ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا با همکاری جنرال موتورز و لاکیهد مارتین ماه‌نورد ماموریت آرتمیس را طراحی می‌کند

ناسا اکنون در تلاش است تا بتواند با کمک سایر کمپانی‌ها یک بار دیگر انسان را به ماه بازگرداند. این سازمان فضایی قراردادی را با شرکت خصوصی اسپیس اکس امضا کرد تا سیستم پرتابی برای ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

ناسا اکنون در تلاش است تا بتواند با کمک سایر کمپانی‌ها یک بار دیگر انسان را به ماه بازگرداند. این سازمان فضایی قراردادی را با شرکت خصوصی اسپیس اکس امضا کرد تا سیستم پرتابی برای ارسال فضانوردان به ماه طراحی کند.

حالا پس از این قرارداد، ناسا به فکر طراحی وسیله نقلیه‌ای روی ماه است و به این منظور با شرکت جنرال موتورز و لاکهید مارتین قراردادی تنظیم کرد تا ماه‌نوردی را برای پروژه آرتمیس ناسا طراحی کنند.

هدف این قرارداد، طراحی و تولید ماه‌نوردی است که بتواند فضانوردان را در سفرهایی همراهی کند که تا کنون انجام نشده‌اند. طراحی چنین ماه‌نوردی که با شرایط عجیب ماه و سطح پر از گودال‌های برخوردی سازگار باشد کار راحتی نیست. طبق طرح ابتدایی ناسا، این وسیله باید الکتریکی باشد و توانایی رانندگی خودکار داشته باشد. امروز شرکت جنرال موتورز اعلام کرد که این دقیقا کاری است که سیستم باتری جدید «آلتیوم» (Ultium) او می‌تواند انجام دهد.

گرچه بعد از اینکه ناسا اعلام کرد که فقط با کمپانی‌های آمریکایی برای این پروژه کار می‌کند، جنرال موتورز واضحا برنده این قرارداد بود. تسلا نیز به دلیل همکاری ماسک در قرارداد قبلی با ناسا از لیست حذف شد. این اولین باری نیست که جنرال موتورز وارد عرصه هوافضا می‌شود.پیشتر این کمپانی در ساخت ماه‌نشین آپولو ۱۲ و ماه‌نورد ماموریت‌های آپولو ۱۵ تا ۱۷ دست داشته است.

لاکهید در این پروژه روی ساخت کپسول سرنشین‌دار «اوریون» (Orion) ماموریت آرتمیس یک نقش داشته و قرار است تا کپسول ۶ ماموریت دیگر را نیز طراحی کند. قرارداد لاک‌هد احتمالا تا تولید ۱۲ کپسول ادامه پیدا می‌کند و در نهایت در سال ۲۰۲۴ در ماموریت آرتمیس ۳ اولین فضانورد زن را به ماه می‌رساند.

ناسا در پروژه آرتمیس برای اولین بار پس از آخرین ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲، فضانوردانی را به ماه خواهد فرستاد. در این ماموریت ناسا به همراه کمپانی‌های دیگری به کشف نواحی جدیدی از این کره خاکی می‌پردازند که تا کنون مطالعه نشده است. پس از بازگشت دوباره به ماه، ناسا در نظر دارد تا بتواند از ماه به سایر نقاط منظومه شمسی سفر کند که اولین مقصد مورد نظر، مریخ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی