ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

AMD از فناوری FSR رونمایی کرد: رقیب DLSS انویدیا با هدف افزایش فریم ریت بازی‌ها

شرکت AMD می‌گوید فناوری ابرنمونه‌برداری آن‌ها موسوم به FidelityFX Super Resolution یا به اختصار FSR که به تقویت عملکرد و کیفیت تصویر در بازی‌ها می‌پردازد، از ۱ تیر شروع به کار می‌کند. این شرکت امروز ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

شرکت AMD می‌گوید فناوری ابرنمونه‌برداری آن‌ها موسوم به FidelityFX Super Resolution یا به اختصار FSR که به تقویت عملکرد و کیفیت تصویر در بازی‌ها می‌پردازد، از ۱ تیر شروع به کار می‌کند. این شرکت امروز در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۱ اطلاعات تازه‌ای را در خصوص این فناوری ارائه کرده است.

ای‌ام‌دی اولین بار پارسال همزمان با معرفی گرافیک‌های سری RX 6000 گفته بود در حال کار روی تکنیک ابرنمونه‌برداری است. این شرکت هنوز هم جزئیات زیادی درباره این تکنیک منتشر نکرده، اما می‌گوید آن را به‌صورت متن باز عرضه می‌کند و ده‌ها استودیو و موتور بازی‌سازی امسال از FSR پشتیبانی خواهند کرد.

ابرنمونه‌برداری نقطه تمایز بزرگی بین گرافیک‌های AMD و انویدیاست. گرافیک‌های انویدیا از تکنیک DLSS یا «ابرنمونه‌برداری با یادگیری ماشینی» استفاده می‌کنند که با کمک شبکه‌های عصبی کیفیت تصاویر را به‌صورت آنی افزایش می‌دهد و به بازی‌ها کمک می‌کند تا بدون افت کیفیت بتوانند نرخ فریم روان‌تری داشته باشند. انویدیا DLSS را در سال ۲۰۱۸ با گرافیک‌های سری RTX 20 معرفی کرد و حالا بیش از ۵۰ بازی با این فناوری سازگارند.

فناوری AMD FSR

FSR از چهار سطح مقیاس‌دهی پشتیبانی می‌کند. آزمایش‌های خود ای‌ام‌دی نشان می‌دهد که اجرای بازی Godfall با کارت گرافیک Radeon RX 6000 XT روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و با رهگیری پرتو در حالت Performance با نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه، در حالت Balanced با نرخ ۱۲۴ فریم بر ثانیه، در حالت Quality با نرخ ۹۹ فریم بر ثانیه و در حالت Ultra Quality با نرخ ۷۸ فریم بر ثانیه قابل اجراست. این پیشرفت نسبت به حالت اجرای بومی که تنها با ۴۹ فریم بر ثانیه ممکن است، بهبود قابل توجهی را نشان می‌دهد.

از آن‌جایی که FSR متن باز است، روی گرافیک‌های انویدیا از جمله مدل‌های سری ۱۰ هم که از DLSS پشتیبانی نمی‌کنند، اجرا می‌شود. ای‌ام‌دی مدعی است با این تکنیک در حالت Quality می‌توان با GTX 1060 نرخ فریم را از ۲۷ به ۳۸ رساند.

با این حال، باید در نظر داشته باشیم که بنچمارک خود شرکت‌ها چندان قابل اتکا نیست و این ادعاها باید به‌صورت مستقل بررسی شوند. ای‌ام‌دی هنوز چگونگی عملکرد فنی FSR را تشریح نکرده اما احتمالا تا سه هفته دیگر این جزئیات در دسترس قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی