ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هواوی بند ۶
نقد و بررسی‌

بررسی مچ‌بند هوشمند هواوی بند ۶

هواوی بند ۶ مچ‌بندی هوشمند برای آن دسته از افرادی است که نیازی به امکانات کامل یک ساعت هوشمند گران‌قیمت ندارند و در عین حال نمایشگر بیشتر مچ‌بندها برایشان بیش از اندازه کوچک است. بند ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

هواوی بند ۶ مچ‌بندی هوشمند برای آن دسته از افرادی است که نیازی به امکانات کامل یک ساعت هوشمند گران‌قیمت ندارند و در عین حال نمایشگر بیشتر مچ‌بندها برایشان بیش از اندازه کوچک است. بند ۶ شاید در ظاهر تا حدودی نزدیک به ساعت‌های هوشمند باشد ولی از نظر امکانات یک مچ‌بند ردیاب سلامتی به حساب می‌آید. با من همراه باشید تا این مچ‌بند زیبا و خوش ساخت را بررسی کنم.

مشخصات هواوی بند ۶

  • نمایشگر امولد ۱.۴۷ اینچ با رزولوشن ۱۹۴ در ۳۶۸ پیکسل
  • سیستم عامل لایت او اس - سازگار با اندروید ۶.۰ به بعد و iOS 9.1 به بعد
  • شارژدهی باتری با استفاده معمول تا ۱۴ روز
  • ردیابی ۹۶ فعالیت ورزشی و تشخیص و ثبت خودکار ۴ فعالیت از جمله دو،‌ پیاده‌روی و الیپتیکال
  • مقاومت تا عمق ۵۰ متری آب
  • وزن ساعت به تنهایی ۱۸ گرم
  • ابعاد ۴۳ در ۲۵.۴ در ۱۰.۹۹ میلی‌متر
  • سایر قابلیت‌ها: پایش خواب، سنجش میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2)، استرس و ضربان قلب، مجهز به سنسورهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ
  • عرضه در رنگ‌های بدنه خاکستری و بند مشکی یا سبز، بدنه رزگلد و بند نارنجی یا صورتی
  • قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان
  • فرم‌ور مدل مورد بررسی ۱۱.۱.۱.۲۴ و نسخه اپ هواوی Health در این بررسی: ۱۰.۱.۱.۳۱۲

باید یادآوری کنم که هواوی بند ۶ مشابه بیشتر مچ‌بندهای اقتصادی دیگر فاقد اسپیکر و میکروفن برای مکالمه، حسگر سنجش فشار خون، قطب‌نما، فشار سنج برای اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا و GPS است.

هواوی بند ۶ شباهت بسیار زیادی به آنر بند ۶ دارد و مهم‌ترین تفاوت‌های آنها به پایش فعالیت‌های ورزشی کم تعدادتر و فقدان پایش دائمی اشباع اکسیژن خون در آنر بند ۶ محدود می‌شود. با وجود این که این دو کمپانی اکنون از هم جدا شده‌اند اما به نظر می‌رسد توسعه هواوی بند ۶ و آنر بند ۶ از قبل از این جدایی آغاز شده بود.

طراحی و سخت‌افزار

بررسی هواوی بند ۶

مدلی که قصد بررسی آن را دارم بدنه خاکستری رنگ و بند مشکی دارد. هواوی بند ۶ بسیار شبیه به نسخه کوچکتر و ارزان قیمت‌تری از مدل پیشرفته‌تر هواوی واچ فیت (بررسی دیجیاتو) به نظر می‌رسد اما نمایشگر کوچکتری دارد و فاقد GPS است. طراحی ابعاد هواوی بند ۶ عالی است؛ چون در عین حال که در بین مچ‌بندهای هوشمند نمایشگر بزرگی دارد اما خود مچ‌بند همچنان جمع و جور است. در نتیجه اعلان‌ها را به خوبی و با ابعاد بسیار مناسب نشان می‌دهد و از طرف دیگر روی دست بسیار راحت می‌نشیند.

بخش رویی مچ‌بند را شیشه نمایشگر پوشانده است. البته شاید در ابتدا تصور کنید که در زیر تمام این قسمت نمایشگر قرار گرفته اما در واقع نمایشگر چند میلی‌متر از هر طرف فاصله دارد و بیشترین فاصله هم در بخش پایینی به چشم می‌خورد. به این ترتیب نمایشگر کاملا در وسط قرار نگرفته و کمی به سمت بالا تمایل دارد. البته با توجه به این که بیشتر قسمت‌های رابط کاربری هواوی بند ۶ مشکی رنگ است، حاشیه‌های اطراف چندان به چشم نمی‌آیند. شیشه روی نمایشگر از دو طرف بالا و پایین کمی خمیدگی دارد و در لبه‌ها هم با قوس کمی به فریم پیوند می‌خورد. فریم خاکستری اطراف مچ‌بند جنس پلاستیکی با ظاهری شبیه به فلز دارد و در میانه سمت راست آن یک کلید فیزیکی به چشم می‌خورد. عمق فشرده شدن کلید چندان زیاد نیست و من ترجیح می‌دادم حس فشرده شدن کمی نرم‌تری داشته باشد. تنها اجزایی که در زیر مچ‌بند جای گرفته‌اند هم سنسور سنجش ضربان قلب و دو پین ظریف برای اتصال شارژر مغناطیسی هستند.

اما بگذارید کمی از نحوه قرارگیری هواوی بند ۶ روی دست برایتان بگویم. خود ساعت تنها ۱۸ گرم است و هواوی اشاره‌ای به وزن آن به همراه بندها نکرده. اما در مجموع آن قدر سبک وزن است که به راحتی روی دست می‌نشیند و در استفاده طولانی مدت، حین خواب یا حین ورزش هم حضورش روی مچ را فراموش می‌کنید. راحتی مچ‌بند اما تنها به وزن کم مرتبط نیست. ضخامت مچ‌بند در حدود ۱۱ میلی‌متر است که مقداری معمول به حساب می‌آید. اما نکته مهم‌تر جنس بند و نحوه اتصال آن به بدنه است که موجب شده ساعت و بند در کنار هم به خوبی روی قوس دست بنشینند. برای مقایسه باید بگویم که شیائومی می بند ۶ (بررسی دیجیاتو) به عنوان یک رقیب، با وجود این که ابعاد جمع و جورتری دارد اما از نظر راحتی، به پای مچ‌بند هواوی نمی‌رسد و قرار گرفتنش روی دست را کاملا احساس می‌کنید.

بررسی هواوی بند ۶

در مجموع، مچ‌بند با دوام اما پلاستیکی به نظر می‌رسد و در چند هفته‌ای که از آن استفاده کردم به خوبی در برابر ضربه‌های کوچک یا خط و خش سبک مقاومت کرد. همچنین در مورد بند باید اشاره کنم که امکان تعویض آن با مدل‌های استاندارد موجود در بازار را ندارید و تنها باید به بندهای عرضه شده توسط خود هواوی قناعت کنید. هواوی بند ۶ در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار هم به خوبی مقاومت می‌کند و تا عمق ۵۰ متری آب دوام می‌آورد. در نتیجه بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید با آن به شنا یا حمام بروید اما احتمالا توان مقاومت در برابر شیرجه در عمق را ندارد.

نمایشگر امولد هواوی بند ۶ کیفیت بالایی دارد و اطلاعات را به خوبی و با وضوح بالا نمایش می‌دهد. بزرگی نمایشگر هم موجب شده کار با آن ساده‌تر از بسیاری از مچ‌بندهای رقیب باشد. البته با وجود شباهت‌های ظاهری با مدل گران‌تر هواوی واچ فیت، کیفیت و شادابی رنگ‌های آن به مراتب پایین‌تر است. بند ۶ فاقد حسگر نور محیط است و به همین دلیل امکان تنظیم خودکار نور نمایشگر بر اساس نور محیط وجود ندارد اما در عوض هواوی در یکی از آخرین آپدیت‌هایی که برای فرم‌ور ارائه کرده، امکان کاهش خودکار روشنایی در شب را در نظر گرفته است. روشنایی در ۵ سطح قابل تنظیم است. در تجربه‌ای که من در چند هفته استفاده از این مچ‌بند داشتم باید بگویم که روشنایی سطح ۳ از ۵ تقریبا در تمام شرایط کافی است و به ندرت و تنها در زیر نور شدید نیاز به سطح ۵ دارید.

تجربه کاربری

بررسی هواوی بند ۶

هواوی بند ۶ از سیستم عامل سبک Lite OS بهره می‌برد و رابط کاربری آن طراحی ساده و قابل درکی دارد. این سیستم عامل به بسیاری از مچ‌بند‌ها و ساعت‌های هوشمند هواوی نیرو می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده که امکان شخصی سازی چندانی ندارد اما در عوض تا جای ممکن روان اجرا می‌شود، مصرف انرژی کمی دارد و کار با آن ساده است. لایت او اس همچنین با محدودیت‌های نرم‌افزاری از جمله عدم امکان اشتراک گذاری داده‌ها با اپ‌های ورزشی ثالث نظیر Strava همراه است اما می‌توانید داده‌ها را با اپلیکیشن‌های سلامت محور گوگل فیت یا MyFitnessPal به اشتراک بگذارید.

مشابه بیشتر ساعت‌های هوشمند دیگر امکان شخصی سازی چندانی در رابط کاربری در نظر گرفته نشده و تنها گزینه‌های محدودی نظیر نمایش ویجت‌ها، تغییر واچ فیس و امکان شخصی سازی برخی از آیتم‌های داخل آنها فراهم شده است. رابط کاربری تا حدودی نرم و روان اجرا می‌شود و البته گاه با تاخیر به لمس‌ها پاسخ می‌دهد. اما یکی از بیشتری تاخیرها زمانی احساس می‌شود که گاه کلید فیزیکی کنار مچ‌بند را می‌فشارید ولی ساعت با تاخیری چند ثانیه‌ای بیدار می‌شود. عجیب این که با لمس نمایشگر امکان بیدار کردن ساعت را ندارید و همیشه مجبور هستید از کلید فیزیکی کناری برای این کار استفاده کنید. البته این موضوع شاید از نظر برخی از کاربران یک مزیت باشد اما من ترجیح می‌دادم با لمس نمایشگر هم ساعت بیدار می‌شد.

هواوی بند ۶ امکان پایش خواب، ضربان قلب،‌ اشباع اکسیژن خون و استرس را دارد اما مشابه بیشتر مچ‌بندهای اقتصادی فاقد GPS است. به همین دلیل برای پایش دقیق‌تر فعالیت‌ها در محیط باز از GPS گوشی موبایل استفاده می‌کند. متاسفانه در این مچ‌بند هم مشابه دیگر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هواوی، قابلیت نمایش آب و هوا در ویجت یا واچ‌فیس‌ها به درستی کار نمی‌کند و ظاهرا این قابلیت تنها در کشورهای دیگر عملکرد درستی دارد. نمی‌دانم هواوی بعد از سال‌ها، بالاخره چه زمانی قصد دارد این مشکل را برای کاربران ایرانی پر تعدادش رفع کند.

اولین راه‌اندازی هواوی بند ۶ روی اندروید ساده است. کافی است ساعت را روشن کنید، اپلیکیشن Health هواوی را نصب و در نهایت در بخش اضافه کردن گجت جدید، HUAWEI Band 6 را انتخاب نمایید. برای ردیابی دقیق‌تر فعالیت‌ها هم باید مشخصاتی از جمله قد، وزن، تاریخ تولد و جنسیت را در اپلیکیشن وارد کنید. من پیش از این سال‌ها با اپلکیشن هواوی Health کار کرده‌ام و معتقدم این اپلیکیشن از نظر طراحی بصری، یکی از بهترین‌ها برای گجت‌های سلامت محور است.

بررسی هواوی بند ۶

اپ هواوی Health طراحی ساده‌ای دارد و کار با آن راحت است. از منوی پایین اپلیکیشن به ۴ صفحه اصلی دسترسی دارید. در صفحه اول (با نام Health) اطلاعاتی از جمله تعداد قدم‌های روزانه، مسافت طی شده، کالری مصرف شده، ضربان قلب، وضعیت خواب شب گذشته، میزان استرس و میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) به شکل کارتی نمایش داده می‌شود و البته این کارت‌ها را می‌توانید به دلخواه خود حذف کرده یا اضافه کنید. با لمس کردن هر یک از این گزینه‌ها نمودارهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه نشان داده می‌شوند. برای مشاهده اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی ثبت شده باید به صفحه بعدی (Exercise) بروید. کمی بعد‌تر با جزئیات بیشتر به این بخش می‌پردازم.

در صفحه سوم (Devices)، گجت‌های سلامتی متصل به گوشی نمایش داده می‌شوند و با کلیک روی هر یک از آنها می‌توانید به صفحه تنظیمات هر کدام دسترسی داشته باشید. در صفحه اختصاصی هواوی بند ۶،‌ میزان باتری و برخی از اطلاعات سلامتی نمایش داده می‌شوند. در این بخش همچنین می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌های کدام یک از اپلیکیشن‌ها روی مچ‌بند نمایش داده شوند. دیگر گزینه‌های این بخش شامل بازگشت به تنظیمات کارخانه و آپدیت فرم‌ور هستند. در نهایت در صفحه آخر (Me) امکان تنظیم مشخصات شخصی (قد، سن، وزن و ...)، اتصال به سرویس‌های ردیاب سلامت دیگر از جمله گوگل فیت و MyFitnessPal و البته قابلیت مهم محدوده ضربان قلب مجاز در نظر گرفته شده است. با استفاده از قابلیت آخر می‌توانید حداکثر ضربان قلب مجاز خود را تعیین کنید تا در صورت افزایش ضربان برای مدتی مشخص، ساعت به شما اخطار دهد.

یکی از موارد عجیب در اپلیکیشن که سال‌ها است به همین صورت باقی مانده مربوط به نحوه نمایش تعداد قدم‌ها در اپ است. دقت شمارش قدم‌های خود مچ‌بند مناسب است و به ندرت به خطا می‌افتد اما اپلیکیشن، تعداد قدم‌های شمرده شده توسط مچ‌بند و گوشی موبایل را با هم ترکیب می‌کند و میانگین منطقی از آنها را نشان می‌دهد و نمی‌توانید تنها مچ‌بند را برای شمارش قدم‌ها انتخاب کنید.

بررسی هواوی بند ۶

اما به رابط کاربری مچ‌بند بازگردیم. پس از راه اندازی اولیه، صفحه هوم مچ‌بند یعنی واچ‌فیس نمایش داده می‌شود و می‌توان با لمس و نگه داشتن روی این صفحه، از بین تنها ۹ واچ‌فیس انتخاب کرد. برخی از واچ‌فیس‌ها قابلیت شخصی سازی را در اختیارتان می‌گذارند و امکان انتخاب مواردی از جمله وضعیت آب و هوا، تعداد قدم‌های روزانه، کالری مصرف شده، ضربان قلب فعلی، میزان استرس و ... را دارید. با این حال متاسفانه طراحی تقریبا تمامی واچ‌فیس‌ها بیش از حد رنگارنگ و گاه شلوغ است و من به شخصه هیچ‌کدام از آنها را نمی‌پسندم. صفحات دیگر مچ‌بند یا به عبارتی ویجت‌ها از طریق سوایپ به چپ یا راست در دسترس هستند و از صفحه تنظیمات و با انتخاب گزینه Favorites امکان اضافه یا حذف کردن ویجت‌ها یا تغییر ترتیب آنها وجود دارد. ویجت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نمودار ضربان قلب ۲۴ ساعته و مقدار فعلی، حداقل و حداکثر ضربان
  • سنجش میزان اشباع اکسیژن خون (spO2)
  • نمودار استرس ۲۴ ساعته و مقدار فعلی، حداقل و حداکثر
  • وضعیت آب و هوای فعلی
  • میزان خواب شب گذشته
  • نمودار فعالیت‌های ورزشی روزانه
  • کنترل موسیقی گوشی موبایل از روی ساعت

اگر در صفحه هوم از بالا به پایین سوایپ کنید به قابلیت‌هایی از جمله عدم مزاحمت (Do not disturb)، افزایش زمان روش ماندن نمایشگر به میزان انتخاب شده در تنظیمات، پیدا کردن گوشی موبایل، آلارم و تنظیمات دسترسی دارید و در عین حال می‌توانید تاریخ، میزان باتری مچ‌بند و وضعیت اتصال به بلوتوث گوشی را مشاهده کنید. در هر منویی هم که باشید برای بازگشت به یک صفحه قبل کافی‌ست از لبه سمت چپ نمایشگر، به سمت راست سوایپ کنید. کلید فیزیکی قرار گرفته در فریم سمت راست برای بازگشت به صفحه هوم کاربرد دارد و وقتی که در صفحه هوم باشید و این کلید را فشار دهید صفحه اپلیکیشن‌های مچ‌بند از جمله سنجش ضربان قلب و استرس، شروع یک فعالیت ورزشی و تنظیمات ساعت نمایش داده می‌شوند. اگر اپ‌هایی از جمله پایش ضربان قلب، استرس و خواب را از این منو اجرا کنید، در مقایسه با ویجت‌ها امکان مشاهده اطلاعات کامل‌تر را دارید.

بررسی هواوی بند ۶

برای مشاهده اعلان‌ها باید در صفحه هوم مچ‌بند از پایین به بالا سوایپ کنید. هواوی بند ۶ می‌تواند ۱۰ اعلان آخر را نمایش دهد و امکان پاسخ دادن به پیام‌ها را ندارید. اندازه فونت اعلان‌ها بسیار مناسب است و حتی حین راه رفتن هم به سادگی قابل خواندن هستند. البته مشابه برخی مچ‌بندهای دیگر متن اعلان‌های طولانی به طور کامل نشان داده نمی‌شود و مجبورید برای خواندن کامل آنها به سراغ گوشی موبایلتان بروید. علاوه بر این گاه به دلیلی نامعلوم اعلان‌ها به مچ‌بند نمی‌آیند یا با تاخیر به مچ‌بند می‌رسند. به نظر می‌رسد این موضوع آخر با ارائه آپدیت برای اپلیکیشن هلث یا فرم‌ور مچ‌بند قابل حل باشد. مچ‌بند همچنین از اعلان‌های فارسی پشتیبانی می‌کند ولی متون فارسی چپ چین هستند و گاه تمامی کاراکترها از آخر به اول نشان داده می‌شوند. هواوی بند ۶ همچنین امکان نمایش اطلاعات تماس تلفنی گوشی و پاسخ یا رد تماس را دارد. البته همان طور که اشاره کردم فاقد میکروفن و اسپیکر است و امکان مکالمه با آن را ندارید.

یکی از گزینه‌های مفید در تنظیمات ساعت مربوط به تنظیم زمان به خواب رفتن ساعت به طور خودکار است که عملکرد بسیار خوبی هم دارد .البته همچنان می‌توانید این زمان را به طور دستی بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه تنظیم کنید. علاوه بر این امکان تنظیم شدت ویبره را هم دارید؛ اگرچه به نظر من بهتر بود حداکثر شدت کمی قوی‌تر باشد.

بررسی هواوی بند ۶

هواوی بند ۶ امکان پایش ۹۶ فعالیت ورزشی از جمله پیاده‌روی، یوگا، دویدن، پیلاتس، شنا و بسیاری ورزش‌های عجیب و غریب دیگر از جمله بانجی جامپینگ، پرتاب دارت و مسابقه اتومبیل‌رانی را هم شامل می‌شود. ۸۵ مورد از فعالیت‌ها در رده فعالیت‌های ابتدایی هستند و مچ‌بند حین پایش آنها، ضربان قلب، مدت زمان فعالیت و کالری مصرف شده را ثبت می‌کند. ۱۱ فعالیت دیگر در دسته فعالیت‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند و حین پایش آنها فاکتورهای بیشتری ثبت می‌شود.

برای شروع یک فعالیت ورزشی باید به در صفحه هوم کلید فیزیکی را بفشارید تا به منوی ساعت و سپس به صفحه انتخاب فعالیت بروید. البته به طور پیش فرض تمامی این موارد در لیست فعالیت‌های مچ‌بند نشان داده نمی‌شوند؛ ولی می‌توانید تنها مواردی را که مایل هستید به لیست اصلی اضافه کنید تا منو بیش از حد شلوغ نشود. در ادامه نتیجه یک پیاده‌روی در اپلیکیشن Health را مشاهده می‌کنید.

بررسی هواوی بند ۶

در اپلیکیشن، برای یک فعالیت پیاده‌روی، اطلاعاتی از جمله نقشه مسیر ثبت شده توسط GPS گوشی موبایل، میزان کالری مصرف شده، نمودارهای ضربان قلب، متوسط سرعت و زمان سپری شده برای گرم کردن، چربی سوزی و ... نمایش داده می‌شود. بسیاری از این این اطلاعات در ساعت هم قابل مشاهده هستند ولی اپلیکیشن Health، جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. زمانی که پایش یک فعالیت ورزشی را فعال می‌کنید، از روی مچ‌بند امکان دسترسی به صفحه هوم را از دست می دهید و تنها می‌توانید پخش موسیقی روی گوشی را کنترل کنید. در مجموع باید گفت که پایش فعالیت‌های ورزشی هواوی بند ۶ اگرچه به پای مدل‌های ویژه ورزشکاران از برندهایی مثل گارمین و فیت بیت نمی‌رسد اما دقت قابل قبولی دارد.

سنجش ضربان قلب هواوی بند ۶ گاه بین ۵ تا ۱۰ درصد مقدار را بالاتر از میزان واقعی را نشان می‌دهد؛ به ویژه اگر ضربان در محدوده ۸۰ تا ۱۳۰ در دقیقه باشد. هواوی می‌گوید که برای توسعه ویژگی پایش خواب TruSleep 2.0، با موسسات مطرح حوزه سلامت همکاری کرده تا امکان شناسایی چندین نوع اختلال خواب فراهم شود. با فعال کردن این قابلیت مراحل خواب از جمله عمیق، سبک، REM، چُرت‌های میان روز و نیز بیداری‌های میان خواب تشخیص داده می‌شود و در نهایت اپلیکیشن بسته به شرایط خواب، یک امتیاز را اختصاص می‌دهد و تا بیش از ۲۰۰ پیشنهاد برای بهبود خواب ارائه می‌کند؛ مثلاً تاریک کردن محل خواب یا کوتاه کردن خواب نیمروزی. هواوی بند ۶ اگرچه در مقایسه با مدل‌‌هایی از جمله آنر بند ۵ یا هواوی واچ جی تی ۲ دقت پایش خواب بالاتری دارد اما مشابه دیگر مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند آنر و هواوی با مشکل شناسایی بیداری‌های میان خوب مواجه می‌شود.

بررسی هواوی بند ۶

دقت حسگر سنجش اشباع اکسیژن خون اما چندان بالا نیست و در سنجش‌های پشت سر هم گاه مقدار ۹۲ و گاه ۱۰۰ درصد نمایش داده می‌شود. همچنین باید اشاره کنم که بر خلاف گفته هواوی، این مچ‌بند هنوز از پایش دائمی اشباع اکسیژن خون پشتیبانی نمی‌کند و احتمالا این ویژگی در آینده و با آپدیت فرم‌ور به مچ‌بند اضافه خواهد شد. البته هواوی همواره تاکید می‌کند که نباید روی اطلاعات این حسگر برای استفاده‌های پزشکی حساب کنید. همچنین باید اشاره کنم که پایش دائمی این فاکتور در واقع آن‌قدرها هم دائمی نیست و هر ۳۰ دقیقه یک‌بار اندازه‌گیری را انجام می‌دهد. با این حال هر زمانی که مایل بودید می‌توانید به طور دستی میزان اشباع را بسنجید. هواوی بند ۶ نیز به ویژگی یادآور تحرک به دلیل نشستن بیش از حد مجهز شده که در عمل دقت بسیار خوبی دارد. از دیگر امکانات باید به ویژگی کنترل موسیقی پخش شده روی گوشی اشاره کرد که امکان توقف یا ادامه آهنگ، کم و زیاد کردن ولوم یا رفتن به آهنگ قبلی و بعدی را در اختیارتان می‌گذارد و البته اطلاعات موسیقی را هم نمایش می‌دهد.

در مجموع در مورد رابط کاربری باید بگویم که طراحی ساده و قابل درکی دارد اما گاه با لگ اجرا می‌شود. البته میزان لگ در حدی نیست که تجربه کاربری را تحت تاثیر منفی شدید قرار دهد. اما همان طور که گفتم کلید فیزیکی گاه به فشرده شدن به کندی پاسخ می‌دهد و در برخی منوها نیاز به لمس دوباره نمایشگر برای اجرای یک دستور دارید. از نظر قابلیت‌هایی که هواوی بند ۶ ارائه می‌کند در بین پیشرفته‌ترین‌های بازار محسوب می‌شود.

باتری و شارژ

بررسی هواوی بند ۶

به گفته هواوی، بند ۶ با یک بار شارژ و با استفاده معمول می‌تواند تا ۱۴ روز شارژدهی داشته باشد و با استفاده سنگین این میزان به ۱۰ روز کاهش پیدا می‌کند. من برای چند هفته با شرایط زیر از مچ‌بند استفاده کردم:

  • در دست داشتن ساعت به مدت متوسط ۱۸ ساعت در روز (از جمله در زمان خواب)
  • فعال بودن قابلیت پایش خواب TruSleep 2.0 و پایش دائمی ضربان قلب
  • مجموعا ۲ ساعت پایش فعالیت‌های ورزشی
  • فعال بودن قابلیت روشن شدن نمایشگر با چرخش دست
  • تنظیم روشنایی روی سطح ۳ از ۵
  • خاموش شدن نمایشگر روی حالت خودکار
  • حداکثر قدرت ویبره
  • اتصال مچ‌بند از طریق بلوتوث به گوشی در حدود ۱۰ ساعت در روز
  • مشاهده اعلان‌های گوشی روی مچ‌بند به تعداد حدود ۱۰ بار در روز

در چنین شرایطی با یک بار شارژ، هواوی بند ۶ در حدود ۱۲ روز دوام آورد که با توجه به ابعاد بزرگ نمایشگر و قابلیت‌های مچ‌بند، میزان بسیار خوبی به حساب می‌آید.

برای شارژ باید پایه مغناطیسی را به زیر مچ‌بند متصل کنید. شارژ مچ‌بند بسیار سریع است و با یک شارژر ۵ ولت و ۲ آمپر تنها در ۱۳ دقیقه از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود. در نهایت شارژ تا ۸۰ درصد، به مدت ۲۵ دقیقه و شارژ کامل تنها به ۵۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در صورتی که از شارژر ضعیف‌تری استفاده کنید احتمالا زمان شارژ کمتر از این میزان خواهد بود.

سخن پایانی

بررسی هواوی بند ۶

هواوی بند ۶ یک ردیاب سلامتی است که امکان پایش فعالیت‌های ورزشی متعددی را دارد و با این که در بین مچ‌بندها به حساب می‌آید اما ظاهری کم و بیش نزدیک به ساعت‌های هوشمند دارد و حتی برخی از امکانات آن از بعضی ساعت‌های هوشمند هم بیشتر است. دقت پایش فعالیت‌های ورزشی برای بیشتر کاربران کافی است ولی اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید بهتر است به سراغ مدل‌های پیشرفته‌تری از گارمین یا فیت‌بیت بروید که البته معمولا قیمت بالاتری هم دارند.

اگر به دنبال یک مچ‌بند هوشمند شیک،‌ راحت و با شارژدهی بسیار بالا هستید که نمایشگری بزرگتر از بیشتر رقبا داشته باشد، هواوی بند ۶ می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب باشد؛ البته به شرطی که با قیمت بالای آن مشکلی نداشته باشید. از رقبای این مچ‌بند، شیائومی می بند ۶ (بررسی دیجیاتو) است که نمایشگر کوچکتری دارد و رابط کاربری اپلیکیشن موبایل آن هم از نظر طراحی به پای هواوی هلث نمی‌رسد. علاوه بر این از نظر قرار گیری روی دست به هیچ وجه به اندازه هواوی بند ۶ راحت نیست و به دلیل نمایشگر کوچک کار با آن مشکل‌تر است. ولی در عوض خود مچ‌بند رابط کاربری روان‌تری دارد، از واچ‌فیس‌های بسیار متنوع‌تر بهره می‌برد و به قیمت پایین‌تر حدودا ۹۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد. رقیب دیگر آنر بند ۶ است که قیمتی در حدود ۹۵۰ هزار تومان دارد اما تنها قادر به پایش ۱۰ فعالیت ورزشی است و امکان پایش دائمی اشباع اکسیژن خون را هم ندارد.

اگر به دنبال مدلی با ظاهر تقریبا مشابه اما نزدیکتر به ساعت‌های هوشمند هستید که به GPS‌ مجهز شده باشد، هواوی واچ فیت (بررسی دیجیاتو) یکی از بهترین انتخاب‌ها در رده قیمت ۱.۹ میلیون تومان است. واچ فیت رابط کاربری روانی دارد و راهنمای تمرینات ورزشی با انیمیشن را هم در اختیارتان می‌گذارد. با توجه به اختلاف قیمت، واچ فیت در مقایسه با واچ بند ۶ ارزش خرید بالاتری دارد.

همچنین در مطلبی جداگانه، به مقایسه کامل هواوی بند ۶ و شیائومی می بند ۶ در دیجیاتو پرداخته‌ایم.

مزایا
  • طراحی زیبا
  • قرارگیری راحت روی دست
  • نمایشگر با کیفیت و بزرگ نسبت به بسیاری از رقبا
  • شارژدهی باتری بسیار خوب
  • طراحی خوب اپلیکیشن هواوی Health
  • شارژ بسیار سریع
معایب
  • رابط کاربری نه چندان روان
  • عدم پشتیبانی از اپ‌های ثالث
  • مشکلات هر چند کم در نمایش اعلان‌های فارسی
  • واچ فیس‌های محدود
  • مشکلات نمایش وضعیت آب و هوا
  • پایش خواب کم دقت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • payadesign
    payadesign | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    این 2 تا بهتره
    ساعت هوشمند امیزفیت مدل Bip U Pro Global
    ساعت هوشمند امیزفیت مدل GTS 2 mini

  • Mohammad Fathi
    Mohammad Fathi | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    Huawei watch fit بهتره یا honor watch es از نظر ورزشی . رابط کاربری سنسور ها و....

مطالب پیشنهادی