ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی مایکروسافت سرفس دوئو؛ موبایلی برای هیچ‌کس [تماشا کنید]

چند سالی می‌شود که گوشی‌های هوشمند به ورطه تکرار افتاده‌اند و حداقل از نظر ظاهری، تفاوت محسوسی با نسل‌های قبل خود ندارند. همین موضوع باعث شده که شرکت‌ها به صرافتِ تغییرات بنیادی‌تر بیفتند و فرم‌فکتور ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

چند سالی می‌شود که گوشی‌های هوشمند به ورطه تکرار افتاده‌اند و حداقل از نظر ظاهری، تفاوت محسوسی با نسل‌های قبل خود ندارند. همین موضوع باعث شده که شرکت‌ها به صرافتِ تغییرات بنیادی‌تر بیفتند و فرم‌فکتور گوشی‌ها را متحول کنند. پس از چند گوشی تاشو، مایکروسافت هم با ایده گوشی هوشمند مجهز به دو نمایشگر وارد بازی شد تا نشان دهد به این راحتی‌ها از دنیای موبایل عقب نمی‌نشیند. سرفس دوئو جدیدترین تلاش مایکروسافت برای ورود به این حوزه است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد و متمایز از اندروید را به شما می‌دهد، اما این تجربه خالی از اشکال هم نیست. در ادامه مایکروسافت سرفس دوئو را بررسی می‌کنیم.

بررسی ویدیویی مایکروسافت سرفس دوئو

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو با کیفیت بهتر از یوتوب

مشخصات مایکروسافت سرفس دوئو
  • جنس بدنه از شیشه و فلز
  • دو نمایشگر ۵.۶ اینچی امولد با رزولوشن ۱۸۰۰ در ۱۳۵۰ پیکسل
  • نمایشگر ۸.۱  اینچی با رزولوشن ۲۷۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل در حالت باز
  • چیپ اسنپدراگون ۸۵۵
  • ۶ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۰
  • دوربین ۱۱ مگاپیکسلی
  • باتری ۳۵۷۷ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۸ واتی
  • وزن ۲۵۰ گرم
  • قیمت حدود ۳۰ میلیون‌تومان

سرفس دوئو سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌روزی ندارد، در زمینه دوربین و باتری هم چنگی به‌دل نمی‌زند. البته هدف مایکروسافت هم این نبوده که یک گوشی هوشمند همه‌کاره بسازد. اگر به یک محصول خاص علاقه دارید و مشکلاتش را با جان و دل می‌پذیرید، می‌توانید برای خریدن سرفس دوئو به فروشگاه اینترنتی آی‌تی سیتی مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

سرفس دوئو جواهریست که از دل طراحی صنعتی و علوم مهندسی بیرون آمده است. اگر هدف مایکروسافت فقط این بوده که به بقیه شرکت‌ها روش ساخت گوشی تاشو را یاد بدهد، می‌توان گفت کاملاً موفق شده است. این گوشی به‌قدری باریک است که ضخامت‌اش در حالت باز شده با بیرون‌زدگی ماژول دوربین پرچمداران سامسونگ برابری می‌کند و در حالت بسته هم کمتر از یک سانتی‌متر ضخامت دارد، یعنی در حد یک گوشی معمولی. وزن گوشی هم فقط ۲۵۰ گرم است. برای مقایسه می‌توان به گلکسی زی فولد ۲ و شیائومی می میکس فولد اشاره کرد. اولی ۱۶.۸ میلی‌متر ضخامت و ۲۸۲ گرم وزن دارد، و دومی ۱۷.۲ میلی‌متر ضخامت و ۳۳۲ گرم وزن.

کیفیت ساخت سرفس دوئو فوق‌العاده است. بدنه شیشه‌ای که تنها لوگوی مایکروسافت را روی خود دارد و لولای فلزی براق، همان ترکیبیست که واژه پریمیوم را تعریف می‌کند. مایکروسافت که ید طولایی در ساخت لولا دارد، بهترین لولای دنیای گوشی‌های تاشو را در سرفس دوئو تعبیه کرده است. مقاومت این لولا در گردش ۳۶۰ درجه هیچ تغییری نمی‌کند و کاملاً یکنواخت می‌چرخد. در عین حال می‌توانید دو نمایشگر را در هر زاویه‌ای ثابت نگه دارید. خلق چنین شاهکاری از هر شرکتی برنمی‌آید.

پس از باز کردن گوشی اوضاع کمی تغییر می‌کند. مایکروسافت دو نمایشگر ۵.۶ اینچی را در سرفس دوئو تعبیه کرده که در حالت باز به ۸.۱ اینچ می‌رسند. فاصله حدود یک سانتی‌متری بین دو نمایشگر و حاشیه‌های عریض اطراف آنها کمی توی ذوق می‌زند و نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از یک گوشی مدرن را به شما نمی‌دهد، بلکه شما را به سال‌های دور برمی‌گرداند. کار کردن با گوشی هم در هیچ حالتی ساده نیست و زمان زیادی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. اگر بخواهید از این گوشی برای مکالمه استفاده کنید، به دست‌های بزرگی نیاز خواهید داشت.

نمایشگر

همان‌طور که گفتم سرفس دوئو به دو نمایشگر ۵.۶ اینچی امولد مجهز شده که رزولوشن ۱۳۵۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۴:۳ با استانداردهای کنونی دنیای موبایل فاصله دارند. این دو نمایشگر در کنار هم، نمایشگر  ۸.۱ اینچی با رزولوشن ۱۸۰۰ در ۲۷۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۳:۲ را تشکیل می‌دهند، یعنی همان نسبت تصویری که در دیگر محصولات مایکروسافت از جمله سرفس لپ‌تاپ می‌بینیم.

زمانی که مایکروسافت تصمیم به ساخت این گوشی گرفت، بهترین پنل امولد را برای سرفس دوئو انتخاب کرد و هنوز هم با یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل روبرو هستیم. نمایشگر این دستگاه از نظر کنتراست، دقت رنگ، زاویه دید و حداکثر روشنایی به‌راحتی شما را راضی خواهد کرد. با توجه به زمان معرفی سرفس دوئو، نرخ رفرش ۶۰ هرتز را هم نمی‌توان نقطه ضعف آن داست.

مایکروسافت دو حالت را برای نمایش رنگ‌ها در سرفس دوئو در نظر گرفته است. حالت sRGB فضای رنگی استاندارد دنیای وب را پوشش می‌دهد و حالت Vivid هم فضای رنگی وسیع DCI-P3 را فعال می‌کند. حالت دوم محتوای جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد و پیشنهاد می‌کنم شما هم این حالت را انتخاب کنید. البته دو نمایشگر کمی اختلاف رنگی دارند که در استفاده معمول به‌چشم نمی‌آید ولی اگر پس‌زمینه کاملاً سفید داشته باشید، می‌توانید این اختلاف را با چشم غیر مسلح ببینید.

نرم‌افزار

درحالی‌که اندروید ۱۲ به‌زودی راه خود را به دنیای موبایل باز می‌کند و گوشی‌های اقتصادی سامسونگ هم اندروید ۱۱ را دریافت کرده‌اند، سرفس دوئو با اندروید ۱۰  به‌دست من رسیده و خبری از هم برنامه آپدیت مایکروسافت برای این گوشی نیست. سیستم‌عامل اندروید روی سرفس دوئو ترکیبی از نسخه خام اندروید به‌همراه اپلیکیشن‌های مایکروسافت است. برای استفاده کامل از امکانات این گوشی باید حساب کاربری گوگل و مایکروسافت خود را هم‌زمان وارد کنید.

استفاده از سرفس دوئو سهل و ممتنع است. ابتدا با خود می‌گویید کار کردن با گوشی اندرویدی کاری ندارد، اما وقتی با دو نمایشگر مجزا روبرو می‌شوید که هرکدام می‌توانند هر برنامه‌ای را باز کنند، نیاز به خلاقیت دارید. این‌که کدام دو برنامه در کنار هم بهره‌وری شما را افزایش می‌دهند، به نحوه استفاده شما از گوشی بستگی دارد. مثلاً می‌توانید روی یک نمایشگر ویدیو تماشا کنید و روی دیگری با دوست یا همکارتان چت کنید، یا روی یک صفحه مسیریابی کنید و روی دیگری پخش موزیک را کنترل نمایید.

بعضی از اپ‌های مایکروسافت برای استفاده روی دو نمایشگر بهینه شده‌اند، یعنی اگر آنها را به‌شکل تمام صفحه باز کنید کار کردن با آنها راحت‌تر می‌شود. با این حال اکثر برنامه‌های معمول اندروید مثل اپ‌های گوگل چنین قابلیتی ندارند و در حالت تمام صفحه، یک سانتی‌متر از محتوای بخش میانی را از دست می‌دهید. حتی هنگام تماشای ویدیو، لولا بخش‌هایی از ویدیو را می‌پوشاند.

اگرچه سرفس دوئو تجربه جدیدی از اندروید را  در اختیار شما می‌گذارد اما برای کسب این تجربه، باید مشکلات زیادی را تحمل کنید. گاهی اوقات گوشی کاملاً هنگ می‌کند و به تاچ شما پاسخ نمی‌دهد. گاهی اوقات گوشی در تشخیص نمایشگر فعال دچار مشکل می‌شود و باید چند بار لولا را باز و بسته کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. حتی چرخاندن صفحه از حالت افقی به عمودی و بالعکس هم حدود یک ثانیه گوشی را درگیر می‌کند تا سرانجام متوجه شود که اپ‌ها را به چه شکلی نمایش دهد. این ایرادهای ریز و درشت، باعث می‌شود تا عطای گوشی تاشو را به لقایش ببخشید، چون اگر قرار بود توسعه‌دهندگان اپ‌های خود را با این دستگاه سازگار کنند، طی یکی دو سال اخیر این اتفاق می‌افتاد.

سخت‌افزار

بخشی از مشکلات سرفس دوئو به سخت‌افزار دستگاه برمی‌گردد. چیپ اسنپدراگون  ۸۵۵ دو سال قبل در دسته پرچمداران قرار می‌گرفت اما در حال حاضر به‌سختی بین ۱۰ چیپ قدرتمند دنیای موبایل جا می‌گیرد. اگرچه این چیپ می‌تواند تمام اپ‌ها و بازی‌ها را به‌راحتی اجرا کند اما در کنار ۶ گیگابایت حافظه رم، از اجرای روان دو اپ در کنار یکدیگر عاجز است. سیستم‌عامل اندروید برای مدیریت بهینه مالتی‌تسکینگ به بیش از ۶ گیگابایت رم نیاز دارد.

نتایج بنچمارک سرفس دوئو با اپ‌های معمول یعنی آنتوتو ۹، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی‌مارک و تری‌دی مارک از قدرت کافی این دستگاه برای استفاده عمومی و حرفه‌ای حکایت دارند اما هیچکدام از این اپ‌های بنچمارک، قابلیت مالتی‌تسکینگ گوشی با دو نمایشگر را نمی‌سنجند. این نتایج را در ادامه می‌بینید.

برای مقایسه بهتر است بدانید شیائومی می ۱۱ با چیپ اسنپدراگون ۸۸۸ در تست آنتوتو نزدیک به ۴۰ درصد قوی‌تر عمل می‌کند و ۷۸۵ هزار امتیاز می‌گیرد.

بدنه باریک سرفس دوئو حین انجام کارهای سنگین مثل بازی کردن تا حد زیادی داغ می‌شود اما نکته جالب این است که شاهد افت کارآیی نیستیم. این گوشی در تست پایداری وایلدلایف به نتیجه خیره‌کننده ۹۸.۳ درصد رسید، یعنی پس از حدود نیم ساعت تست سنگین، نتیجه تست از ۲۱۳۳ به ۲۰۹۶ کاهش پیدا کرد. این سطح از پایداری در گوشی‌های هوشمند قدرتمند بازار بی‌رقیب است.

تجربه بازی کردن روی سرفس دوئو به اندازه خود گوشی عجیب است. تقریبا در هیچ حالتی نمی‌توانید روی کنترل بازی مسلط باشید و دکمه‌های بازی، جایی که باید باشند نیستند. البته پس از مدتی به این وضعیت عادت خواهید کرد و می‌توانید کال آو دوتی موبایل را بازی کنید. نکته مهم این است که سخت‌افزار گوشی به‌خوبی شما را همراهی می‌کند و حتی اگر بازی را تمام صفحه اجرا کنید، کم نمی‌آورد.

دوربین

صحبت از دوربین در سرفس دوئو بی‌فایده است، چون این گوشی برای عکاسی ساخته نشده و فقط یک دوربین ۱۱ مگاپیکسلی برای مکالمه تصویری دارد. این دوربین در حالت عادی به‌عنوان دوربین سلفی عمل می‌کند اما با تا کردن و چرخاندن گوشی، می‌توانید برای عکاسی هم از آن استفاده کنید. گاهی اوقات همین کار عادی یعنی تغییر وضعیت از حالت سلفی به حالت عادی با چالش همراه می‌شود. چند نمونه عکس که با دوربین این گوشی ثبت شده را در ادامه می‌بینید.

کیفیت عکس‌های دوربین سرفس دوئو در حد دوربین سلفی گوشی‌های میان‌رده است و فقط در مواقع ضروری می‌توان روی آن حساب کرد. حتی در مواقع ضروری هم تا بخواهید گوشی را بچرخانید و عکس بگیرید، سوژه موردنظر از دست رفته است. کیفیت ویدیوهای این گوشی قابل قبول است و می‌توانید بدون نیاز به وسایل کمکی، گوشی را روی میز قرار دهید و به مکالمه ویدیویی بپردازید.

باتری و شارژ

سرفس دوئو باتری ۳۵۷۷ میلی‌آمپر ساعتی دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود، نمی‌تواند توان کافی برای استفاده درازمدت از گوشی را تأمین کند. تست باتری با اپلیکیشن پی‌سی مارک به نتیجه ناامیدکننده ۶:۳۰ ساعت رسید و تجربه من هم نشان داد اگر از هر دو نمایشگر استفاده کنید، به‌سختی یک روز کاری معمول را به پایان خواهید رساند. بنابراین سرفس دوئو باید هر شب به شارژر متصل شود.

سرعت شارژ گوشی هم طبق استانداردهای ۲۰۲۱ کاملاً معمولی است. این گوشی با شارژر ۱۸ واتی همراهش طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد و طی یک ساعت تا ۸۲ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل آن هم به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

سرفس دوئو تلاش دیگری از مایکروسافت برای ورود به حوزه موبایل است. غول تکنولوژی ساکن ردموند این‌بار از رقیب اصلی‌اش یعنی گوگل کمک گرفته تا شاید بتواند حضور موفقی در این عرصه داشته باشد. اگرچه سرفس دوئو در حال حاضر بهترین تجربه از مالتی‌تسکینگ در اندروید را در اختیار شما می‌گذارد، اما این تجربه به‌اندازه کافی دلچسب نیست تا بتوان گفت که مایکروسافت به هدف‌اش رسیده است. حالا این‌که آیا در دنیای اندروید و گوشی‌های هوشمند به چنین حالتی از مالتی‌تسکینگ نیاز داریم یا خیر، بحث دیگریست.

مایکروسافت با گذشت ۲ سال از معرفی سرفس دوئو تلاش چندانی برای رفع ایرادات آن نکرده است و توسعه‌دهندگان هم اپ‌های خود را برای این دستگاه خاص، بهینه نکرده‌اند. در چنین شرایطی نمی‌توان آینده روشنی را برای سرفس دوئو متصور شد. شاید این مشکلات در سرفس دوئو ۲ برطرف شود، شاید هم اصلاً نسل دوم گوشی هوشمند مایکروسافت در کار نباشد.

بدین ترتیب سرفس دوئو نمی‌تواند جایگزین گوشی هوشمند شما شود. اگر ۳۰ میلیون تومان پول اضافه دارید یا طرفدار پروپاقرص مایکروسافت هستید یا علاقه مفرط به تجربه‌های جدید دارید، می‌توانید سرفس دوئو را بخرید وگرنه خریدن این گوشی را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Aliej
    Aliej | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    #کامنت بیشتر سود بیشتر ریپورتاز اگهی

  • Aliej
    Aliej | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    😮😣😤😥😦😧😨

  • Aliej
    Aliej | ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

    😧😨

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی