ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی
تکنولوژی

انجمن صنایع لوازم خانگی خواستار ممنوعیت واردات کالا به مدت 5 سال شد

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره حداقل پنج ساله به منظور حمایت از صنایع داخلی شد. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شرکت‌ّایی نظیر ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۰

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره حداقل پنج ساله به منظور حمایت از صنایع داخلی شد. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شرکت‌ّایی نظیر ال‌جی و سامسونگ به عنوان دو برند مطرح لوازم خانگی تقریبا از بازار ایران خارج شده و جای خود را به برندهای ایرانی دادند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی با اعلام این درخواست، می‌گوید مطابق ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولید کشور مصوب سال ۹۸، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا ثبت سفارش کالاهای مصرفی با دوام دارای مشابه ساخت داخل را تا پایان برنامه ششم توسعه ممنوع کند.

«عباس هاشمی» در گفت‌وگو با ایرنا، به ظرفیت این قانون و همچنین رو به پایان بودن برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: «درخواست تداوم موضوع ممنوعیت‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه کشور از وزارت صنعت و همچنین کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارسال شده است.»

او با تاکید بر این که درخواست مذکور و ممنوعیت واردات، بر اساس مصالح کشور و حمایت از صنایع به‌ویژه صنایع نوپای داخلی و همچنین صیانت از سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های انجام شده در زمان تحریم‌ها است، می‌گوید این مساله به معنای کشیدن دیواری به دور کشور و اجازه ورود ندادن به خارجی‌ها نیست، بلکه یک دوره زمانی پنج ساله در نظر گرفته شده تا با تغییر دولت‌ها و مسئولان، با آن برخورد سلیقه‌ای نشده و تغییر نکند.

هاشمی معتقد است انتفاعی که در کار قاچاق وجود دارد، جذابیت و انگیزه زیادی را ایجاد کرده است از همین روی شاهد وجود لوازم‌خانگی قاچاق با برندهای مشهور در بازار هستیم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی تاکید دارد در این زمینه و در ارتباط با خارجی‌ها، بایستی استراتژی درستی تعریف کرد که پس از اعمال ممنوعیت‌های وارداتی می‌خواهیم به کجا برسیم:

«برای ارتقای دانش فنی، دستیابی به فناوری‌های روز و قالب‌های روز جهان و به‌ ویژه تامین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه لوازم‌خانگی باید بتوان با دنیا تعامل کرد؛ اما با سیاست‌هایی که آسیبی به صنایع داخلی وارد نکند.»

به گفته وی، انجمن در تعامل با وزارت صنعت به دنبال طراحی استراتژی درستی برای نحوه همکاری با خارجی‌ها است تا اگر بار دیگر برجام و گفت‌وگوهای سیاسی به نتیجه رسید، با برنامه باشیم.

همان طور که پیش از این ذکر شد، با قوت گرفتن تحریم‌ها شاهد خروج دو برند مطرح ال‌جی و سامسونگ از بازار ایران بودیم. اما هم‌زمان با این اتفاق، تولید داخلی رونق گرفته به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • kebrias
    kebrias | ۱۵ تیر ۱۴۰۰

    آره راست میگن، ممنوع کنید تا به اسم حمایت از صنایع داخل و کارگران بیچاره کم مزد، یه عده مفت خور پول پرست گردن هاشون کلفت تر بشه و ملت بد بخت تر از قبل. هنوز این داغی که بیش از چهار دهه هست که صنعت مونتاژ کار خودرو سازی با حمایت های آقایون خانه نشین ملت به دل مردم فلک زده این سرزمین زده تازست، حالا شما که خوب بلدید یه داغ جدید هم بزنید به ما.

  • realtime
    realtime | ۱۴ تیر ۱۴۰۰

    یعنی یه عده سرمایه دار تصمیم میگیرن که مردم فقط از اونا خرید کنن؟ چیه این؟ استعمار اقتصادی یا برده داری نوین؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی