ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ به ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان رسید

مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت اعلام کرد که ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال 99 به 1097 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته، با افزایش 160 درصدی مواجه بوده است. همچنین ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت اعلام کرد که ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال 99 به 1097 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته، با افزایش 160 درصدی مواجه بوده است. همچنین اعلام شد که در حال حاضر قریب به 89 هزار واحد تجارت الکترونیکی ای‌نماد دریافت کرده‌اند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی نشستی خبری که روز یکشنبه ششم تیر ماه و با حضور «علی رهبری» رئیس این مرکز برگزار شد، آمار و ارقام مهم حوزه تجارت الکترونیکی در سال 99 را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار داد.

تجارت الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به آمار و ارقام بدست آمده در گزارش امسال گفت:

در گزارش امسال چند عدد نسبت به بقیه بیشتر حائز توجه هستند. یکی از آن‌ها رشد قابل توجه ارزش معاملات است که از دلایل آن می‌تواند افزایش نرخ تورم در کشور باشد. با این وجود رشد 160 درصدی نسبت به سال قبل عدد قابل توجهی است. مورد بعدی تعداد ای‌نمادهای صادر شده است که رشدی صد درصدی داشته و دو برابر شده که خدا را بابت این رشد شاکریم و امیدواریم این رشد ادامه‌دار باشد.

به گفته رهبری دوران کرونا نقش مهم و تأثیرگذاری در افزایش آمار و ارقام سال 99 در حوزه تجارت الکترونیکی گذاشته و باعث شده که مردم بیشتر از همیشه به خریدهای اینترنتی روی آورند:

صدور گواهی‌های امضای الکترونیکی هم با 224 درصد رشد مواجه بوده که فکر می‌کنم این میزان رشد هم به خاطر کروناست و هم به خاطر تلاش‌های دسته‌جمعی وزارت، حاکمیت و مردم. و در نهایت در بحث تجارت الکترونیک ما در سال گذشته دیدیم که مشتریان واحدهای تجارت الکترونیکی گسترده‌تر شدند میان‌سالان و بزرگسالان هم به جمع مشتری‌ها اضافه شد و تنوع کالاهایی هم در این زمینه بالاتر رفت. به طوری که حالا نان را هم می‌توان اینترنتی سفارش داد.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشور

تجارت الکترونیکی

مطابق آمار ارائه شده، تعداد کاربران اینترنت در ایران در سال 99 به 94/44 میلیون نفر و ضریب نفوذ اینترنت در کشور به 112 درصد رسیده، که از این میزان 71 درصد مربوط به ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران ایرانیست.

این آمار و ارقام در حالی به دست آمده که تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در کشور با افزایشی 28 درصدی نسبت به سال 98، در سال 99 به 69% رسیده که به صورت عددی شامل 58/2 میلیون نفر می‌شود.

افزایش صدور گواهی امضای الکترونیکی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست خبری از رشد بی‌‌سابقه گواهی‌های صادر شده برای امضای الکترونیکی در سال 99 خبر داد. طبق گزارش این نهاد برای امضاهای الکترونیکی در سال 99 رقمی بیش از 1/3 میلیون گواهی صادر شده و صدور گواهی‌ها نسبت به سال 98 با افزایش قابل توجه 224 درصدی مواجه بوده است.

افزایش ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی

ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی هم با افزایش قابل ملاحظه‌ای در سال 99 مواجه بوده به طوری که از 423 هزار میلیارد تومان در سال 98، حالا به 1097 هزار میلیارد تومان در سال 99 افزایش یافته است.

این موضوع نشان می‌دهد که معاملات تجارت الکترونیکی در سال 99 با افزایشی قریب به 160 درصد نسبت به سال گذشته مواجه شده است که ورود به قرنطینه در دوران کرونا در این افزایش نقش بسیار قابل توجهی ایفا کرده است.

طبق این گزارش ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی در سال 99 میزان 1590 هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار 768 هزار میلیارد تومان مربوط به تراکنش‌ها در خریدهای اینترنتی است و 329 هزار میلیارد تومان هم به پرداخت در محل (کشیدن کارت) و سایر روش‌های پرداخت اختصاص دارد.

نکته قابل توجه این گزارش متوسط مبلغ هر تراکنش اینترنتی بوده که 347 هزار تومان برآورد شده است.

شبکه‌های اجتماعی؛ محبوب‌ترین واحدهای ارائه کالا و خدمات تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی

طبق گزارش شبکه‌های اجتماعی محبوب‌ترین واحدهای تجارت الکترونیکی از سوی مردم بوده‌اند. بنابر اعداد و ارقام منتشر شده در سال 99 قریب به 78% از تجارت‌های الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی انجام شده که بخش اعظم آن‌ها مربوط به شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.

پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های فروشگاهی نیز با 34 و 28 درصد سهم در مقام دوم و سوم محبوبیت میان مردم قرار گرفته‌اند.

اما در مورد ارسال، شرکت پست ایران با اختصاص 77 درصد از آمار، در سال 99 پرکاربردترین روش در ارسال و تحویل کالا در واحدهای تجارت الکترونیکی بوده است.

افزایش چشمگیر ای‌نماد‌های اعطایی به کسب و کارها در سال 99

تجارت الکترونیکی

به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ای‌نمادهای اعطا شده به کسب و کارها و واحدهای تجارت الکترونیکی در سال 99 با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. طبق آمار در حال حاضر 350 هزار واحد تجارت الکترونیکی فعال در کشور وجود دارند که از این میان بیش از 89 هزار مورد ای‌نماد دریافت کرده‌اند.

از واحدهای دریافت‌کننده ای‌نماد، 41 درصد از آن‌ها بین 1 تا 4 سال از شروع فعالیت‌شان گذشته که نشان از جوان بودن جمعیت اکثر کسب و کارهای این حوزه دارد. جالب است بدانید که کسب و کارهای «آموزشی» بیشترین سهم از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای ای‌نماد را به خود اختصاص داده‌اند.

اما تعداد کل ای‌نماد‌های اعطا شده در سال 99 نسبت به سال 98 چیزی بالغ بر 2 برابر شده و به 89011 مورد رسیده است. 76% از دریافت‌کنندگان ای‌نماد در سال 99 شخص حقیقی بوده و 86% از این آمار را مردان به خود اختصاص داده‌اند. عمده دریافت‌کنندگان ای‌نماد بین 30 تا 40 سال سن دارند و بیشترین آمار دریافت ای‌نماد را استان تهران با 41% آمار به خود اختصاص داده است.

رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی برای کمک به خرید بهتر مردم

تجارت الکترونیکی

یکی از دستاوردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در سال 99 راه‌اندازی سیستم رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی بوده که می‌تواند مردم را برای اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی و انتخاب از میان آن‌ها یاری کند.

به گزارش وزارت صمت رتبه‌‏بندی کسب و کارهای اینترنتی در ۲ سطح تعریف شده که شامل سطح مقدماتی و سطح پیشرفته است که طی آن کسب و کارها برای دریافت 2 تا 5 ستاره نماد اعتماد الکترونیکی مورد ارزیابی قرار می­‌گیرند.

در حال حاضر نزدیک به 200 کسب ‌و کار داوطلب انجام رتبه‌بندی شده و تا امروز، بیش از 160 کسب ‌و کار درخواست خود را در سامانه نهایی کرده‌اند. همچنین تا کنون ارزیابی 104 کسب و کار تکمیل شده و ستاره‌های ای‌نماد به آن‌ها اعطا شده است.

علی رهبری درباره رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی توضیحات تکمیلی خود را ارائه کرد:

یکی از کارهایی که سال گذشته توسط وزارت صمت انجام شد، ما آمدیم و در شناسنامه ای‌نماد هر وبسایت سوابق عملکردی‌ اش را برای مصرف‌کننده شفاف کردیم. این سوابق هم کاملا سیستمی ارزیابی می‌شوند یعنی افراد از وزارت صمت یا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در آن دخیل نیستند و عملکرد فروشگاه‌ها در ارتباط با مردم اعداد و ارقام ارزیابی را می‌سازد. مثلا اگر کسب و کاری در تعامل با مشتریان قبلی خود 50 مورد شکایت داشته باشد این موضوع در امتیاز ارزیابی تأثیر می‌گذارد.

رهبری در انتهای صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که تعداد داوطلبان رتبه‌بندی در سال آینده به بالای 1000 مورد برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی