ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رژیم غذایی غنی از امگا ۳ می‌تواند به کاهش سردرد کمک کند

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که تغذیه از رژیم غنی از امگا ۳ می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به سردرد و همچنین شدت آن را در مقایسه با هنگام پیروی از رژیم با مقادیر معمولی امگا ۳ ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۰ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که تغذیه از رژیم غنی از امگا ۳ می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به سردرد و همچنین شدت آن را در مقایسه با هنگام پیروی از رژیم با مقادیر معمولی امگا ۳ و ۶ کاهش دهد. 

رژیم‌های صنعتی امروزی از مقادیر کمتری امگا ۳ نسبت به گذشته بهره‌مند هستند و اسید چرب امگا ۶ بیشتر در آن‌ها یافت می‌شود. برخی از این اسیدهای چرب، به عنوان پیش‌ساز اکسی‌ لیپین‌ها در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند که در القا یا کاهش حس درد و ایجاد التهاب نقش دارند.  اکسی‌ لیپین‌های ناشی از امگا ۳ بیشتر عملکردی در جهت کاهش حس درد دارد درحالی که  مولکول‌های ساخته شده از امگا ۶ در راستای ایجاد حس درد به کار می‌روند و در افراد مستعد می‌توانند موجب عود کردن سردردهای میگرنی شوند. تحقیقات قبلی پیرامون نقش امگا ۳ در سردردهای میگرنی نتوانسته بود رابطه خاصی را نشان دهد.

ماهی، آووکادو، مغزها و تخمه‌ها از منابع طبیعی سرشار از امگا ۳ محسوب می‌شوند.

تیم پژوهشگران آمریکایی یافته‌اند که رژیم غنی از امگا ۳ می‌تواند باعث تولید بیشتر ماده 17-HDHA در بدن شود که در کاهش تعداد دفعات بروز سردرد و شدت آن نقش دارد. مطالعات گفته شده روی ۱۸۲ فرد مبتلا به میگرن با عود علائم بین ۵ تا ۲۰ روز در ماه صورت گرفته است. یک رژیم غذایی از میان سه رژیم موجود در پژوهش به هر فرد به مدت ۱۶ هفته اختصاص یافته است.

میزان بروز سردرد و شدت آن در هر فرد براساس یک پرسشنامه آنلاین در هر روز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که گروه‌های دریافت‌کننده رژیم غنی از امگا ۳، دفعات کمتری به سردرد دچار شده‌اند، اگرچه کاهش میزان امگا ۶ روی بروز سردرد تاثیر کمتری نشان داده است. 

افرادی که رژیم غنی از امگا ۳ دریافت کرده بودند، حدود ۱.۳ ساعت در روز، سردرد کمتری تجربه کرده‌اند که این مقدار در هر ماه به رقم ۲ دو روز می‌رسد. همچنین گروهی که علاوه بر امگا ۳ بالا، امگا ۶ پایینی مصرف می‌کرده است، ۱.۷ ساعت سردرد کمتر در روز و ۴ روز سردرد کمتر در ماه را گزارش کرده‌اند. البته پژوهشگران اذعان دارند که تمامی بیماران مورد مطالعه، خانم‌های جوان بوده‌اند و چنین رژیمی ممکن است برای مردان، افراد سالخورده یا کودکان پاسخگو نباشد. همچنین رعایت رژیم‌های غذایی گفته شده در بلند مدت روند بسیار دشواری‌ است و نمی‌تواند برای بسیاری از افراد به جایگزین عادی تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی