ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن جدید مدرنا می‌تواند راه را برای تولید واکسن مشترک کرونا و آنفلوانزا باز کند

شرکت مدرنا فاز آزمایش بالینی واکسن آنفلوانزای جدید خود را آغاز کرده که ممکن است در آینده به تولید واکسن مشترک با کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی منتهی شود. تلاش‌ها برای ساخت واکسن کرونا در ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

شرکت مدرنا فاز آزمایش بالینی واکسن آنفلوانزای جدید خود را آغاز کرده که ممکن است در آینده به تولید واکسن مشترک با کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی منتهی شود.

تلاش‌ها برای ساخت واکسن کرونا در طی یک سال اخیر موجب شده است تا پیشرفت‌های چشمگیری در تهیه واکسن برای سایر بیماری‌ها نیز حاصل شود.

رویکرد مورد استفاده در برای ساخت واکسن علیه کرونا می‌تواند در جهت ایجاد مصونیت در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا، مخصوصاً ویروس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اکنون شرکت مُدرنا پس از عرضه موفقیت آمیز واکسن کرونای خود، قصد دارد آزمایش‌هایی را در جهت توسعه واکسن آنفلوانزا انجام دهد. محصول جدید مدرنا اولین واکسن آنفلوانزای این شرکت محسوب می‌شود که توانسته است مجوز آزمایش‌های بالینی را دریافت کند و چهار سویه متداول آنفلوانزا شامل H1N1، یاماگاتا، H3N2 و ویکتوریا را هدف قرار داده است.

آزمایش‌های بالینی واکسن مذکور در ایالات متحده صورت خواهد گرفت و هدف از آن‌ها، ارزیابی میزان ایمنی واکسن و توانایی ایجاد پاسخ ایمنی است. در ابتدا ۱۸۰ نفر در ماه مورد تزریق قرار خواهند گرفت و همه آن‌ها بیش از ۱۸ سال سن دارند. چندین آنتی‌ژن به صورت گروهی برای تولید واکسن مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا بتوانند سویه‌های مختلف ویروس را پوشش دهند. در صورت موفقیت چنین اقدامی می‌توان امید داشت که در آینده واکسن مشترک برای کرونا با سایر بیماری‌ها از جمله آنفلوانزا به بازار عرضه شود.

واکسن‌های فعلی آنفلوانزا می‌توانند نرخ موفقیت ۵۰ درصدی را ارائه دهند و برای تطابق‌پذیری با سویه‌های جدید ویروس، هر سال با فرمول جدیدی عرضه می‌شود. معمولاً سه یا چهار سویه احتمالی از ۹ ماه قبل برای فصل‌های آتی در نظر گرفته می‌شود زیرا فرایند ساخت واکسن زمان‌بر است و تولید انبوه محصول نیازمند مدت طولانی است. اما واکسن‌های توسعه یافته براساس mRNA زمان کمتری برای ساخت نیاز دارند و می‌توان به سرعت اقدام به تغییر فرمول آن‌ها کرد. چنین واکسن‌هایی می‌توانند کدهای مرتبط با آنتی‌ژن‌های عوامل بیماری‌زای مختلف را با خود حمل کنند؛ در نتیجه احتمال تولید واکسن مشترک برای بیماری‌های ویروسی تنفسی به صورت واحد وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی