ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جسد سالم یک بچه شیر غارنشین با قدمت ۲۸ هزار سال در سیبری

محققان در پاییز ۲۰۱۸ در غاری یخی در اعماق سیبری، جسد منجمد بچه شیری را پیدا کردند که از دوران عصر یخبندان به جا مانده بود. حالا پژوهشی نشان می‌دهد که این بچه شیر غارنشین ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

محققان در پاییز ۲۰۱۸ در غاری یخی در اعماق سیبری، جسد منجمد بچه شیری را پیدا کردند که از دوران عصر یخبندان به جا مانده بود. حالا پژوهشی نشان می‌دهد که این بچه شیر غارنشین که جسدش تقریبا سالم باقی مانده، ۲۸ هزار سال قدمت دارد.

در سال قبل از این کشف، محلی‌ها جسد یک بچه شیر دیگر را پیدا کرده بودند و بنابراین، تیمی از محققان آکادمی علوم روسیه در سیبری به این مکان یعنی رود «ایندیگیرکا» عازم شدند تا با دقت بیشتری بتوانند این مکان را بررسی کنند.

آن‌ها در این عملیات اکتشافی توانستند باقی مانده بدن بچه شیری را پیدا کنند که از ۲۸ هزار سال پیش یعنی عصر یخبندان تا به امروز تقریبا سالم باقی مانده بود. چیزی که پیدا کردند به قدری سالم بود که دندان، پوست، پنچه و حتی موهای بدن آن همچنان باقی مانده بود.

در ابتدا، این تیم اکتشافی تصور می‌کرد که این دو بچه شیر ماده، خواهر هستند، اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که این دو حدود ۱۵ هزار سال با یکدیگر اختلاف سنی دارند و سن اولین جسد کشف شده تقریبا ۴۳۵۰۰ سال است.

شیر غارنشین

شیر غارنشین چیزی نزدیک به ۱۴ هزار سال است که منقرض شده‌. به گفته یکی از اعضای این تیم اکتشافی، جسدی که کشف شده به قدری سالم بود که بنظر می‌رسید دو روز پیش مرده است. آن‌ها قبل از انجام سی‌تی اسکن‌ها و بررسی بافت بدن شیر، باید بیماری‌های عفونی آن را چک می‌کردند. برای مثال، سیاه زخم یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند برای میلیون‌ها سال بدون علامت باقی بماند.

این تیم در مقاله‌ای که به تازگی منتشر کرده، گفته این دو بچه شیر هنگام مرگ تنها یک تا دو ماه داشتند و هیچ نشانه‌ای از حمله به آن‌ها وجود ندارد. بنابراین احتمالا در جایی گیر افتادند و یا در بین گل و لای دفن شدند.

همچنین محققان از این اجساد اطلاعات بسیار جالبی درباره نحوه تکامل شیر‌های غارنشین اوراسیایی به دست آوردند. هر دو شیر موی طلایی رنگی مثل شیرهای آفریقایی امروزی داشتند، با این تفاوت که موی بدن این شیرها بلندتر بود تا بتواند از آن‌ها در برابر سرما محافظت کند.

علاوه بر این، دندان‌های شیرهای غارنشین در سنین پایین‌تری نسبت به شیرهای آفریقایی در می‌آمدند. به دلیل اینکه این شیرها در موقعیت سخت‌تری زندگی می‌کردند، باید غذا خوردن را از سنین پایین‌تری شروع می‌کردند تا بتوانند زنده بمانند. این تیم تحقیقاتی احتمالا در آینده گزارش کاملی از کالبدشکافی این دو شیر و توالی ژنتیکی آن‌ها منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی