ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شدت گرفتن پیک پنجم کرونا؛ مشاوره آنلاین پزشکی در این شرایط چقدر کمک‌کننده‌ است؟

با آمدن پیک پنجم کرونا به کشور، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها به اوج خود رسیده و کادر درمان متحمل بیشترین فشارها هستند. به گفته پزشکان متخصص سویه دلتا پلاس ویروس که اخیرا کشور را درگیر ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

با آمدن پیک پنجم کرونا به کشور، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها به اوج خود رسیده و کادر درمان متحمل بیشترین فشارها هستند. به گفته پزشکان متخصص سویه دلتا پلاس ویروس که اخیرا کشور را درگیر خود کرده علائم اولیه‌ای مشابه سرماخوردگی دارد و در ساعات اولیه ابتلا نمی‌توان آن را به راحتی تشخیص داد.

همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد، با مشاهده کوچکترین علائم به مراکز درمانی هجوم ببرند که این موضوع مشکلات بسیار زیادی را هم برای مردم، و هم برای کادر درمان در پی خواهد داشت. اما در چنین شرایطی، اپلیکیشن‌هایی با محوریت «مشاوره آنلاین پزشکی» با ارائه خدمات مختلف نه تنها توانسته‌اند نقش مؤثری در کاستن از نگرانی‌های مردم ایفا کنند بلکه هزینه‌های درمانی را نیز کاهش داده‌اند.

حال سؤال اینجاست که این اپلیکیشن‌ها چطور در تسهیل شرایط بحرانی فعلی کمک می‌کنند و از زمان شروع پاندمی تا امروز، چقدر در این کار مؤثر واقع شده‌اند؟ در این گزارش به همین بهانه به سراغ دو مورد از فعال‌ترین اپلیکیشن‌های خدمات آنلاین پزشکی رفته‌ایم که در دوران کرونا نقش مؤثری برای برطرف کردن نیازهای مردمی و کاهش نگرانی‌های افراد ایفا کرده‌اند.

دکتر ساینا: در دوران کرونا رشدی دوازده برابری را تجربه کردیم

«علی پیرهادی» مدیر دپارتمان پزشکی دکتر ساینا درباره تأثیرات کرونا بر این اپلیکیشن می‌گوید که از زمان شروع پاندمی تا کنون، این مجموعه رشدی در حدود 12 برابری را تجربه کرده است. با این حساب لازم بوده که ابعاد تیم برای پاسخگویی به این حجم رشد کاربران گسترش پیدا کند:

«کرونا جهش بزرگی در دکتر ساینا ایجاد کرد تا بتواند در این دوران ارتباط بین پزشک و بیمار را از همیشه آسان‌تر کند. از ابتدای شروع پاندمی تا امروز ما چیزی قریب به 12 برابر رشد را تجربه کرده‌ایم. به خاطر اینکه تماس‌ها و درخواست‌های کاربران طی این مدت بسیار زیاد و چند برابر شد، ما تعداد پزشکان متخصص خود را افزایش دادیم و برنامه آموزشی پزشکان را گسترده‌تر کردیم تا بتوانیم پاسخگوی حجم بالای درخواست‌ها باشیم.»

پیرهادی در پاسخ به این سؤال دیجیاتو که برای مواجهه با موج‌های کرونا چه تدابیری اتخاذ کرده و چه قابلیت‌های جدیدی به اپلیکیشن دکتر ساینا اضافه شده‌اند، اینطور توضیح داد:

«در دوران پاندمی، کلینیک تخصصی کرونا در دکتر ساینا تشکیل شد که بالغ بر صد و بیست پزشک متخصص در آن مشغول ارائه مشاوره به بیماران هستند. همچنین ما امکان «مشاوره در لحظه» را در دکتر ساینا لانچ کردیم که این موضوع سهولت‌ دسترسی‌پذیری به پزشک را برای بیماران فراهم می‌کند. فرآیند ثبت‌نام و ورود کاربر را هم ساده‌تر کردیم و یک پلن ویدیویی هم داریم که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد.»

اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی در کاهش هزینه‌های بیماران و برداشتن فشار از روی کادر درمان مؤثرند

مدیر دپارتمان پزشکی دکتر ساینا معتقد است که اپلیکیشن‌های سلامت‌محور، در پیک‌های کرونایی می‌توانند نقش بسیار مؤثری در سهولت دسترسی‌پذیری افراد به پزشک و کاهش هزینه‌های بیماران ایفا کنند. نکته دیگر اینکه با استفاده بیشتر مردم از اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی، فشار کاری قابل توجهی از روی کادر درمان برداشته می‌شود و می‌توانند انرژی بیشتری رو بیماران بدحال‌تر بگذارند.

علی پیرهادی اعتقاد دارد که با توجه به این مزایا، هنوز پتانسیل‌های اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی به طور کامل شکوفا نشده و این مسئله به فرهنگ‌سازی و همکاری ارکان مختلفی بستگی دارد:

«این مسئله ابعاد مختلفی دارد و عوامل زیادی در آن دخیل هستند. برای آنکه از پتانسیل اپلیکیشن‌های سلامت‌محور به درستی استفاده شود، رسانه‌ها باید در امر فرهنگ‌سازی به کمک ما بیایند. ضمنا قانون‌گذاری در این حوزه باید بهبود پیدا کند تا اعتماد مردم به این اپلیکیشن‌ها افزایش پیدا کند.»

پیرهادی ضمن تأکید به این موضوع که بیماران در این شرایط به شدت نیاز به همدلی و دلسوزی دارند و این موضوع می‌تواند در افزایش روحیه و تسریع بهبود بیماران نقش مؤثری داشته باشد، اعلام کرد که دکتر ساینا برای دوران پسا کرونا برنامه‌های متعددی دارد که بتواند یوزربیس بزرگی که طی دوران پاندمی جذب کرده را حفظ و آن‌ها را گسترش بدهد.  

هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن مشورپ: از فروردین تا امروز 300 درصد رشد داشته‌ایم

«امین دولتی» هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن مشورپ که در حوزه مشاوره آنلاین روانشناسی و پزشکی، و در کنارش ارائه خدمات تست کرونا در منزل فعالیت می‌کند درباره پیک پنجم کرونا و تأثیراتی که افزایش بیماران بر تعاملات آن‌ها داشته با دیجیاتو به گفتگو پرداخت. به گفته او اپ‌های سلامت‌محور از یک نیاز پنهان و به اصطلاح لوکس برای مردم، حالا به یک نیاز اساسی در دوران پاندمی و پیک‌های کرونایی تبدیل شده‌اند:

«تک تک این پیک‌ها، خصوصا پیک چهارم و پنجم کرونا تأثیر بسیار زیادی روی درخواست‌های کاربران داشته. به طوری که در طول یک سال اخیر نه فقط مشورپ، بلکه اپلیکیشن‌های خدمات سلامتی آنلاین دیگر هم با افزایش شدید استفاده مواجه شده‌اند. مثلا در مورد مشورپ، از اول فروردین تا حالا چیزی قریب به 300 درصد رشد داشته‌ایم. نکته این آمار و ارقام این است که سرویس‌هایی مثل مشورپ، دیگر یک سرویس لوکس نیستند و حالا به یک نیاز اصلی برای مردم تبدیل شده‌اند.»

دولتی می‌گوید که این رشد، بدون نیاز به هیچ گونه تبلیغات یا دادن کد تخفیف و مزایا و ... توسط اپلیکیشن‌ها و به صورت کاملا خودجوش توسط مردم اتفاق افتاده به طوری که بخش اعظم رشد و نصب اپلیکیشن‌های سلامت محور، از طریق پیشنهادهای مردم به یکدیگر اتفاق افتاده است. بنیان‌گذار مشورپ می‌گوید که در مورد آن‌ها حضور در اپلیکیشن آپ - آسان‌پرداخت نقش بزرگی در افزایش مراجعه کاربران ایفا کرده است.

اما اینجا سؤالی که پیش می‌آید این است که اپلیکیشن‌های سلامت محور در این پیک‌های کرونایی، به طور خاص چه خدماتی را می‌توانند به کاربران خود ارائه کرده و چه ابزار ویژ‌ه‌ای در چنته دارند؟ بنیان‌گذار مشورپ در این رابطه به ما گفت:

«در شرایط کرونایی فعلی یکی از احتیاجات مهم مردم این است که بدون نیاز به خارج شدن از خانه، با یک متخصص مشورت کنند. از آن‌ جایی که در 70 درصد مواقع مشورت با پزشک نیازی به معاینه بالینی ندارد، استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت محور می‌تواند خارج شدن مردم از خانه را به میزان هفتاد درصد کاهش بدهد. در کنار این موضوع، بعضی وقت‌ها با ظاهر شدن یک سری علائم در افراد، مثل گلودرد و ... این نیاز برایشان به وجود می‌آید که با پزشکی مشورت کنند که آیا نیاز به آزمایش و شروع درمان دارند یا خیر، و اینکه به کدام آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند. ما در مشورپ برای آن‌هایی که نیاز به مشاوره‌ داشتند 20 هزار جلسه رایگان برگزار کردیم.»

اپلیکیشن‌های سلامت محور دیگر یک نیاز پنهان نیستند

دولتی معتقد است که خدمات اپلیکیشن‌های سلامت محور طی این روزها نه در حد واکسیناسیون، اما تا حد قابل قبولی نگرانی‌های مردم را در این روزهای پر استرس کاهش داده است. در ادامه گفتگو، از دولتی درباره اقدامات خاص و ویژه اپلیکیشن مشورپ برای روبرو شدن با موج کاربران جدید پرسیدیم. او با تأکید بر این موضوع که همکارانش به طور کامل پیک‌های کرونایی را پیشبینی کرده‌اند، در همین رابطه به چند مورد از ویژگی‌ها و تغییرات جدیدی که اخیرا به مشورپ اضافه شده اشاره کرد و گفت:

«وجود کرونا باعث شد که مسیر حرکت اپلیکیشن ما به طور کامل تغییر کند. طی یک سال گذشته تعداد پزشک‌ها و تعداد افراد شاغل در تیم پشتیبانی ما برای پاسخگویی به کاربران سه برابر شده است. به غیر از این، مرکز تماس ما تا قبل از دوران کرونا تا 12 شب کار می‌کرد اما حالا به صورت 24 ساعته درآمده است. ضمنا یک سری خدمات پرستاری در منازل، آزمایش کرونا در محل، استعلام دارو از داروخانه‌ها برای جلوگیری از مراجعه بی‌دلیل مردم به این مراکز، خدمات تجهیزات پزشکی، مشاوره ویدیویی و مشاوره با بیمه جزو خدمات جدیدی بوده‌اند که طی دوران کرونا به اپلیکیشن اضافه کرده‌ایم.»

دولتی در پاسخ به این پرسش که آینده مشورپ را چطور پیش‌بینی می‌کند، می‌گوید که این اپلیکیشن و نمونه‌های مشابه آن تا امروز نیاز پنهان افراد بوده‌اند اما از دوران کرونا به بعد می‌توانند به یک نیاز اصلی تبدیل شوند. او پیش‌بینی می‌کند که افراد استفاده‌کننده از مشورپ در پساکرونا نیز همچنان برای اهداف دیگر مثل پیشگیری از بیماری‌ها به این اپلیکیشن‌ها مراجعه کرده یا برای پیگیری بیماری‌های مختلف خود از آن‌ها به عنوان یک مکمل در پروسه درمان استفاده کنند.

در مجموع نقش اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی در کاهش هزینه‌ها و نگرانی‌های بیماران و کاهش فشار بر کادر درمان بسیار مؤثر بوده و تا کنون نتایج مثبتی از خود به نمایش گذاشته است. با این حال عجیب است که عده‌ای در این شرایط بنای مخالفت و محدودسازی حیطه عمل این اپلیکیشن‌ها را گذاشته‌اند و در روزهای اخیر، شاهد تهدید بعضی داروخانه‌ها برای قطع همکاری با چنین اپلکیشن‌هایی بوده‌ایم. مطمئنا در شرایط بحرانی فعلی، این اقدامات نه تنها کمکی به گذر از بحران نخواهد کرد بلکه گرفتاری و اضطراب بیشتری به مردم تحمیل خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ آیا از اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی در دوران کرونا استفاده کرده‌اید و آن‌ها را مفید می‌بینید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی