ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ای‌نماد
کسب و کار

با آغاز بررسی کسب‌وکارها، ستاره‌های خاموش اینماد روشن می‌شوند

بیش از ۱۴۰ کسب‌وکار اینترنتی چراغ سبز برای روشن کردن ستاره‌های دوم و سوم اینماد را دریافت کرده‌اند. با آغاز تغییرات در رتبه‌بندی کسب‌وکارها و مشخص‌تر شدن ساز و کار آن، پس از یک دهه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳

بیش از ۱۴۰ کسب‌وکار اینترنتی چراغ سبز برای روشن کردن ستاره‌های دوم و سوم اینماد را دریافت کرده‌اند. با آغاز تغییرات در رتبه‌بندی کسب‌وکارها و مشخص‌تر شدن ساز و کار آن، پس از یک دهه می‌توان انتظار اینماد نسخه 2.0 را کشید. 

اعتماد همیشه یکی از مهم‌ترین چالش‌های فضای مجازی و خرید اینترنتی بوده و به همین دلیل نیز شاهد تولد «نماد اعتماد الکترونیکی» موسوم به «ای‌نماد» بودیم. این نماد که در یک دهه اخیر، موفق بودن یا نبودنش مورد مناقشه‌های بسیاری بوده، از ابتدا با 5 ستاره طراحی شد اما تاکنون سازوکاری برای ارزیابی و تخصیص تعداد ستاره‌های بیشتر به کسب‌وکارها اجرایی نشده بود. از همین روی سازمان مدیریت صنعتی به عنوان متولی جدید این حوزه دست به کار شد تا متناسب با ارزیابی و رتبه بندی کسب‌وکارها، ستاره‌های دوم تا پنجم را به آن‌ها اعطا کند.

اینماد در اواخر دهه 80 توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک معرفی شد و در پایین لوگوی آن جایی برای 5 ستاره تعبیه شده بود تا هر کسب‌وکار متناسب با رتبه‌بندی و امتیازهای دریافتی، بین یک تا 5 ستاره دریافت کند. اما مدت‌ها این رتبه‌بندی عملیاتی نشد و تمامی کسب‌وکارهای دارای نماد، یک ستاره بوده و به برخی که گواهی SSL نیز داشتند، 2 ستاره تعلق گرفته بود.

با توجه به ماهیت رتبه بندی، اجرای آن توسط نهادی تخصصی که در این حوزه دانش و تجربه لازم را داراست؛ یکی از دغدغه های فعالین کسب و کارهای اینترنتی بوده است.

بنابراین پس از برگزاری نشست ها و جلسات و مطرح شدن این موضوع از سوی کسب و کارها و فعالین این حوزه، مرکز توسعه تجارت الکترونیک تصمیم گرفت تا اجرای فرآیند رتبه بندی کسب و کارهای دارای نماد اعتماد را به یک نهاد تخصصی محول کند. ازین رو تصمیم بر این شد تا سازمان مدیریت صنعتی به عنوان متخصص در این حوزه، متولی طرح نماد اعتماد تجارت الکترونیک شود و با ارزیابی کسب‌وکارها جهت اعطای دو تا 5 ستاره اقدام نمایند.

«ایمان ناطقی»، مسئول رتبه‌بندی تجارت الکترونیک سازمان مدیریت صنعتی در گفتگو با دیجیاتو درباره تغییر متولی رتبه‌بندی تجارت الکترونیک گفت:

«طی سال‌های گذشته پیشنهادات مختلفی برای بحث رتبه‌بندی مطرح شد و عده‌ای معتقد بودند این موضوع باید توسط نهادی جدا از مرکز توسعه تجارت الکترونیک صورت پذیرد و عده‌ای نیز بخش خصوصی را گزینه مناسبی برای این امر می‌دانستند. در نهایت تفاهمی با سازمان مدیریت صنعتی مبنی بر پیاده‌سازی و اجرای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک صورت پذیرفت.»

وی در ادامه سابقه خوب سازمان مدیریت صنعتی در زمینه رتبه‌بندی مثل رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر (IMI100) را دلیل این انتخاب می‌داند و به دیجیاتو می‌گوید این طرح از پاییز 99 اجرایی و امکان ثبت نام در فضای رتبه‌بندی برای کسب‌وکارها فراهم شد. تا به امروز چیزی بالغ بر 140 کسب‌وکار در رتبه‌بندی شرکت کردند و متناسب با نتایج این ارزیابی، موفق به کسب ستاره‌های دوم و سوم ای‌نماد شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کافه بازار، دیوار، زنبیل و ... اشاره کرد.

ای‌نماد

ناطقی در خصوص منطق ارزیابی توسط سازمان مدیریت صنعتی به دیجیاتو توضیح داد:

«در حال حاضر مدل رتبه‌بندی شامل دو مرحله است. در فاز اول که «پیشرفت» نام دارد شاخص‌هایی از جمله پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت سرویس، پیشینه، امنیت، تشکل گرایی و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتایج حاصل شده نیز در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار گرفته و بر مبنای آن ستاره‌های دوم و سوم ای‌نماد را به کسب‌وکارها اعطا می‌کند.»

به گفته وی در آینده‌ای نزدیک مرحله دوم در قالب فاز «توسعه» نیز عملیاتی خواهد شد که برای آن شاخص‌هایی دقیق‌تر، موشکافانه‌تر و سخت‌گیرانه‌تری در نظر گرفته شده است و متناسب نتایج آن در کنار نمره‌های کسب شده در فاز پیشرفت، کسب‌و‌کارها می‌توانند ستاره‌های چهارم و پنجم را نیز کسب کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Fereydoun
    Fereydoun | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    وب فارسی پر شده از سایتهایی که ای نماد دارن و مشغول کلاهبرداری با رقم های کم هستن جوری که طرف بعد فهمیدن اینکه سرش کلاه رفته میبینه ارزش دوندگی و شکایت نداره و بیخیال میشه! خودم هفته پیش به یه سایتی برای تایپ پول پرداخت کردم و بعدش دیدم خبری نیست و تمام!!! مثلا هم ای نماد داشت!!!

    • مهرشاد ادیب
      مهرشاد ادیب | ۲ خرداد ۱۴۰۰

      روی همان لوگو می توانید کلیک کنید و شکایت کنید. اینترنتی و بدون حضور شما

مطالب پیشنهادی