ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینماد الزامی می‌شود: زلزله در انتظار بازار تجارت الکترونیکی ایران

سال‌ها پس از ابهام در الزامی بودن یا نبودن دریافت اینماد برای سایت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یار، بالاخره اکنون با انتشار نامه‌ای از سوی مدیرعامل شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار، دریافت اینماد الزامی شد؛ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۹

سال‌ها پس از ابهام در الزامی بودن یا نبودن دریافت اینماد برای سایت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی پذیرندگان شرکت‌های پرداخت‌یار، بالاخره اکنون با انتشار نامه‌ای از سوی مدیرعامل شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار، دریافت اینماد الزامی شد؛ اتفاقی که احتمالا یک زلزله تمام عیار برای بازار تجارت الکترونیکی ایران به دنبال دارد.

مدیرعامل شاپرک با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد که از مرداد ماه، حین ثبت اطلاعات پذیرندگان جدید، اطلاعات ثبت شده در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی نیز بررسی می‌گردد و از تخصیص پایانه به موارد نامنطبق جلوگیری به عمل خواهد آمد.

نامه مدیرعامل شاپرک به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار که ۲۱ تیر ماه ارسال شده است.

یکی از اصلی‌ترین کارهای شرکت‌های پرداخت‌یار اکنون ارائه درگاه پرداخت به فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف است. این نامه اکنون به سادگی می‌گوید شخص حقیقی یا حقوقی که می‌خواهد از شرکت‌های پرداخت‌یار درگاه بگیرد، باید نماد اعتماد داشته باشد؛ رویکردی که قطعا می‌تواند یک زلزله بزرگ در بازار تجارت الکترونیکی ایران ایجاد کند.

آنچه مشخص نیست اینکه چنین تصمیمی با چه میزان بررسی اتخاذ شده است. چراکه در حال حاضر بخش بزرگی از فروش اینترنتی بر بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود به گونه‌ای که مدیرعامل دیجی‌کالا نیز می‌گوید بزرگ‌ترین رقیب آن‌ها همین شبکه‌ اجتماعی است. در واقع، این فروشگاه‌های اینستاگرامی هستند که جزء مشتریان اصلی پرداخت‌یارها برای دریافت درگاه به شمار می‌روند.

نکته مهم اینجاست که فروشگاه‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند نماد اعتماد دریافت کنند، چرا که ای‌نماد صرفا برای وب‌سایت‌ها طراحی شده است. این تضاد بزرگ، مشخصا ضربه گسترده‌ای به کسب‌وکارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی خواهد زد و بازار تجارت الکترونیکی را به سوی بازار خاکستری «کارت به کارت» و سخت‌تر شدن پیگیری سفارشات برای مشتریان و فروشگاه‌ها پیش خواهد برد؛ رویکردی که نهایتا پلیس فتا را هم بیشتر از پیش درگیر خواهد کرد.

شاید یک کسب‌وکار اینستاگرامی بتواند با رفتن به سوی کارت به کارت، دریافت درگاه را فراموش کند اما روش برای بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی و حتی استارتاپ‌های کوچکی که در ابتدای مسیر رشد خود هستند یک روش منطقی و قابل انجام نیست. در واقع همین تصمیم باعث می‌شود تا استارتاپ‌های کوچکی که اکنون در شتابدهنده‌ها هستند نتوانند درگاه پرداخت داشته باشند چراکه هنوز به مرحله دریافت مجوز نرسیده‌اند.

دو روز پیش از ارسال نامه شاپرک، انجمن فین‌تک ایران نامه‌ای را به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارسال کرد و درباره مشکلات این تصمیم هشدار داد.

با نگاه خوش‌بینانه، این تصمیم در دراز مدت می‌تواند باعث شفاف‌تر شدن بازار تجارت الکترونیکی در ایران شود. اما تا آن زمان، پرداخت‌یارها بخش عمده‌ای از مشتریان خود را از دست می‌دهند، کسب‌وکارهای اینستاگرامی با چالش جدی دریافت درگاه مواجه می‌شوند، پیگیری پرداخت‌ها برای مشتریان سخت‌تر می‌شود و کلاه‌برداری‌ها افزایش پیدا می‌کند و نهایتاً به دلیل مشکلات استارتاپ‌های کوچک در دریافت درگاه، جلوی مسیر نوآوری گرفته می‌شود.

با این همه، به نظر می‌رسد باز هم رادیکال‌ترین تصمیم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن قرار است اجرایی شود. تصمیمی که نتایج مثبت خواهد داشت هم منفی، اما نحوه اجرای آن و زلزله‌ای که ایجاد می‌کند مدت‌ها آواربرداری نیاز خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    چند وب سایت فروش بزرگ با لابی میخواهند فروشهای اینستاگرامی و ... رو تعطیل کنند تا دوباره بتوانند بر قیمتها حکومت کنند ، همین الان یه cpu کامپیوتر که میشه سه و نیم خرید در این سایتها چهار و نیم هست، مشکل اونا مجبور کردن مردم برای خرید از خودشون هست

  • alimanian
    alimanian | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    از پرداخت‌یار استفاده می‌کردیم که نخوایم اینماد بگیریم و دردسرهای اینماد گرفتن رو نداشته باشیم. اگه قرار بود اینماد بگیریم مستقیم درگاه میگرفتیم دیگه کارمزد پرداخت‌یار رو هم نمیدادیم.

  • realtime
    realtime | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    یه ثانیه فکر کن تو غرب یا اوروپا این سنگ اندازی های بی معنی وجود داشت، آها اونوقت نمی شدن ابرقدرت اقتصادی.

  • porsesh
    porsesh | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    ۱۰۰ هزار برنامه‌نویس را آموزش می‌دهیم

    به گزارش ژئواکونومیک نیوز، محمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس و نخست‌وزیر امارات متحده عربی، امروز در توییتر خود نوشت: امروز ما با همکاریGoogle ، Microsoft ،Amazon (AWS) ، Cisco ، IBM HPE Linkedin ، Nvidia و Facebook یک برنامه ملی برای برنامه نویسان راه اندازی کردیم.


    امارات متحده عربی با راه اندازی برنامه ملی برای برنامه‌نویسان، به دنبال کمک به ساخت اقتصاد ملی دیجیتال و افزایش سرمایه گذاری برای شرکت‌های نوپا از ۱٫۵ میلیارد درهم به ۴ میلیارد درهم است. این برنامه با همکاری شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، آمازون، سیسکو، آی‌بی‌ام، اچ‌پی‌ای، لینکدین، انویدیا و فیسبوک راه اندازی شده است.


    هدف دیگر این برنامه، آموزش و جذب شیخ محمد بن راشد، نخست وزیر امارات متحده عربی در حساب توییتر خود نوشت: «برنامه ملی، گام جدیدی برای کمک به ساخت اقتصاد ملی ما به عنوان بخشی از برنامه‌های ملی جدید است. جهان تغییر می‌کند و سرعت تغییر دیجیتال دو برابر است… اقتصاد با مدل امروز آن متفاوت خواهد بود… ماهیت مشاغل تغییر خواهد کرد. فقط کسانی که آمادگی کافی و سریع‌تر برای مقابله با سرعت تغییرات جدید را داشته باشند زنده می‌مانند.»

  • porsesh
    porsesh | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    اگر قراره یه مو از سر محمد بن راشد آل مکتوم کم بشه تمام شماها قربونش بشید. اون داره کشورش رو می‌سازه و شما دارید نابود می‌کنید:



مطالب پیشنهادی