ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان به شواهدی از بزرگترین ساختار در حال چرخش کیهان دست یافتند

اخترشناسان برای اولین بار شواهدی پیدا کرده‌اند که از چرخش یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای کیهان در ابعاد صدها میلیون سال نوری خبر می‌دهد. اگر این شواهد اعتبارسنجی شود، ساختار موجود را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

اخترشناسان برای اولین بار شواهدی پیدا کرده‌اند که از چرخش یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای کیهان در ابعاد صدها میلیون سال نوری خبر می‌دهد. اگر این شواهد اعتبارسنجی شود، ساختار موجود را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین ساختار در حال چرخش که تاکنون مشاهده شده معرفی کرد.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله Nature Astronomy منتشر شده، این ساختار یک رشته کیهانی بزرگ و استوانه‌ای شکل از ماده تاریک است که در فضای بین‌کهکشانی شبیه پلی بین خوشه‌های کهکشانی می‌چرخد. این رشته‌ها بخشی از تار عظیم کیهانی هستند که کهکشان‌ها و مواد تشکیل‌دهنده ستارگان از طریق آن‌ها به گره‌های خوشه‌ای وصل می‌شوند.

«پنگ وانگ»، اخترفیزیکدان موسسه اخترفیزیک «پتسدام» آلمان می‌گوید: «با نقشه‌برداری از حرکات کهکشان‌ها در این ابربزرگراه‌های کیهانی از طریق نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون – نقشه‌ای از صدها هزار کهکشان – خصوصیت مهمی را درباره این رشته‌ها دریافتیم: آن‌ها می‌چرخند.»

طول رشته‌های کیهانی به صدها میلیون سال نوری می‌رسد، اما قطرشان فقط چند میلیون سال نوری است. در چنین مقیاس عظیمی، عملا نمی‌توانیم حرکت کهکشان‌ها را ببینیم، ولی نور حاصل از یک شیء در حال حرکت می‌تواند این موضوع را به ما نشان دهد.

کیهان
تارهای کیهانی

اخترشناسان با مطالعه دقیق نور حاصل از کهکشان‌ها در این رشته کیهانی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر دریافتند که کهکشان‌ها در یک سمت رشته نسبت به سمت دیگر دارای پدیده سرخ‌گرایی هستند. این پدیده دقیقا همان چیزی است که در صورت حرکت حلقوی کهکشان‌ها با زاویه عمود نسبت به ستون مرکزی رشته انتظار دیدنش را داریم.

«نوآم لیبس‌کیند»، کیهان‌شناس موسسه اخترفیزیک پتسدام می‌گوید: «در این مقیاس، کهکشان‌های داخل رشته صرفا نقاطی از غبار به حساب می‌آیند. آن‌ها در مدارهای مارپیچی یا حلزونی جنبش دارند و همزمان که با رشته حرکت می‌کنند به دور بخش مرکزی آن می‌چرخند. چنین چرخشی تاکنون هرگز در این مقیاس دیده نشده و مسئله مهم این است که باید یک مکانیزم فیزیکی ناشناخته برای چرخاندن این اجرام وجود داشته باشد.»

کشف این مکانیزم می‌تواند در فهم چگونگی ایجاد این حرکت زاویه‌دار در کیهان به اخترشناسان کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Seyyedhojjatollah musavi
    Seyyedhojjatollah musavi | ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

    فَتَبارَکَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقین .

    اَ اَنتُم اَشَدُّ خَلقاً اَمِ السَّماءُ بَناها : آیا آفرینش شما مشکل تر است یا آفرینش آسمان که خداوند آن را بنا نهاد؟ .(سوره نازعات آیه ۲۷)

مطالب پیشنهادی