید یک موتور حداقل ۲۵ میلیون تومان پول لازم است که قشر ضعیف چنین سرمایه‌ای ندارد و طبیعی است که وقتی بازار هدف این قشر باشد با افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید آنها رکود سنگینی در بازار ایجاد شود. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری از دوچرخه و موتورسیکلت نیز به شکل سرسام آوری تا پنج برابر نرخ‌های قبلی افزایش یافته و همین مساله به سختی معیشت راکبین این وسایل دامن زده است.

مصطفی صفرخانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان قطعات و تعمیر کاران دوچرخه و موتورسیکلت تهران در گفت ‌و گویی گفت: «طی چند سال اخیر، هزینه تعمیر موتورسیکلت و دوچرخه ۵٠٠ درصد افزایش پیدا کرده است. به دلیل تورم زیاد و مالیاتی که دولت می‌گیرد تولیدات قطعات موتورسیکلت و دوچرخه در شهر تهران تعطیل شده است.»

بیشتر مواد اولیه قطعات موتورسیکلت داخلی است و در حال حاضر افزایش قیمت داشته است، بخشی از قطعات نیز وارداتی است که نرخ ارز بر بالا رفتن قیمت آنها اثر داشته است.

هزینه تعمیر موتورسیکلت

وی در ادامه گفت: «برای مثال در سال ۹۲ یک قلم جنس ما ۶ هزار تومان قیمت داشت ولی همان جنس امروز ۶٠ هزار تومان شده است. مسئولین اسم تحریم را روی سر مردم می‌کوبند، در حالی که گرانی سرسام‌ آور قطعات موتورسیکلت و دوچرخه و بالا رفتن هزینه تعمیر آن‌ها هیچ ربطی به تحریم خارجی ندارد و معلول سوء مدیریت داخلی است. دولت مردان ما کاسب شده‌اند، آن‌ها می‌توانستند به راحتی قیمت قطعات موتور و دوچرخه را کنترل کنند ولی نکردند.»

با این وضعیت این احتمال وجود دارد که بخشی از حمل و نقل بر عهده دوچرخه‌ها گذاشته شود، اتفاقی که در پی شیوع کرونا به شیوه کاملا متفاوتی در اروپا نیز در حال روی دادن است اما شرایط جغرافیایی ایران و سختی استفاده از دوچرخه، به هیچ عنوان با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نیست و از دسترس خارج شدن موتورسیکلت از چرخه حمل و نقل شهری، می‌تواند تبعات گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

متاسفانه باید گفت که مشکلات در این خصوص تنها به استفاده های کاری و موتورسیکلت‌های پرتیراژ و رایج در سطح اجتماع محدود نمی‌شود و حتی در مورد دوچرخه‌های نیمه حرفه‌ای که کاربرد ورزشی نیز دارند شاهد رشد ده برابری قیمت‌ها و کمبود شدید لوازم یدکی هستیم که استفاده از این وسایل را حتی برای یکی از سالم‌ترین و کم هزینه‌ترین انواع ورزش نیز با مشکل مواجه کرده‌است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    با عرض سلام یک جوان بیست ساله هستم و از ۱۲ سالگی نتونستم دوچرخه بخرم:/

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تا وقتی توهمات مون اینه ک اونا بدن و اینا خوبن، لیاقتمون همینه ک اونا و اینا افسارمون بزنن و نوبتی ازمون سواری بگیرن. همه رنگ مدیری سرکار آمد، آیا نتیجه عوض شده؟ داریم همگی میریم تو باتلاق حالا هی تو سر هم میزنیم

  • avvvvab
    avvvvab | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خرابکاری مدیران ارشد نفوذی برای شکستن کمر مستضعفین که حامی اصلی نظام اسلامی اند کاملًا آشکار است. سرطان قسم خوردگان برای پاسپورت غرب باید دیالیز شود
    و السلام

  • Bigiato
    Bigiato | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    قشر غنی که بعد از رای دادن به روحانی و بعد از توافق برجام تو خیابون بزن و برقص میکردن، بیان جواب بدن 😏 البته یه وقت فکر نکنید که تموم شده و عبرت گرفتیم! تازه قراره با جهانگیری و لاریجانی دوباره گولمون بزنن 😉

مطالب پیشنهادی