ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال
تکنولوژی

وزارت بهداشت پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال را منتشر کرد

وزارت بهداشت پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال را منتشر کرد. هدف از تدوین این آیین‌نامه ساماندهی کسب و کارهای الکترونیک و مجازی در حوزه سلامت عنوان شده و به این منظور به مسائلی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

وزارت بهداشت پیش‌نویس آیین‌نامه فعالیت سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال را منتشر کرد. هدف از تدوین این آیین‌نامه ساماندهی کسب و کارهای الکترونیک و مجازی در حوزه سلامت عنوان شده و به این منظور به مسائلی از قبیل فرآیند تأسیس، روند اخذ مجوزها و قوانین و مقررات لازم‌الاجرا از سوی این سامانه‌ها پرداخته شده است.

با شیوع ویروس کرونا استارتاپ‌های سلامت محور بیشتر از همیشه دیده شدند و رشد بسیار مناسبی را تجربه کردند. با توجه به همین موضوع نیز تا به امروز بارها و بارها موانع زیادی بر سر فعالیت برخی از بازیگران اصلی این حوزه بر سر مسائل مختلف دیده شده است. این مانع‌تراشی‌ها باعث شده که وزارت بهداشت در نهایت به دنبال رگولاتوری و نظارت روی این سامانه‌ها باشد و برای تحقق این موضوع پیش‌نویسی را آماده کند که قصد ابلاغ سریع آن به کسب و کارهای حوزه سلامت را دارد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پیش‌‌نویس آیین‌نامه، بحث حریم خصوصی کاربران و دستورالعمل‌های مربوط به حفاظت از داده‌های خصوصی آن‌هاست. همچنین در آیین‌نامه به نحوه تبادل داده میان سامانه‌ها و وزارت بهداشت نیز اشاره شده است.

آیین‌نامه وزارت بهداشت برای نحوه نظارت بر این اپلیکیشن‌ها و میزان پاسخگو بودن آن‌ها و تعیین شخص مسئول در این اپلیکیشن‌ها نیز دستورالعمل‌های مشخصی را در نظر گرفته است. در قسمتی از این پیش‌نویس پیش‌بینی شده که فردی به عنوان ناظر فنی مسئولیت پاسخگویی در قبال اپلیکیشن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال
بخش شرایط تأسیس پیش‌نویس آیین‌نامه

در ادامه آیین‌نامه به اخذ مجوزها اشاره شده است. بخشی از شرایط اخذ مجوز از سوی وزارت بهداشت برای استارتاپ‌ها در این پیش‌نویس عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، معرفی مکان محل فعالیت شرکت و اخذ گواهی‌های معتبر امنیتی و فنی عنوان شده ضمن این که استارتاپ‌ها باید با اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارای مجوز ارائه خدمات سلامت قرارداد مکتوب داشته باشند.

این مجوزها توسط کمیته‌ای اعطا می‌شود که اعضای آن متشکل از این افراد هستند:
• اعضای اصلی
• رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات (مافا)
• رییس گروه تنظیم مقررات مافای وزارت بهداشت
• نماینده معاونت درمان
• نماینده معاونت بهداشت
• نماینده معاونت تحقیقات و فناوری
• نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
• نماینده سازمان غذا و دارو

سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال
تبصره مهم اخذ مجوزها

در همین رابطه یکی از بخش‌های قابل توجه این آیین‌نامه، ماده 9 از فصل پنجم است که مطابق آن اعتبار مجوز شرکت‌ها به صورت آزمایشی یک سال تعیین شده است. همچنین در تبصره 8 ماده 14 آمده است که «کلیه شرکت هایی که قبل از ابلاغ این آیین نامه فعالیت خود را آغاز نموده‌اند مکلف هستند حداکثر ظرف یک ماه از راه‌اندازی سامانه‌های مربوطه، درخواست اخذ مجوز خود را ثبت و مراحل مربوطه را طی نمایند.»

این بدان معناست که به زودی شاهد موجی از درخواست‌های مجوز از سوی استارتاپ‌های فعال حوزه سلامت خواهیم بود که تعداد آن‌ها به صدها مورد می‌رسد. با این وجود نکته‌ مبهم اینجاست که تا کمتر از یک ماه دیگر، دولت به طور کلی عوض می‌شود و با توجه به این موضوع مشخص نیست که آیا این مصوبه در نهایت اجرایی خواهد شد یا خیر. شنیده‌های دیجیاتو نیز حکایت از این دارد که کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نصر نیز نسبت به اینکه تدوین این قوانین در شرایط کنونی که پایان کار دولت است اعتراض داشته است.

همچنین در بخشی دیگر از این آیین‌نامه می‌خوانیم: «ارائه هرگونه خدمات سلامت صرفا در چارچوب فهرست خدمات مجاز تعیین شده از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت می‌باشد و هر گونه فعالیت خارج از فهرست مجاز خدمات سلامت به شیوه از راه دور با استفاده از فضای مجازی، تخلف محسوب و به مصداق مداخله غیر مجاز در امور پزشکی و تهدید سلامت عمومی محسوب می‌شود.»

سامانه‌های حوزه سلامت دیجیتال
بخشی از آیین‌نامه که اخذ مجوز برای استارتاپ‌ها را ضروری می‌کند

این بدان معناست که احتمالا بسیاری از خدمات استارتاپ‌های حوزه سلامت از جمله نسخه از راه دور و ویزیت از راه دور و مسائلی مانند این، از این پس نیازمند دریافت مجوز وزارت بهداشت هستند و در غیر این صورت غیرقانونی تلقی می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از خدمات آنها به طور کلی تحت الشعاع مجوز قرار بگیرد و مجبور به حذف یا تغییرات کلی در آنها شوند.

پیگیری‌های دیجیاتو حکایت از آن دارد که کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نصر با این پیش‌نویس موافق نیست و عقیده دارد که باید از مجاری قانونی برای جلوگیری از اجرای آن اقدام کرد. کمیسیون مذکور می‌گوید یک رکن صاحب‌نظر و ذینفع در تدوین چنین آیین‌ نامه‌ای، سازمان نظام پزشکی است که در تدوین این آیین‌نامه نقش آن‌ها مغفول مانده است.

به نظر می‌رسد سازمان نصر که از سال گذشته تا امروز، با سازمان نظام پزشکی در حال رایزنی و کارشناسی مشترک است و آیین‌نامه مذکور در زمان مناسبی ارائه نشده و به همین خاطر انتقادات خود در رابطه با آیین‌نامه مورد اشاره را در همکاری با سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت ابلاغ خواهد کرد.

در صورتی که تمایل دارید درباره این آیین‌نامه بیشتر بدانید، می‌توانید همین حالا با اشاره روی این لینک فایل پی دی اف مربوطه را دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی