ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بز سانن و مورسیا
علمی

با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، تولید ۲۰ هزار رأس بز با شبیه‌سازی در ایران محقق شد

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شده با فناوری شبیه‌سازی، دورگه‌گیری و تولید جنین با روش «IVF» قریب به ۲۰ هزار رأس بز در دو نژاد سانن و مورسیا تولید کند. این پروژه با حمایت ستاد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شده با فناوری شبیه‌سازی، دورگه‌گیری و تولید جنین با روش «IVF» قریب به ۲۰ هزار رأس بز در دو نژاد سانن و مورسیا تولید کند. این پروژه با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نتیجه رسیده است.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد شرکت دانش‌بنیان «رویان دام اسپادانا» با توجه به چالش پایین بودن توان ژنتیکی دام‌های بومی و پایین بودن بهره اقتصادی آنها، به این حوزه ورود کرده تا با استفاده از تخصص خود و با کمک فناوری‌های شبیه‌سازی، دورگه‌گیری و تولید جنین با روش IVF به این معضل پاسخ بدهد.

پایین بودن توان ژنتیکی دام‌های بومی و پایین بودن بهره اقتصادی آن‌ها یکی از مشکلات صنعت دامپروری است، خصوصا در دام‌های سبک که باعث شده نگهداری آنها به صورت صنعتی مقرون به‌صرفه نباشد. به همین دلیل فناوران این شرکت دانش‌بنیان با کسب دانش فنی شبیه‌سازی و امکان استفاده از این فناوری در تولید دام‌های دارای توان ژنتیکی بالا به این حوزه ورود کرده و اقدام به اصلاح نژاد دام‌ها کردند.

بز سانن و مورسیا

تا پیش از استفاده از این تکنیک، دام‌هایی مثل سانن، آلپاین، مورسیا و ... که توان ژنتیکی بالایی داشتند فقط از طریق واردات به کشور می‌آمدند. اما حالا با تلاش این شرکت دانش‌بنیان بخشی از نیاز کشور به صورت داخلی تأمین می‌شود.

گفته شده که این موضوع هم نیاز کشور به دام‌های دارای توان ژنتیکی بالا را پوشش داده و هم با کاهش واردات، از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد. ضمنا این امکان وجود دارد که بتوان از ظرفیت دانشگاه‌ها در توسعه این دانش بهره برد. وجود بیش از 60 میلیون رأس دام سبک در کشور که بیشتر آنها برای افزایش بهره‌وری به اصلاح نژاد نیاز دارند، ضرورتی است که کمک می‌کند بازار این فناوری در کشور داغ و سودده باشد. توضیحات علمی و دقیق بیشتری در این رابطه منتشر نشده است.

در حال حاضر دام زنده حاصل از زاد و ولد طبیعی به کشور وارد می‌شود، اما نمونه مشابه خارجی که حاصل از انتقال جنین شبیه‌سازی شده باشد وجود ندارد. گفته می‌شود قیمت تمام شده دام حاصل از این فناوری حداقل یک سوم کمتر از دام وارداتی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی