ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

دالارا EXP با عملکرد ایرودینامیکی فوق العاده معرفی شد؛ جنگنده‌ای جذاب برای پیست

شرکت دالارا (Dallara) از یک اتومبیل جذاب و هیجان‌انگیز مخصوص پیست رونمایی کرد. این خودرو EXP نام داشته و در حقیقت نسخه مسابقه‌ای مدل استراداله محسوب می‌شود که از عملکرد ایرودینامیکی فوق العاده ای برخوردار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

شرکت دالارا (Dallara) از یک اتومبیل جذاب و هیجان‌انگیز مخصوص پیست رونمایی کرد. این خودرو EXP نام داشته و در حقیقت نسخه مسابقه‌ای مدل استراداله محسوب می‌شود که از عملکرد ایرودینامیکی فوق العاده ای برخوردار است.

نیروبخش این خودرو همان موتور 2.3 لیتری توربوشارژ اکوبوست ساخت فورد است که در مدل استراداله و فوکوس RS نیز به کار گرفته شده؛ اما با بازنگری‌های شرکت بوش، خروجی این موتور به 493 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور ارتقا پیدا کرده است. نیروی تولیدی این موتور از طریق گیربکس شش سرعته سکوئنشال (ترتیبی) و دیفرانسیل لغزش محدود Quaife به سمت چرخ‌های عقب هدایت می‌شود.

دالاراEXP  بر مبنای شاسی مونوکوک فیبرکربنی استراداله توسعه یافته است. البته شرکت دالارا که در زمینه مسابقات اتومبیلرانی تبحر بالایی دارد، تغییرات زیادی در بدنه خودرو اعمال کرده تا عملکرد آن در پیست بسیار بهتر باشد. ‌برای نمونه در قسمت انتهایی بدنه EXP یک باله بزرگ نصب شده و در دماغه نیز چند تیغه هدایت جریان هوا و اسپلیتری حجیم وجود دارد.

نبود شیشه جلو و سقف از دیگر وجوه تمایز EXP با استراداله هستند. این مدل مخصوص پیست هنگام حرکت با سرعت 180 مایل (معادل 290 کیلومتر) در ساعت، به لطف ایرودینامیک پیشرفته خود 2,755 پوند یا 1,249 کیلوگرم نیروی رو به پایین (downforce) تولید می‌کند. این رقم بسیار چشمگیر است، چرا که EXP وزنی برابر با 1,962 پوند یا 890 کیلوگرم دارد.

در واقع وزن ایرودینامیکی این خودرو از وزن واقعی خودرو بیشتر است که باعث پایداری بسیار زیاد در پیچ های پر سرعت و چابکی در مواجه با پیچ های کم سرعت می شود.

محصول جدید شرکت ایتالیایی دالارا، با تایرهای اسلیک عرضه می‌شود، به همین جهت در سر پیچ‌ها توانایی دستیابی به شتاب جانبی 2.7G را دارد. بد نیست بدانید این رقم تقریبا دو برابر سوپراتومبیل‌ها و ابرخودروهای خیابانی است.

در رابطه با قیمت دالارا EXP فعلا حرفی به میان نیامده است. نکته بسیار جالب توجه اینکه به گفته دالارا، دارندگان مدل خیابانی استراداله می‌توانند با سفارش اجزا و قطعات، خودروی خود را به EXP تبدیل کنند! به عبارتی با خرید این پکیج، دارندگان استراداله این امکان را دارند هر موقع که بخواهند به پیست سر زده و نهایت لذت و هیجان را تجربه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی