ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شاتل، آسیاتک و مبین‌نت از مصائب قطعی برق در یک شرکت ارائه‌دهنده اینترنت می‌گویند

شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت معتقدند که خاموشی‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است. مدیرعامل شاتل می‌گوید جریان درآمدی آنها در مناطقی که قطعی برق به وجود می‌آید کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت معتقدند که خاموشی‌های اخیر مشکلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است. مدیرعامل شاتل می‌گوید جریان درآمدی آنها در مناطقی که قطعی برق به وجود می‌آید کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند و از آنسو هزینه‌های آنها نیز برای پایدار نگه داشتن شبکه چند برابر می‌شود. مدیرعامل آسیاتک نیز می‌گوید که قطعی دو ساعته برق در یک منطقه، ۱۵ درصد از درآمد آنها را کاهش می‌دهد و شرکت ارتباطات مبین نت نیز تاکید دارد که آنها در این مدت ضررهای هنگفتی را متحمل شده‌اند.

خاموشی‌های یکی دو هفته اخیر مصائب زیادی برای شهروندان ایجاد کرده؛ از خرابی وسایل الکترونیکی گرفته تا وقفه در انجام کارهای اداری و بانکی و حتی اختلال در وضعیت اینترنت سیار و آنتن دهی موبایل. این موارد بارها و بارها توسط کاربران در فضای مجازی نوشته شده و نسبت به خاموشی‌های بدون برنامه انتقادات فراوانی صورت گرفته است. با اینکه وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد خاموشی بدون برنامه دیگر در دستور کار این وزارتخانه نیست و جدولی برای خاموشی‌ها منتشر شد اما بنا به گزارش عده زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، خاموشی‌ها ربطی به جدول اعلام شده ندارند و کماکان برق بدون اخطار قبلی در مناطق خاموش می‌شود. اما وضعیت شرکت‌های اینترنتی و پایداری سرویس‌هایشان در این میان چگونه است؟

شاتل: هزینه‌های سنگینی بر ما تحمیل شده است

«احمدرضا نخجوانی» مدیرعامل شاتل در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که یکی از درآمدهای اصلی شاتل از محل مصرف پهنای باند مشتریان است و با وضعیت کنونی که در کشور پیش آمده، ترافیک مصرف کاربران در مناطق بدون برق به صفر می‌رسد و بر همین اساس کاهش چشم‌گیری در درآمد شاتل شکل گرفته است: «با توجه به ساعات مصرف، درآمد اپراتور ثابت به اندازه‌ی دو ساعت از ساعات پرمصرف پهنای باند، حذف می‌شود.»

نخجوانی اما تاکید کرده که چالش اصلی آنها چنین موضوعی نیست و اصل موضوع به هزینه نگهداری شبکه در این اوضاع برمی‌گردد:

«بیش از یک دهه است که در شرکت، چند ژنراتور بزرگ سیار داریم که بر روی کامیونت نصب شده‌اند و در مواقع اضطراری، پشتیبان UPSهای ما در نقاط اصلی شهر هستند و همین رویکرد کمک کرده است تا از گذشته تا کنون، مشتریان متوجه قطعی برق نشوند و ضریب دسترسی شبکه، در سطحی بالاتر از 99.8 درصد باشد. اما در شرایط کنونی، کار به جایی رسیده است که در شهری همچون تهران، بیش از صد نوبت قطعی در مکان‌هایی داریم که تجهیزات شرکت نصب است و عملاً برق رسانی به این همه نقطه غیر ممکن است و ناچاریم با افزایش باتری‌ها، این نقصان را جبران کنیم. حال تصور کنید که برای رسیدگی به دو هزار نقطه که تجهیزات ما در آن نصب است، نیاز به چه رسیدگی‌ها و مراقبت‌هایی داریم. به همین خاطر نیز، از زمان شروع این قطعی‌ها، چندین میلیارد تومان صرف خرید باتری و نوسازی تجهیزات برق اضطراری کرده‌ایم.»

مدیرعامل شاتل در پاسخ به این پرسش که آیا خاموشی‌ها در توسعه سرویس های شما و روند آن‌ها تاثیر داشته است یا خیر می‌گوید که توسعه شبکه ارتباطات ثابت سالهاست که با کندی پیش می‌رود و نمی‌توان این کندی را الزاما مرتبط با خاموشی‌های اخیر دانست:

«موضوع توسعه‌ی ارتباطات ثابت و مهاجرت به سوی فناوری VDSL از طریق بسترهایی همچون FTTC، دردی کهنه برای شاتل است، تا جایی که تجهیزات ما از چند سال قبل برای سرویس دهی به همه‌ مردم کشور آماده است، اما در دست وزارتخانه و شرکت مخابرات ایران بلاتکلیف باقی مانده است و پی‌گیری‌های چندین ساله‌ی ما با وجود اجرای موفق شهرهای آزمایشی همچون دزفول و چندین نقطه در تهران و قم، همه و همه بی نتیجه باقی مانده‌ است و ظاهراً دغدغه‌ کسی نیز در کشور نیست.»

نخجوانی تاکید دارد که برای اپراتورهای ثابت که نقش تامین ارتباطی مردم را دارند شرایط متفاوتی در نظر گرفته نمی‌شود و به هیچ وجه به آنها به عنوان یک سرویس دهنده خدمت عمومی نگاه نمی‌شود: «این کمترین کاری‌ست که حاکمیت می‌تواند برای سرویس دهندگان در نظر بگیرد. در این میان، ما با مشکل بزرگ‌تری هم مواجه هستیم و آن این که در شرایطی که برق قطع نمی‌شود نیز متولیان امر، با علم به این که ما ژنراتورهای متعدد داریم، برق برخی از نقاط ما را قطع می‌کنند که مصرف شبکه‌ برق را کاهش دهیم و با زیر بار بردن ژنراتورهای خود به ناچار به آنان کمک کنیم!»

او در پاسخ به این پرسش که انجام چه اقداماتی می تواند این چالش‌ها را کمتر کند؟ به دیجیاتو می‌گوید: «ساده‌ترین کار همان است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزارت نیرو بخواهد اپراتورها را از قطعی‌های برق مستثنی کند. افزون بر این، می‌شود تسهیلاتی را برای اپراتورها در نظر گرفت. به عنوان مثال، همه‌ی اپراتورها مراودات مالی قابل توجه با شرکت ارتباطات زیرساخت و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارند. بنابراین، دولت می‌تواند برای جبران هزینه‌های یادشده، وصول مطالبات مالی خود را به تعویق اندازد تا دست کم، اندکی از بار مالی بر اپراتورها بکاهد.»

آسیاتک: روزانه ۱۵ درصد کاهش درآمد داشتیم

«محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک نیز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید مشکل قطعی برق بیشتر روی سرویس‌های بی‌سیم موثر خواهد بود و این موضوع در سرویس‌های سیار آنها نیز تاثیرگذار است: «اما در سرویس‌های ثابت ما هم موثر بوده و اینطور نیست که اصلا اثر منفی نداشته باشد. مثلا ADSL هم قطع می‌شود و در روزهایی که اوج قطعی برق به وجود آمد ما روزانه ۱۵ درصد کاهش درآمد داشتیم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا توسعه سرویس‌های آسیاتک با قطعی برقی به وجود آمده می‌گوید که خاموشی‌ها دلیل این موضوع نبوده و موارد دیگری در کشور وجود دارند که مانع از توسعه می‌شوند. یوسفی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با آنها همکاری می‌کند تا کمتر مورد ضرر و زیان از خاموشی‌ها باشند یا خیر می‌گوید در حال حاضر هیچ همکاری با ما نشده ولی ابراز امیدواری می‌کند که این اتفاق رخ بدهد:

«ما از دولت درخواست کردیم که همکاری با ما داشته باشد. به کمیته پدافند وزارت ارتباطات نامه زدیم و خواستیم که این موضوع را پیگیری کنند. ما گفتیم دیتاسنترها را به عنوان مراکز حساس معرفی کنند تا از لیست خاموشی خارج شوند. همان یک پورت اختصاصی اگر از سیستم قطعی برق خارج شود به ما بسیار کمک می‌کند.»

او به دیتاسنترهای آسیاتک اشاره می‌کند و می‌گوید ژنراتورهایی با گازوییل برای زنده نگه داشتن این مراکز در زمان قطعی برق تعبیه شده است:

«موارد نیاز برای تامین سوخت ژنراتورها سه هزار لیتر است ولی اگر هر روز قطعی برق داشته باشیم، سه هزار لیتر تنها برای یک هفته به کار ما می‌آید. سه هزار لیتر تنها رقمی است که می‌توانیم به نرخ غیر آزاد بخریم و اگر خاموشی‌ها مداوم باشد باید سوخت را با نرخ آزاد بخریم و این یعنی افزایش هزینه‌ها؛ هزینه‌هایی که به اندازه کافی در این خاموشی‌ها روی دست ما گذاشته است.»

مبین نت: وضعیت باعث نارضایتی مشتریان می‌شود

«جهان جابری»، معاون عملیات شرکت ارتباطات مبین‌نت نیز در گفتگو با دیجیاتو در پاسخ به این پرسش که خاموشی‌ها چه تاثیری روی وضعیت درآمد و کیفیت سرویس آنها گذاشته می‌گوید:

«مبین‌نت با وجود باتری‌های نصب‌شده روی سایت‌های رادیویی خود، پیش بینی قطعی ناگهانی برق را انجام داده بود. ولی افزایش زمان قطعی برق بسیار بیشتر از زمان پیش‌بینی‌شده منجر به بروز مشکلاتی هم شده است. مشکلی که خصوصا در سرویس‌های بی‌سیم خود را نشان می‌دهد، محدوده‌ای است که دچار قطعی می‌شود. در برخی موارد ممکن است مشترک خوش شانسی در محل سکونت خود، برق داشته باشد ولی سایت مجاور در محدوده قطعی باشد، در این حالت مودم در یافتن سیگنال جدید به سایتی دورتر متصل شده که با کندی سرعت مواجهه می شود و حتی مشترکین دیگر اطراف همان سایت دورتر را هم با مشکل ازدحام تعداد مشترکین و ترافیک بالا روبرو می کند و عملا همه دچار نارضایتی از کیفیت سرویس می شوند. در واقع اپراتورها از قطع شدن برق چند برابر ضرر می‌کنند، بحث نارضایتی مشترکین و اختلال در سرویس‌دهی هم‌زمان به اپراتورها بار می‌شود.»

او می‌گوید آنها سعی کردند با اقداماتی مثل افزایش ظرفیت باتری‌ها، مدیریت و بازبینی سریع سایت‌های رادیویی و مانیتور دقیق شبکه برای افزایش ظرفیت در سایت‌های متصل، کندی در سرویس مشترکین را به حداقل برسانند: «اما مسلما این وضعیت اگر ادامه یابد، منجر به افزایش نارضایتی خواهد شد.»

جابری می‌گوید متاسفانه برق سایت‌های رادیویی همانند مشترکین عادی دارای کنتور است و هرماه بر اساس میزان مصرف از سمت اداره برق فاکتور صادر و پرداخت صورت می‌گیرد و دولت هیچ تفاوتی بین آنها و سایرین نگذاشته است تا بتوانند خدمات بهتری به مردم داشته باشند: «تنها تفاوت ما، وجود باتری است که مبین‌نت روی سایت‌های خود درنظر گرفته که براساس استاندارد اپراتوری دنیا برروی ظرفیت تأمین دو ساعت درنظر گرفته می‌شود.»

جابری می‌گوید خاموشی‌ها نباید بیشتر از ۲ ساعت باشد چرا که مشکلات عدیده‌ای به همراه خواهد داشت: «بهتر است پس از اتصال حداقل تا ۱۰ ساعت دوباره قطع نشوند که سایتهایی که باتری سالم دارند امکان شارژ مجدد را داشته باشند.» او تاکید می‌کند که مبین‌نت به دنبال افزایش تعداد باتری‌ها و بهبود کیفیت آن‌ها است ولی می‌گوید عدم حمایت دولت باعث شده که این پروژه بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر شود: «به تعداد سایت‌های رادیویی نصب‌شده در سطح کشور که دقت کنیم، متوجه حجم بالای سرمایه و گستردگی پروژه خواهیم بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mh.nj919
    mh.nj919 | ۲۴ تیر ۱۴۰۰

    اصلاح چاپ (مایه کار)یک دیزل ژنراتوراست

  • mh.nj919
    mh.nj919 | ۲۴ تیر ۱۴۰۰

    کدوم احمقی باور می‌کند که ساختمانی که اینترنت یک کشور را می‌دهد با قطع برق مختل شود ماه کا یکدستگاه دیزل ژنراتوراست احمق خودتان هستید

  • realtime
    realtime | ۲۴ تیر ۱۴۰۰

    راستی فکر کنم چشم اندازه تموم داره میشه زمانش ولی خوب هنوز نت ما حجمیه

  • enrix
    enrix | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

    این چه حرفیه؟؟؟ الان مگه شرکت های ارائه دهنده اینترنت دارن از فروش حجم و پهنای باند کاربرا مگه پول در میارن که زیان نکنن و برشکست نشن؟ قضیه چیه تو انگلستان، روسیه ، آلمان ، کاربرا با توجه به درآمدشون با 40 دلار یه سرویس ماهانه میگیره بدون محدودیت در حجم ولی برشکست نمیشه ولی اینجا بدون ارائه حجم ضرر میکنه؟ وزارت ارتباطات کی میخواد دلیل این قضیه رو کامل روشن کنه ؟ هیچ وقت .....

    • enrix
      enrix | ۲۳ تیر ۱۴۰۰

      اگه مقصر این حجم فروشی دولت یا شرکت ارتباطات زیرساخته باید جواب بده به مردم ولی اگه مقصر اصلی خود شرکت های ISP هست که وای به حال ماها ......... مشکل مردم اینجاس همین براشون روشن نیست کامل

مطالب پیشنهادی