ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طرح ۵ ساله وزارت ارتباطات برای تولید ۱۴ میلیون تلفن همراه در کشور کلید خورد

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که این وزارت قصد دارد با طرحی پنج ساله، تولید بیش از ۱۴ میلیون تلفن همراه را در داخل کشور رقم بزند. آنطور که ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که این وزارت قصد دارد با طرحی پنج ساله، تولید بیش از ۱۴ میلیون تلفن همراه را در داخل کشور رقم بزند. آنطور که اعلام شده این طرح همچنین با ایجاد ۴۳ هزار شغل پایدار مستقیم و غیرمستقیم و بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی همراه خواهد شد.

«ستار هاشمی» در گفتگو با ایرنا آخرین وضعیت فراخوانی که برای حمایت از تولید گوشی هوشمند انجام شده است را تشریح کرد. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «پیرو مصوبه بهمن‌ماه سال ۹۸ شورای عالی فضای مجازی مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی هوشمند با استفاده از محصولات بومی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری نهادهای ذی‌ربط مانند سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و واردات گوشی همراه هوشمند، «طرح جامع حمایت از توسعه زیست‌بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» را تدوین کرد.»

او اضافه کرد: «انتشار فراخوان حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت ایرانی با راهبری معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات آغاز شد. آخرین مهلت ارسال مستندات و طرح تجاری برای شرکت‌های متقاضی پایان اردیبهشت‌ماه بود و در این فاصله، تعداد هشت شرکت با سابقه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند و تجهیزات الکترونیکی، برای مشارکت در طرح اعلام آمادگی کردند.».

هاشمی اشاره‌ای به اسامی این شرکت‌ها نکرده و مشخص نیست که کدام شرکت‌ها به این فراخوان پاسخ داده‌اند اما در حال حاضر تعداد محدودی شرکت از جمله جی ال ایکس و صاایران و OROD در این زمینه مشغول فعالیت هستند و باید دید شرکت‌های دیگر که احتمالا به زودی معرفی خواهند شد چه شرکت‌هایی خواهند بود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند فعلی طرح گفت: «اکنون بررسی محتوایی مدارک در کارگروه تخصصی آغاز و برنامه‌ریزی برای بازدید از خطوط تولید شرکت‌ها انجام شده است. در نهایت با تعیین شاخص‌هایی که منتشر می‌شود، تولیدکنندگان برتر شناسایی شده و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.»

هاشمی درباره حداقل شرایط در نظر گرفته شده برای تولیدکنندگان گفت: «دارا بودن پروانه تولید و بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات و قطعات تولید گوشی هوشمند و تبلت، تجهیزات و قطعات خطوط تولیدی، برخورداری از سوابق اجرایی در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و قطعات همراه هوشمند، تجهیزات و قطعات الکترونیک و سایت تولیدی و خطوط تولید مرتبط، از جمله شرایطی است که تولیدکنندگان برای شرکت در این فراخوان به آن نیاز دارند.»

این مسئول در توضیح ویژگی‌های این طرح که نگاهی به سیاست توسعه صنعتی نیز دارد، اضافه کرد: «جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصه‌های تولیدی با کیفیت و تسهیل در دستیابی آن‌ها به بازارهای جهانی و صادرات بخشی از محصولات خود، ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD (قطعات نیمه سوار شده) با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر در سال اول طرح و ارتقای فناوری تولید حداقل به‌صورت CKD (حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات) در سال دوم و افزایش عمق ساخت و توانمندی‌های داخلی و ایجاد مزیت رقابتی گوشی تلفن همراه ایرانی در بازار داخلی و بازار منطقه در سال‌های سوم تا پنجم طرح، از جمله ویژگی‌های آن است.»

ایران در حال حاضر در زمینه‌ تولید گوشی‌های هوشمند به مرحله CBU در گوشی‌های صاایران رسیده است و در زمینه فیچرفون نیز تکنولوژی‌های SKD و CKD در دستور کار قرار دارد. هاشمی همچنین در رابطه با تسهیلاتی که قرار است در این طرح ارائه شوند گفت:

«در این طرح پیش‌بینی شده که بانک‌ها و موسسه‌های مالی عامل برای پرداخت تسهیلات از منابع داخلی خود اقدام کرده و وزارت ارتباطات با رعایت دستورالعمل های قانونی، یارانه سود تسهیلات مذکور را پرداخت کنند که این امر علاوه بر امکان پرداخت تسهیلات مستقیم از منابع وجوه اداره شده، مبالغ قابل توجهی از محل منابع داخلی بانک‌ها را نیز در طرح حمایتی به خدمت خواهد گرفت و سقف تسهیلات قابل پرداخت به شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.»

هاشمی چندی پیش در مصاحبه با دیجیاتو گفته بود که «بازار موبایل ایران بازار جذابیست و ۱۲ میلیون گوشی در سال نیاز بازار است. اگر که میانگین نرخ هر گوشی را ۲۰۰ دلار بدانیم با بازاری ۳ میلیارد دلاری در سال طرف هستیم که وسوسه انگیز است.» او همچنین دلیل پیگیری وزارت ارتباطات برای تولید گوشی ملی را به دیجیاتو چنین گفته بود: «توان خرید مردم پایین آمده و بازار دست دوم رونق گرفته. اگر کمک نکنیم که مردم به گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت دست پیدا نکنند، به صورت طبیعی کسب‌وکارها و اقتصاد دیجیتال دچار رکود می‌شوند. این حجم زیست بوم استارتاپی در کشور شکل گرفته و نباید بگذاریم ناگهان همه چیز به باد برود.»

هاشمی همچنین گفته بود که پروژه تولید ملی هنوز به آن خوبی که برنامه ریزی شده بود پیش نرفته و حالا با اعلام جزئیات جدید به نظر می‌رسد که ادامه این طرح و نهایی شدن آن به دولت بعدی موکول خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Sae77
    Sae77 | ۹ خرداد ۱۴۰۰

    CBU مگه موثر شدن میخواد؟!! CBU یعنی Completely Built Unit یا واردات محض یا بازی با کلمات 😏
    کاش حداقل برای تولید با چهار تا شرکت درجه یک قرارداد میبستن نه شرکتهای درجه سه و چهار

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی