ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دست‌نوشته یک صفحه و نیمی نیوتن با قیمت بالاتر از ۲ میلیون دلار فروخته شد

نسخه خطی بخش‌هایی از اولین ویرایش کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» اثر ایزاک نیوتن به‌عنوان یکی از ارزشمندترین اسناد علمی تاریخ به مبلغ ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در حراج کریستی لندن فروخته شد. ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

نسخه خطی بخش‌هایی از اولین ویرایش کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» اثر ایزاک نیوتن به‌عنوان یکی از ارزشمندترین اسناد علمی تاریخ به مبلغ ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در حراج کریستی لندن فروخته شد.

حراج کریستی قصد داشت این تکه کوتاه از کتاب اصول نیوتن را که به جرأت اثرگذارترین کتاب تاریخ به حساب می‌آید، با مبلغی در حدود ۸۳۳ هزار تا ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار به فروش برساند. نکته جالب این دست‌نوشته، غلط‌گیری‌ها و اصلاحاتی است که در ویرایش دوم مربوط به سال ۱۷۱۳ یا ویرایش سوم مربوط به سال ۱۷۲۶ دیده نمی‌شود.

در نهایت، قیمت پیشنهادی در این حراج از انتظارات خیلی فراتر رفت و به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار رسید. ظاهرا ترکیب دستخط نیوتن در کنار ارزشمندی خود نوشته‌ها باعث شد چنین قیمت بالایی برای خرید این نسخه پیشنهاد شود. البته پیش‌تر یک نسخه خطی از ویرایش نخست کتاب اصول با قیمت ۳ میلیون ۷۱۹ هزار دلار فروخته شده بود.

تاریخ نگارش این دست نوشته‌ یک صفحه و نیمی که شامل بازبینی‌های خاص و منحصر به فرد نیوتن است، به سال ۱۶۹۴ برمی‌گردد. این متن شامل ۳۹ خط نوشته خود نیوتن و ۲۱ خط نوشته ریاضی‌دان و اخترشناس برجسته اسکاتلندی، «دیوید گرگوری» است که در آن زمان با هم همکاری می‌کردند.

این دست نوشته که به امضای خود نیوتن مزین شده از جمله نادرترین و ارزشمندترین نسخه‌های خطی او به حساب می‌آید. چندی قبل، در ماه مه ۲۰۲۱ یک یادداشت کوتاه دیگر از نیوتن در ارتباط با کتاب اصول با قیمت ۱۱۸ هزار دلار به فروش رسید. همچنین در سال ۱۹۹۹ دست نوشته دیگری مربوط به همین کتاب با قیمت ۲۳۰ هزار فروخته شده بود.

کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی یک کتاب سه جلدی است که به قوانین نیوتن در مکانیک کلاسیک، قانون جهانی گرانش نیوتن و قوانین کپلر در حرکت سیارات می‌پردازد. این کتاب به زبان لاتین نوشته شده و از جمله مهم‌ترین کتاب‌های نوشته شده در تاریخ بشر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GT
    GT | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    شکل برگه تقلب منه🤣

مطالب پیشنهادی