ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهش جدید: اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند

محققان با بررسی تاثیر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ روی سلول‌های عصبی در شرایط آزمایشگاهی و سپس روی بیماران داوطلب، به نتایج جدیدی در مورد تاثیر آنها در کاهش و بهبود علایم افسردگی دست ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

محققان با بررسی تاثیر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ روی سلول‌های عصبی در شرایط آزمایشگاهی و سپس روی بیماران داوطلب، به نتایج جدیدی در مورد تاثیر آنها در کاهش و بهبود علایم افسردگی دست یافتند.

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ (PUFA)، اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) در ماهی‌های روغنی یافت می‌شوند. محققان مرکز تحقیقات زیست پزشکی Maudsley و موسسه تحقیقات ملی بهداشت (NIHR) اثر دوزهای بالای EPA و DHA را روی سلول‌های عصبی در شرایط آزمایشگاهی و سپس روی بیماران داوطلب مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ می‌توانند در کاهش علایم افسردگی نقش موثری داشته باشند. محققان با استفاده از این یافته‌ها می‌توانند به راهکارهای موثری برای بهبود بیماران مبتلا به افسردگی دست پیدا کنند.

دکتر «الساندرا بورسینی» فوق تخصص عصب شناسی در کالج کینگ لندن می‌گوید:

«تحقیقات جدید در شرایط آزمایشگاهی و بررسی بالینی بیماران مبتلا به افسردگی، بینش‌های جدیدی در مورد چگونگی اثرات ضد التهابی اسیدهای چرب امگا ۳ ارائه می‌دهد. مدت‌ها است محققان بر این باور هستند که امگا ۳ PUFA می‌تواند اثرات ضد افسردگی و ضد التهابی ایجاد کند، اما بدون ارزیابی و بررسی دقیق نمی‌توان در مورد چگونگی وقوع آن در مغز انسان صحبتی کرد. در مطالعه انجام شده، مکانیسم‌های مولکولی درگیر در این رابطه که می‌تواند به درمان‌های بالقوه و جدید افسردگی با استفاده از امگا ۳ PUFA منجر شود، پرداخته شده است.»

تحقیقات قبلی نشان می دهد افراد مبتلا به اختلال افسردگی، در بدن خود التهاب بیشتری را نسبت به افراد بدون این اختلال دارند. در حال حاضر هیچ راهکار درمانی ضد التهابی اثبات شده ای برای بهبود افسردگی وجود ندارد. هرچند تحقیقات انجام شده قبلی مشان می‌دهد که امگا 3  PUFA همچنین EPA و DHA اثرات ضد التهابی و ضد افسردگی دارند. هرچند تا پیش از این بررسی، مکانیسم دقیق و علت آن برای محققان ناشناخته مانده بود.

امید آن می‌رود با یافته‌های جدید، محققان بتوانند به راهکارهای درمانی موثری برای بهبود و کاهش علایم افسردگی دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی