ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف طولانی‌ترین کتیبه یافت شده به خط میخی در عربستان

کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان به تازگی اعلام کرد که کتیبه‌ای 2550 ساله به نام نبونید (Nabonidus)، آخرین پادشاه امپراتوری بابِل نو در شهری در شمال غرب عربستان که روی سنگ بازالت حکاکی شده ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان به تازگی اعلام کرد که کتیبه‌ای 2550 ساله به نام نبونید (Nabonidus)، آخرین پادشاه امپراتوری بابِل نو در شهری در شمال غرب عربستان که روی سنگ بازالت حکاکی شده بود، یافت شده است. حکاکی‌‌ در قسمت بالای کتیبه، نبونید را نشان می‌دهد که عصایی در دست دارد و در کنارش چهار تصویر دیگر، شامل یک مار، گل و حلال ماه دیده می‌شود. برخی از محققان گمان می‌کنند که این تصاویر می‌توانند اهمیت دینی و مذهبی هم داشته باشند.

این کتیبه شامل متنی به خط میخی است که حدوداً در ۲۶ سطر نوشته شده است که کارشناسان در حال رمزنگاری آن هستند. کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان می‌گوید که این یافته، طولانی‌ترین کتیبه یافت شده به خط میخی در عربستان است. همچنین می‌توان با استفاده از آن، تاریخ شبه‌جزیره عربستان و ارتباط ساکنان باستانی آن با بین‌النهرین را روشن کرد.

این کتیبه در شهر الحائط در استان حائل یافت شده است. الحائط که در گذشته به عنوان فَدَک شناخته می‌شد، محوطه‌های باستانی بسیاری را دربر می‌گیرد. کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان می‌گوید: «این ناحیه دارای اهمیت تاریخی بسیاری از هزاره اول قبل از میلاد تا اوایل دوره اسلامی است.» از این ناحیه کتیبه‌های سنگی و نوشته‌هایی مربوط به اوایل دوران اسلامی یافت شده است. همچنین مجموعه‌ای از دژها، قلعه‌ها و تأسیسات آبی را هم دربر می‌گیرد که باعث آشکار شدن ابعادی دیگر از اهمیت فرهنگی این ناحیه می‌شود.

باید منتظر ماند تا ببینیم این کتیبه چه اطلاعات جدیدی را درمورد نبونید ارائه می‌دهد. نبونید، آخرین پادشاه امپراتوری بابِل نو است که بین سال‌های 556 تا 539 پیش از میلاد حکومت می‌کرد تا زمانی که کوروش، بابِل را فتح کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Fazel.Yn
    Fazel.Yn | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    حلال ؟ 🥲

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    حلال ماه > هلال ماه

مطالب پیشنهادی