ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا
تکنولوژی

چکیده‌ گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا؛ از رکوردهای فروش تا آمار بازدید ۳۰ میلیونی

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا به رسم سال‌های گذشته، دیروز منتشر شده و در آن ضمن ارائه آمار و ارقام و رکوردهای فروش به الگوهای رفتاری کاربران، به میزان استقبال از برندهای ایرانی و خارجی، عملکرد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۸

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا به رسم سال‌های گذشته، دیروز منتشر شده و در آن ضمن ارائه آمار و ارقام و رکوردهای فروش به الگوهای رفتاری کاربران، به میزان استقبال از برندهای ایرانی و خارجی، عملکرد در مارکت‌پلیس، وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور و جایگاه این شرکت در آن و مسائل دیگری از قبیل چالش کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت پرداخته شده که شامل اطلاعات بسیار جالب و قابل توجهی هستند.

سهم قابل توجه گروه دیجی‌کالا از تجارت الکترونیک کشور، گستردگی فروش، تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا، مشارکت بیش از ۱۵۰ هزار کسب و کار ایرانی و همچنین بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه از وبسایت و اپلیکیشن دیجی کالا باعث شده که این گزارش بتواند گزیده‌ای از وضعیت تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور باشد.

در ادامه چکیده‌ای از مهم‌ترین آمار و ارقام گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا که در ۱۲۹ صفحه و در هفت فصل تهیه و تنظیم شده را مرور خواهیم کرد.

آمار و ارقام زیرمجموعه‌های دیجی‌کالا

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

دیجی‌کالا صفحات ابتدایی این گزارش را به معرفی زیرمجموعه‌هایش اختصاص داده و جدیدترین آمار و ارقام و رکوردهای مربوط به هر کدام را ارائه کرده است. بر اساس این گزارش دیجی‌استایل که فروشگاه مد و پوشاک دیجی‌کالا به حساب می‌آید، در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار تنوع کالایی را پوشش می‌دهد، و بیش از ۲۳۰۰ برند مد و پوشاک در این فروشگاه به فروش می‌رسند.

فیدیبو که پلتفرم کتاب‌های الکترونیکی و صوتی دیجی‌کالاست، حالا بیش از ۱۰۰ هزار محتوا را میزبانی می‌کند که توسط ۱۱۸۰ ناشر تهیه شده‌اند.

در دیجی‌پی که پلتفرم خدمات پرداخت هوشمند دیجی‌کالاست، تا حالا بیش از ۴۲۲ هزار نصب برای دریافت اعتبار خرید اقساطی صورت گرفته و در مجموع بیش از ۳٬۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار خرید اقساطی به کاربرانش اختصاص یافته است.

آمار و ارقام مرکز نوآوری دیجی‌نکست هم به نوبه خود قابل توجه است. این مرکز تا حالا روی ۱۴ استارتاپ سرمایه‌گذاری انجام داده و تا امروز بیش از ۸۰۰۰ نفر در رویدادها، کمپ‌ها و آکادمی‌های برگزار شده توسط آن شرکت کرده‌اند.

کمدا که پلتفرم خرید و فروش لباس‌های مازاد است نیز تا حالا بیش از ۱ میلیون نصب فعال داشته و بالغ بر ۳ میلیون کالا در بستر آن ارائه شده است.

همچنین دیجی‌کالا به پیندو که در سال ۹۹ به زیرمجموعه‌هایش اضافه شد نیز اشاره ویژه‌ای داشته است. پیندو قرار است طی سال‌های پیش رو، به میدان رقابت مستقیم با غول‌هایی همچون دیوار و شیپور وارد شود.

دیجی‌کالا در یک نگاه

دیجی‌کالا بخشی از گزارش را به ارائه آمار و ارقام کلی درباره وضعیت خرده‌فروشی‌های آنلاین در کشور و آماری که دیجی‌کالا در سطح کشوری به دست آورده، اختصاص داده است که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

مهم‌ترین آمار در بحث تعداد بازدیدکنندگان یکتای ماهانه بدست آمده که رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون بازدید را به نمایش می‌گذارد. دیجی‌کالا هم‌اکنون بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تنوع کالایی را پوشش می‌دهد و پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید.

شایان ذکر است که رکورد بازدید روزانه از وبسایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا در یکی از روزهای پاییز ۹۹ شکسته شده که احتمالا مربوط به بلک فرایدی و شب یلدا بوده است. دیجی‌کالا در این روز بالغ بر ۱۷ میلیون بازدید داشته که در سطح کشور و در سطح فروشگاه‌های اینترنتی بی‌سابقه بوده است.

 

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

در قسمتی از گزارش نیز به وضعیت خرده‌فروشی‌های آنلاین در ایران پرداخته شده. بر اساس این گزارش قریب به پنجاه هزار فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی فعال در کشور داریم، اما با این حال چیزی کمتر از 3.2% از این خرده‌فروشی‌ها را وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی و خرده‌فروشی‌های اینستاگرامی و تلگرامی تشکیل می‌دهند.

با توجه به اینکه اخیرا دریافت ای‌نماد در کشور به یک ضرورت تبدیل شده، این احتمال وجود دارد که سهم خرده‌فروشی‌ها در سال آینده با کاهش روبرو باشد.

در سال ۹۹ به خاطر شیوع کرونا، فروش اینترنتی افزایش پیدا کرده و سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین از بازار کشور با رشد خیره‌کننده  ۶۰ درصدی همراه بوده است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

دیجی کالا می‌گوید که به خاطر افزایش اقبال و استمرار در همراهی مشتریان، توانسته طی هشت سال گذشته در فروش خالص ریالی به طور متوسط هر سال 107% رشد را تجربه کند. با این حساب ارزش خالص کالای فروخته شده در دیجی‌کالا در مقایسه با سال 98، در سال 99 رشدی 151 درصدی را تجربه کرده و 2.5 برابر افزایش یافته است.

در نمودار بالا می‌توانید روند صعودی NMV (ارزش خالص کالای به فروش رفته) از آغاز به کار دیجی‌کالا تا سال گذشته را مشاهده کنید.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

یک آمار جالب دیگر هم مربوط به پرسنل دیجی‌کالا و پراکندگی جغرافیایی آن‌هاست. طبق این آمار استان تهران و البرز بیشترین تعداد پرسنل را دارند. همچنین 8200 پرسنل مستقیم در بیش از 480 شغل مشغول خدمت‌رسانی در دیجی‌کالا هستند.

رفتار کاربران

در این فصل از گزارش دیجی‌کالا، با ارائه اطلاعات جمعیت‌شناختی و آماری مثل پرفروش‌ترین روزها، پربازدیدترین ساعت‌ها و رکوردهای بدست آمده رفتار کاربران تحلیل شده که آمار و ارقام جالبی را تولید کرده است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

طبق گزارش به نظر می‌رسد که بین 10 صبح تا 15 عصر، مردم بیشتر از سایر ساعات از دیجی‌کالا بازدید می‌کنند. همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه بازدیدهای کمتری از دیجی‌کالا انجام می‌شود.

بیشترین جستجوهای دیجی‌کالا مربوط به گوشی موبایل بوده، کالایی که دیجی‌کالا با فروش آن در کشور به محبوبیت رسید و مطرح شد. در مقام‌های بعدی هم کفش و ماسک تنفسی قرار دارند که نیازهای عمده مردم در سال 99 بوده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

اما از لحاظ جامعه آماری، بخش اعظم مخاطبین دیجی‌کالا کاربران بین 25 تا 34 سال هستند و 68.1 درصد از مشتریان دیجی‌کالا را آقایان تشکیل می‌دهند. در مجموع می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که آقایان جوانی که در دهه سوم و چهارم زندگی خود هستند، مشتریان عمده دیجی‌کالا به شمار می‌آیند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

در ادامه گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا به رکوردهای جالب کاربران در سال 99 می‌رسیم. بر اساس گزارش دیجی‌کالا کاربری در یک سبد خرید، 2586 عدد کالا شامل کالاهای سوپرمارکتی را سفارش داده است که احتمالا ارزش آن‌ها به چند میلیون تومان برسد. این کالاها شامل محصولات پروتئینی و لبنی و خوار و بار می‌شده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

طبق گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا بخش اعظم مشتریان از اپلیکیشن موبایل برای خرید استفاده می‌کنند، که ساده‌ترین روش برای خرید به شمار می‌آید. جالب است که این موضوع حتی درباره وبسایت دیجی‌کالا هم صدق می‌کند و بازدید از طریق موبایل وب، بیشتر از خود وب بوده است.

شایان ذکر است که بازطراحی اپلیکیشن دیجی‌کالا که اواخر سال 98 انجام گرفت، در دستیابی به این آمار نقش پررنگی ایفا کرده است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

طبیعتا استان تهران و البرز به خاطر جمعیتی که دارند، بیشترین خرید از دیجی‌کالا را به خود اختصاص داده‌اند. اما نکته جالب توجه افزایش پلکانی تعداد مشتریان در سال 99 بوده که نشان می‌دهد دیجی‌کالا در دوران قرنطینه به یکی از راه‌های مهم تأمین نیازهای کالایی مردم تبدیل شده است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

رکوردهای بعضی کاربران دیجی‌کالا بسیار عجیب و جالب توجه هستند. یکی از این رکوردها مربوط به پرخریدترین مشتری در سال 99 بوده که در یک سال بیش از 22 هزار کالا را از این فروشگاه اینترنتی خریداری کرده است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

طبق برآورد دیجی‌کالا مجموع خریدهای این فرد ارزش ریالی 18.6 میلیارد تومن را به همراه داشته است که در تاریخ فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی بی‌سابقه است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

آمار و ارقام جالب دیگری که در این قسمت به چشم می‌خورد، مربوط به روش‌های پرداخت است. کاربران دیجی‌کالا نسبت به سال 98 که بخش بیشتری از پرداخت‌ها را در محل و با کارتخوان انجام می‌دادند، حالا در سال 99 و به خاطر کرونا قریب به 80 درصد پرداخت‌ها را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

این موضوع از بسیاری جهات به گسترش تجارت الکترونیک در کشور کمک کرده، ضمن این که زیرساخت دیجی‌پی هم در افزایش استقبال مردم از این روش پرداخت بی‌تأثیر نبوده است.

بازخوردهای کاربران

در فصل بازخورد کاربران هم دیجی‌کالا آمار و ارقام جالبی منتشر کرده که نشان از عملکرد موفقیت‌آمیز این تیم در دوران قرنطینه کرونا دارد.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

بر اساس این گزارش در سال 99 بیش از 95 درصد سفارش‌ها به موقع به مشتریان تحویل داده شده‌اند. هر چند که با نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی سال و اوج گرفتن پیک‌های کرونا و مشکلاتی که در تأمین به وجود می‌آمده، تأخیرها در ارسال و تحویل کالاها نیز بیشتر شده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

به گفته دیجی‌کالا یکی از دستاوردهای این تیم در سال 99 بررسی خودکار نظرات با استفاده از هوش مصنوعی بوده و همین باعث شده که چیزی قریب به 12 میلیون نظر پای کالاها در همین سال تأیید و منتشر شود. هر چند برای مقایسه، آمار سال 98 در این گزارش ارائه نشده است.

کاربران همچنین نزدیک به 400 هزار عکس از کالای خریداری شده‌شان را در قسمت نظرات دیجی‌کالا بارگذاری کرده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

جالب است که گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A51 با ظرفیت 128 گیگابایتی، محبوب‌ترین کالای دیجی‌کالا در سال 99 بوده است. در رتبه‌های بعدی هم دو گوشی از شیائومی و مجددا دو گوشی دیگر از میان‌رده‌های گلکسی سامسونگ حضور دارند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

بر اساس گزارش سال 99، دیجی‌کالا پاسخگوترین برند ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بوده است که بخش اعظم ارتباط این برند با مشتریان در شبکه اجتماعی توییتر شکل گرفته است. در این سال اسم دیجی‌کالا 40 هزار مرتبه بیشتر از سال‌ قبل در توییت‌ها آمده است.

بازارگاه و کسب و کارهای ایرانی

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

دیجی‌کالا همواره پلتفرم مارکت‌پلیس را عاملی برای رشد کسب و کارها در کشور معرفی می‌کرده و آمار و ارقام سال 99 از صحت این موضوع حکایت می‌کنند. بر اساس گزارش سال 99 دیجی‌کالا هر فروشنده فعال مارکت‌پلیس به طور متوسط ماهیانه 51 میلیون تومان فروش داشته است.

همچنین رکورد فروش مربوط به یکی از فروشندگان مارکت‌پلیس بوده که در یک ماه بیش از 58 میلیون تومان فروش داشته است. تعداد کسب و کارهایی که به مارکت‌پلیس دیجی‌کالا آمده‌اند نیز با افزایش قابل توجهی روبرو بوده و حالا در سال 99 با رشدی 150 درصدی به بیش از 152 هزار فروشنده رسیده است.

رکوردهای کالایی

مثل سال‌های گذشته، گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا کالاهای پرفروش را اعلام کرده است که در میان آن‌ها مواردی به چشم می‌خورند که شاید انتظارش را نداشته باشید.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

در دسته کالاهای پرفروش از لحاظ عددی، رتبه اول به یک پایه نگهدارنده گوشی و تبلت ارزان‌قیمت اختصاص داده شده است. جالب است که رتبه دوم هم مربوط به پایه نگهدارنده شارژر موبایل است.

خاک گلدان 10 لیتری و کتاب 1984 جورج اورول هم جزو موارد جالب پرفروش‌ دیجی‌کالا به شمار می‌آیند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

اما از منظر فروش ریالی، گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A11 با حافظه 32 گیگابایتی پرفروش‌ترین کالای سال 99 دیجی‌کالا بوده است و جالب اینجاست که ده کالای پرفروش بعدی هم همگی گوشی موبایل و از برندهای شیائومی و سامسونگ بوده‌اند.

حضور دو مدل گوشی آیفون در میان پرفروش‌ترین کالاها از نظر ریالی هم جالب توجه است که البته تأثیر قیمت این دو دیوایس در رسیدن به این رتبه کاملا مشهود است.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

به گزارش دیجی‌کالا، سهم فروش کالاهای ایرانی در سال 99 نسبت به سال 98 بالغ بر 145 درصد افزایش پیدا کرده که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی مهم‌ترین عامل تحقق این آمار بوده‌اند.

78 درصد کالاهای به فروش رفته در دیجی‌کالا در سال 99 کالاهای ایرانی بوده‌اند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

هر چند در بحث جستجو، برندهای سامسونگ و شیائومی و در رتبه سوم اپل پرجستجوترین کالاهای دیجی‌کالا در این سال بوده‌اند. در ادامه هم پرفروش‌ترین کالاها بر اساس دسته‌بندی کالایی را مشاهده می‌کنید.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

کالاها و برندها

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا در بعضی دسته‌بندی‌های محبوب، از جمله گوشی موبایل و کنسول‌های بازی و لپ‌تاپ و تلویزیون، پرفروش‌ترین کالاها و برندها را با هم مقایسه کرده است که در گالری زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

 

از آمار و ارقام پیداست که به خاطر مسائل و مشکلات اقتصادی و فشار تحریم‌ها، استقبال از کالاهای ساخت داخل افزایش پیدا کرده است.

تغییرات و بهبودها در بستر فناوری

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا یک فصل کامل را به بستر فناوری و پیشرفت‌های فنی این تیم در سال 99 اختصاص داده است. زیرساخت قدرت گرفته از کلان داده و هوش‌مصنوعی، باعث شده که دیجی‌کالا به برند باهوش و همتراز با نمونه‌های استاندارد بین‌المللی تبدیل شود و از طریق این زیرساخت بتواند در شناخت روندهای بازار و رفتار کاربران موفق باشد.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

بر همین اساس در زمینه توسعه محصول، ارائه راهکارهای جدید همچون دیجی‌اکسپرس و پیندو به کاربران و خلق ارزش‌ با قدرت تکنولوژی از جمله این اقدامات بوده است. استفاده از کلان‌داده‌ها برای پاسخگویی به نیازهای کاربران نیز باعث شده دستاوردهای فنی قابل توجهی در دیجی‌کالا بدست بیایند، از جمله:

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا
پروژه بهینه‌سازی بسته‌بندی دیجی‌کالا

حضور بیش از ۳۰۰ هزار کاربر همزمان در پلتفرم

200 درصد افزایش توان پاسخگویی

و شناسایی 20 هزار فعالیت مخرب در این پلتفرم

هوش تجاری نیز یکی از دستاوردهای دیجی‌کالا در سال 99 بوده. داشبوردهای هوش تجاری به دیجی‌کالا کمک می‌کنند که در جشنواره‌های بزرگ با ابزار اعتبارسنجی از ارائه کالاهای تقلبی و تخفیف‌های کاذب جلوگیری به عمل آورند.

همچنین اصلاح و بهبود پروسه بسته‌بندی کالا هم از دیگر اقدامات انجام گرفته تیم‌های فنی دیجی‌کالا در سال 99 بوده که بسیار ارزشمند است و در حفاظت از محیط زیست تأثیرات محسوسی دارد.

کرونا، چالش‌ها، رویدادها و مسئولیت‌های اجتماعی

دیجی‌کالا در متن گزارش خود از کرونا به عنوان بزرگترین چالش سال 99 یاد می‌کند. در این سال تیم دیجی‌کالا با افزایش بسیار زیاد سفارش‌های اینترنتی مواجه می‌شوند، لذا تصمیم به استخدام ۲۰۰۰ همکار در بخش عملیات با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها می‌گیرند که به درخواست‌های زیاد کاربران پاسخ بدهند.

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا

اما طبق رسم سالیانه تیم دیجی‌کالا مسئولیت‌های اجتماعی خود را هم به طور جدی پیگیری کرده است و ماحصل این اقدامات را در گزارش خود آورده. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به آغاز پروژه کارآفرینی بومی و محلی، همدلی در روزهای کرونا (اهدای تبلت برای برقراری ارتباط تصویری بیماران قرنطینه کرونایی، قدردانی از کادر درمان با اهدای بسته‌های کالایی، حمایت از 300 خانواده آسیب‌دیده از کرونا و ...)، تأمین و توزیع تبلت دانش‌آموزی برای مناطق محروم، مشارکت در احیای جنگل‌های هیرکانی و مواردی از این دست اشاره کرد.

برای مطالعه گزارش کامل دیجی‌کالا می‌توانید فایل پی دی اف را از این لینک دریافت نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۴ تیر ۱۴۰۰

    این همه شکایت علیه این فروشگاه هست .
    نمیدونم چرا کوچکترین اهمیتی نمیدن !!!!!

    مشکل اساسی دیجی کالا ، ارسال کالاهای دست و دوم ، مرجوع شده توسط فرد دیگر ، کالا با کارتن کثیف و برآمده می کند .

    چرا واقعا چراااااااا هیچ نظارتی نیست !!!! خواهش میکنم این مورد رو زمانی مصاحبه داشتید با مدیران دیجی کالا عنوان کنید که واقعا بزرگترین مشکل فعلی دیجی کالا هست که قابل حل هستش .

    راه حل ; اضافه کردن بخش جدیدی برای چک کردن پلمپ کارتن بسته بندی ها و زدن برچسب تاییدیه این موضوع روی کارتن .

    یادش بخیر اوایل ، یعنی تا قبل از سال 96 دیجی کالا عالی بود الان 😦 😐

مطالب پیشنهادی