ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فورد برانکو رالی رکورد قیمتی شاسی‌بلندهای کلاسیک را شکست

در سال‌های اخیر محبوبیت نسل اول فورد برانکو (Bronco) بسیار افزایش یافته و مدل‌های بازسازی شده از این شاسی‌بلند آفرود با قیمت‌های بالایی معامله شده‌اند. اما یک دستگاه برانکوی مدل 1969 که با لقب «اُلی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

در سال‌های اخیر محبوبیت نسل اول فورد برانکو (Bronco) بسیار افزایش یافته و مدل‌های بازسازی شده از این شاسی‌بلند آفرود با قیمت‌های بالایی معامله شده‌اند. اما یک دستگاه برانکوی مدل 1969 که با لقب «اُلی بزرگ» (Big Oly) شناخته می‌شود، چندی پیش با رکوردشکنی در حراجی Mecum نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته؛ آنچه که باعث جلب توجه این مدل خاص شده، قیمت 1.87 میلیون دلاری آن است.

همانطور که از تصاویر برانکوی رکوردشکن می‌توان حدس زد، این خودرو مدلی معمولی نیست. این نسخه ویژه توسط پارنلی جونز (Parnelli Jones) راننده معروف آمریکایی در مسابقات رالی باجا 1000 سال‌های 1971 و 1972 رانده شده و به مقام نخست دست پیدا کرده است. قهرمانی در رقابت‌های رالی باجا 500 سال 1973 و مینت 400 سال 1973 هم در کارنامه این برانکوی گران‌قیمت دیده می‌شود.

نکته جالب اینکه پارنلی جونز در سال 1968 با برانکوی تقریبا استاندارد در رالی باجا 1000 شرکت کرده بود. او در این رقابت متوجه شد که کسب مقام قهرمانی بدون ارتقا و اعمال تغییرات در برانکو امکانپذیر نیست. به همین خاطر وی دست به کار شده و الی بزرگ را ساخت.

نام الی بزرگ از اسپانسر جونز که شرکت Olympia Brewing Company بود، اقتباس شده است

با توجه به حجم گسترده تغییرات ظاهری، الی بزرگ چهره‌ای کاملا متمایز از دیگر مدل‌های استاندارد هم عصر خود دارد. این شاسی‌بلند مخصوص رالی به میله‌های محافظ سرنشین مجهز بوده و پنل‌های اصلی بدنه با نمونه‌های آلومینیومی و فایبرگلس جایگزین شده‌اند. به لطف این تغییرات، وزن الی بزرگ به 2,620 پوند (1188 کیلوگرم) کاهش یافته است.

در کنار نمای بیرونی، در بخش فنی نیز حجم تغییرات گسترده است. میزان حرکت کمک‌فنرها در سیستم تعلیق برانکوی رکوردشکن به طور قابل ملاحظه‌ای رشد کرده و موتور 5.75 لیتری V8 حدود 390 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند از طریق گیربکس سه سرعته خودکار فورد C6 به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود.

باله بزرگ حاضر در قسمت فوقانی کابین، از شاخص‌ترین ویژگی‌های الی بزرگ است

اما یکی از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های فورد برانکوی ملقب به الی بزرگ، نصب مخزن مخصوص آب است. این مخزن که در قسمت عقب قرار دارد، با هدف تامین آب مورد نیاز راننده و کمک راننده تعبیه شده است!

گفتنی است الی بزرگ تنها فورد برانکویی نیست که با قیمتی بالاتر از یک میلیون دلار به فروش می‌رسد. در ماه مارس گذشته هم یک دستگاه برانکوی بازسازی شده، با قیمت 1.075 میلیون دلار در حراجی Barrett-Jackson در Scottsdale آریزونا معامله شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی