ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابزار ساخت موسیقی
نرم افزار و اپلیکیشن

آشنایی با ۶ ابزار ساخت موسیقی برای افراد مبتدی بدون نیاز به دانش و تجربه

اگر علاقه‌مند به ساخت قطعه موسیقی شخصی خود هستید اما دانش و تجربه کافی را ندارید، می‌توانید از چندین ابزار ساخت موسیقی که به رایگان در دسترس قرار دارند، استفاده کنید. حتی در برخی از ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

اگر علاقه‌مند به ساخت قطعه موسیقی شخصی خود هستید اما دانش و تجربه کافی را ندارید، می‌توانید از چندین ابزار ساخت موسیقی که به رایگان در دسترس قرار دارند، استفاده کنید. حتی در برخی از سرویس‌ها، هوش مصنوعی هم به کمک شما خواهد آمد تا قطعه‌های دلنشین‌تری بسازید. 

Musenet

سرویس تحت وب Musenet، ابزاری برای ترکیب قطعه‌های مختلف با یکدیگر محسوب می‌شود. در ابتدا به عنوان یک پروژه‌ی هوش مصنوعی متن باز مبتنی بر شبکه‌ی عصبی توسعه یافته است و اکنون می‌تواند با توجه به تنظیمات کاربر، قطعات مختلفی تولید کند. در پایگاه داده‌ی هوش مصنوعی سرویس می‌توان آثار هنرمندانی مانند بیتلز، فرانک سیناترا، موتزارت، شوپن، بتهوون و حتی قطعه‌های بازی‌های ویدیویی را اجرا کرد. 

دو تنظیمات ساده و پیشرفته در دسترس کاربران قرار دارد که استفاده از گزینه‌ی پیشرفته توصیه می‌شود. در ابتدا می‌توانید استایل یا خواننده‌ی دلخواه خود را برای شروع آهنگ انتخاب کنید. سپس برای ادامه امکان استفاده از سازهایی مانند پیانو، درام، چنگ و گیتار وجود دارد. در نهایت با استفاده از ابزار مخصوص می‌توان میزان شباهت خروجی به اثر اصلی هنرمند را تنظیم کرد. پس از ساخت هر بخش از قطعه می‌توانید نمونه‌ی آن را گوش کنید و در صورت رضایت به بخش بعدی بروید. محدودیت چهار دقیقه‌ای برای ساخت قطعات در نظر گرفته شده است. در نهایت امکان دانلود خروجی پروژه و ذخیره‌ی آفلاین وجود دارد. 

Melobytes

Melobytes ابزار ساخت موسیقی تحت وب نسبتاً قدیمی محسوب می‌شود که هوش مصنوعی آن علاوه بر ساخت موسیقی می‌تواند در همخوانی قطعات نیز کمک کند. ابتدا متن شعرها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس ملودی‌های منحصربه‌فردی از روی متن ساخته می‌شود. در نسخه‌ی رایگان امکان انتخاب زبان ارزیابی، تُن، سرعت و نوع خواننده (مرد، زن، ربات، ترکیبی) وجود دارد. تنها کافیست کلمات خود را درون قسمت مخصوص وارد کنید تا قطعه موسیقی دریافت کنید. 

اگر از خروجی سرویس رضایت نداشته باشید می‌توانید دوباره روی کلید ساخت قطعه کلیک کنید تا نمونه‌ی متفاوتی دریافت کنید و استفاده از آن هیچ محدودیتی ندارد. پروژه‌های ایجاد شده را می‌توان در قالب فایل‌های MIDI دریافت کرد. نسخه‌ی پولی سرویس امکان شخصی‌سازی بیشتر قطعات را برای کاربران فراهم می‌کند. برای مثال می‌توان کنترل مواردی مانند زمان قطعه، سازها، استایل، خوانندگان بیشتر و تنظیمات صوتی مثل اکو را در دست داشت. در نهایت امکان ساخت ویدیو برای قطعه‌ها وجود دارد تا به لطف هوش مصنوعی از شعر خود یک موزیک ویدیو داشته باشید. 

BeepBox

در نگاه اول BeepBox ابزار ساخت موسیقی بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما پتانسیل بالای آن می‌تواند برای ساخت قطعات در بازی‌های مستقل یا ویدیوهای یوتیوب مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از قابلیت‌ها نیاز به دانش موسیقی نخواهید داشت و تنها کافیست کمی خلاقیت به خرج بدهید. چهار کانال برای انتخاب از میان سازهای مختلف مانند گیتار، درام، ترامپت و درام در اختیار کاربر قرار گرفته است. 

پس از اختصاص هر کانال به یک ساز می‌توانید در مقیاس مجازی نحوه‌ی اجرای هر کدام را تنظیم کنید. امکان تغییر سرعت و ریتم قطعه هم وجود دارد. رابط کاربری سرویس مبتنی بر کلیدهای روشن و خاموش و سری اعدادی است که کنترل هر ساز در بخش‌های مختلف را تنظیم می‌کند. بازی کردن با تنظیمات آن می‌تواند تا ساعت‌ها کاربر را سرگرم کند و در نهایت خروجی دلخواه را با فرمت WAV به رایگان فراهم کند. اگرچه سادگی مهم‌ترین قابلیت BeepBox است اما با کسب کمی مهارت و تجربه می‌توانید از تنظیمات پیشرفته‌تر آن به راحتی استفاده کنید. 

Typatone

چه می‌شود اگر صفحه کلید شما به یک ساز تبدیل شود و کلماتی که تایپ کنید در قالب قطعه موسیقی اجرا شود؟ سرویس Typatone چنین امکانی را برای کاربران فراهم کرده است و در کنار سرویس تحت وب، از اپلیکیشن iOS نیز بهره می‌برد. برنامه می‌تواند پرکاربردترین حروف انگلیسی را به ملودی‌های خاصی در پیانو مرتبط کند؛ در نتیجه تایپ هر حرفی، صدای خاصی ایجاد می‌کند. حتی می‌توانید متن‌های بلند را داخل برنامه کپی کنید و از نتیجه‌ی کار شگفت‌زده شوید. در نهایت صداهای تولید شده توسط هر حرف به یکدیگر مرتبط می‌شوند و یک قطعه‌ی هارمونیک ایجاد می‌کند. 

کاربرد دیگر Typatone، تبدیل نام افراد مختلف به یک قطعه‌ی کوتاه خاص است. برای مثال می‌توانید نام مخاطبین دلخواه خود را به صوت تبدیل کنید و زنگ یا نوتیفیکشن مخصوص آن‌ها را بسازید. ممکن است کاربرد برنامه بیشتر به عنوان سرگرمی طبقه‌بندی شود اما پتانسیل‌های زیادی درون خود جای داده است، برای مثال می‌توان حتی کتاب‌ها را هم به قطعه تبدیل کرد. سرویس تحت وب هم برای موبایل‌ها بهینه‌سازی شده است و کاربران اندروید می‌توانند در فقدان اپلیکیشن مخصوص خود، از سایت برنامه استفاده کنند. 

Beepster

Beepster ابزاری برای نواختن مجازی سازهای مختلف بدون داشتن هرگونه دانش و تجربه موسیقی است. در ابتدا باید میان گام‌های موجود یکی را انتخاب کنید. گام‌های پانتوتنیک و بلوز در دسترس کاربران قرار دارند. سپس در هر سطر یک قطعه قرار می‌گیرد و کلیک روی آن‌ها باعث تغییر به گزینه‌ی بعدی می‌شود. 

مشخص است که امکان اعمال تنظیمات پیچیده مانند سایر سرویس‌ها وجود ندارد اما هنوز هم گزینه‌هایی مثل تغییر سرعت و حجم صدا برای هر سطر در دسترس است. با کلیک روی نشانگر دایره می‌توانید حالت متغیری برای تمامی تنظیمات ایجاد کنید. امکان دانلود قطعه‌ها پس از اتمام کار وجود ندارد اما می‌توانید آن‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 

ToneMatrix

در نهایت ToneMatrix به عنوان ساده‌ترین ابزار ساخت موسیقی در لیست ما قرار دارد که در عین سادگی، محیط کاربری دلچسبی را ارائه می‌دهد. تنظیمات چندانی داخل سرویس وجود ندارد و تنها با کلیک روی خانه‌های خالی می‌توانید قطعه ایجاد کنید. هر خانه صدای مخصوص به خود را تولید می‌کند و در نهایت همگی به صورت متوالی از چپ به راست اجرا می‌شوند. ۱۶ ستون در دسترس است و اگر در هر ستون بیش از یک خانه را انتخاب کنید، شدت صدا افزایش پیدا می‌کند. 

ابزار ساخت موسیقی غیر رایگان

تمامی سرویس‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم کاملاً رایگان هستند یا حداقل در نسخه‌ی رایگان نیز در دسترس قرار دارند. اما ابزارهایی مانند Boomy و Evoke در کنار AIVA از هوش مصنوعی برای ساخت قطعات به صورت سفارشی و طبق دستورات کاربر استفاده می‌کنند. استفاده از چنین سرویس‌هایی بسیار آسان‌تر است و بیشتر کارها توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود؛ اما اکثر آن‌ها رایگان نیستند و برای دریافت خروجی باید حق اشتراک پرداخت کنید. اگرچه برخی از آن‌ها قابلیت‌های رایگانی نیز دارند اما به صورت بسیار محدودی ارائه می‌شوند. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی