ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قهوه عملکرد ورزشی را بهبود می‌دهد؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

مصرف قهوه روی افراد مختلف، تاثیر متفاوتی دارد، اما به گفته متخصصان می‌تواند علاوه بر بهبود عملکرد ذهنی، در برخی افراد به بهبود عملکرد ورزشی نیز کمک کرده و تاثیری مشابه مصرف قرص کافئین داشته ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

مصرف قهوه روی افراد مختلف، تاثیر متفاوتی دارد، اما به گفته متخصصان می‌تواند علاوه بر بهبود عملکرد ذهنی، در برخی افراد به بهبود عملکرد ورزشی نیز کمک کرده و تاثیری مشابه مصرف قرص کافئین داشته باشد.

قهوه علاوه بر اینکه می‌تواند به بهبود عملکرد ذهنی و افزایش تمرکز و هوشیاری کمک کند، آیا به بهبود عملکرد ورزشی نیز کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین مکمل‌ها برای پیش از شروع تمرینات ورزشی به کار برده شود؟

متخصصین علوم ورزشی و قلب به این سوال پاسخ داده‌اند. دکتر «نیل کلارک»، متخصص علوم ورزشی از دانشگاه کاونتری انگلستان می‌گوید:

«کافئین یکی از موادی است که در مورد آن تحقیقاتی انجام شده و نشان می‌دهد به بهبود عملکرد ورزشکاران و افرادی که تمرینات طولانی مدت و فشرده انجام می‌دهند، کمک می‌کند. در نتیجه، ورزشکاران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای می‌توانند از قهوه به عنوان تقویت کننده عملکرد برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های ورزشی استفاده کنند.»

براساس داده‌های چندین مقاله تحقیقاتی،‌ کافئین باعث بهبود عملکرد در دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، بسکتبال، تنیس، گلف و وزنه برداری می‌شود.

دکتر کلارک می‌گوید:

«شواهد نشان می‌دهند کافئین تاثیر مثبتی روی دویدن سریع‌تر دارد. در دویدن کمتر از سه دقیقه این پیشرفت‌ها محدود بوده ولی برای مسابقه‌های حدود ده ثانیه‌ای، کافئین می‌تواند حداکثر قدرت و سرعت را بهبود بخشد.»

مصرف قهوه عملکرد مشابه قرص کافئین دارد؟

حال سوال مهم این است که آیا نوشیدن قهوه، تاثیری مشابه مصرف قرص کافئین دارد؟ مطالعات مختلفی روی تاثیر مصرف قرص‌های کافئین بر تمرینات ورزشی انجام شده است. با توجه به  اینکه میزان کافئین موجود در هر فنجان قهوه با فنجان دیگر می‌تواند متفاوت باشد،‌ بررسی تاثیر مصرف قهوه بر عملکرد ورزشی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

با این وجود، مطالعه‌های مختلفی روی همین موضوع انجام شده است. دکتر کلارک می‌گوید:

«براساس مطالعه‌های مختلف انجام شده،‌ قهوه می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کافئین در بهبود دوچرخه سواری به کار برده شود و نتایج مشابه کافئین خالص را ایجاد می‌کند.»

در تحقیقات انجام شده،‌ به برخی نکات و عوارض مصرف قهوه نیز برای ورزشکاران اشاره شده است. دکتر «نیل شوارتز»، متخصص علوم ورزشی از دانشگاه آلابامای جنوبی در ایالات متحده می‌گوید:

«واکنش افراد نسبت به مصرف کافئین و قهوه متفاوت است. اگر بدن فرد تحمل پذیرش آن را داشته باشد، می‌تواند به عملکرد ذهنی و جسمی کمک کند. افراد واکنش‌های مختلفی به مصرف کافئین از خود نشان می‌دهند که به ژن‌های آنها مربوط می‌شود.»

باید در نظر داشت که نوشیدن قهوه ممکن است باعث بروز مشکلات در برخی افراد شود. کافئین می‌تواند در برخی افراد منجر به بروز حالت‌های اضطراب و بی‌خوابی شود و همین مساله تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی آنها خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی