ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات شیائومی
تکنولوژی

شفاف‌سازی انجمن واردکنندگان موبایل: گمرک مانع نیست؛ برای افزایش قیمت صرفا هشدار دادیم

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که گمرک هیچ نقشی در محدودیت اعمال شده برای واردات برخی از گوشی‌های پرمصرف ندارد می‌گوید ما در بیانیه خود نسبت به تاثیر این ممنوعیت از سوی رگولاتوری ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که گمرک هیچ نقشی در محدودیت اعمال شده برای واردات برخی از گوشی‌های پرمصرف ندارد می‌گوید ما در بیانیه خود نسبت به تاثیر این ممنوعیت از سوی رگولاتوری بر روی بازار و کمبود گوشی هشدار دادیم و پیش‌بینی کردیم ادامه یافتن این موضوع منجر به برهم خوردن نظم بازار و افزایش قیمت احتمالی خواهد شد.

نزدیک به یک ماه است که بحث ممنوعیت واردات برخی مدل‌های پرتقاضای گوشی از جمله شیائومی به دلیل عدم اتصال به شماره‌های اضطراری کشور اعلام شده است. انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این زمینه با انتشار بیانیه‌هایی ضمن ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل، نسبت به تاثیر این تصمیم بر بازار هشدار داده بود.

سخنگوی گمرک نیز هفته گذشته اعلام کرد ابلاغیه‌ای برای ممنوعیت واردات برخی گوشی‌ها به دست این سازمان نرسیده و اعتقاد داشت طرح مطالبی با عنوان عدم واردات یا کاهش آن نمی‌تواند بهانه‌ای برای گران فروشی گوشی باشد.

اما «محمدرضا عالیان»، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتگو با دیجیاتو، مصاحبه سخنگوی گمرک را ناشی از سوء برداشت دانست و گفت: «به نظر می‌رسد گمرک از آن چه که ما در رسانه‌ها اعلام کردیم برداشت اشتباهی داشته است. زیرا بارها تاکید کردیم محدودیت از سوی گمرک اعمال نشده بلکه به استانداردهای سازمان تنظیم مقررات باز می‌گردد.»

او با اشاره به قانون واردات کشور می‌گوید هر تلفن همراهی که قرار است به کشور وارد شود بایستی یک سری استانداردها را داشته باشد که یکی از آن‌ها امکان برقراری تماس اضطراری با سیم کارت و بدون سیم کارت است.

به گفته عالیان اکنون برخی از گوشی‌های پرفروش شیائومی که سهم بالایی از فروش موبایل در کشور را دارند در کنار چند مدل از برندهای نوکیا، ریلمی، دوجی و کت این استاندارد را نداشته و رگولاتوری مانع ورود آن‌ها به کشور شده است:

«سازمان تنظیم مقررات به شرکت‌های وارد کننده اعلام کرده است که این گوشی‌ها از لحاظ برقرای تماس اضطراری با مشکل مواجه است و تا زمان برطرف شدن آن، تاییدیه ترخیص برای گمرک صادر نخواهد شد.»

وی همین موضوع را عامل ایجاد شائبه برای گمرک دانسته و به دیجیاتو می‌گوید گمرک طبق آیین نامه و مقررات برای ترخیص کالا، بایستی از سازمان‌های تخصصی تاییدیه بگیرد و اکنون به تاییدیه رگولاتوری برای تایید تست رادیویی گوشی‌ها نیاز است.

مشکل جدی در بازار موبایل با خودتحریمی

عالیان با تاکید بر این که انجمن واردکنندگان موبایل از ابتدای سال بارها اعلام کرده تعداد زیادی گوشی وارد کشور شده است، می‌گوید طی 4 ماه گذشته نه تنها کمبود کالا نداشتیم بلکه گاهی قیمت گوشی وارداتی هم قیمت با کشور مبدا (امارات) بوده است: «ما این پیام را به مردم رساندیم که الان موبایل در بهترین قیمت بوده که ناشی از ورود بسیار تلفن همراه به کشور و رقابتی شدن بازار بوده است.»

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در ادامه به گزارش همتا و آمار مصرفی گوشی در کشور اشاره کرده و به دیجیاتو می‌گوید تنها 600 هزار دستگاه شیائومی در بازار وجود دارد که تنها پاسخگوی 3 تا 4 هفته از نیاز بازار است.

او معتقد است خود تحریمی صورت گرفته برای واردات گوشی شیائومی با توجه به سهم 40درصدی آن از بازار، در کنار کمبود گوشی‌های سامسونگ در امارات باعث خواهد شد بازار موبایل در آینده با مشکل جدی رو به رو شود از همین روی برای پیشگیری از وقوع بحران هشدار می‌دهیم.

واردات شیائومی

عالیان تاکید دارد واردکننده‌ها نه تنها از گرانی موبایل خوشحال نخواهند شد بلکه با توجه به قدرت خرید پایین مردم و عدم چرخش چرخه اقتصادی به ضرر آن‌ها نیز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که آیا این هشدارها باعث پیش دستی و گران فروشی توسط فروشندگان موبایل خواهد شد یا نه، گفت:

«همواره فضای روانی و هیجانی که در بازار به وقوع می‌پیوندد باعث تغییرات قیمت می‌شود. فروشندگان تمایل کمتری برای فروش داشته زیرا معتقدند در آینده می‌توانند با مبلغ بالاتری گوشی را به فروش برسانند. اما در حال حاضر که هنوز موبایل به اندازه کافی به بازار تزریق می‌شود این تب و تاب کمتر شده و تاثیری روی قیمت‌ها نمی‌گذارد.»

به اعتقاد عالیان زمانی قیمت گوشی افزایش خواهد یافت که زنجیره تامین با مشکل مواجه شده و امکان پاسخ به تقاضای بازار وجود نداشته باشد.

اقدامات انجمن برای حل مشکل

او در ادامه با بیان این که ارائه آپدیت توسط سازنده گوشی برای حل این مشکل زمان‌بر بوده به سایر اقدامات انجام شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل برای حل این محدودیت اشاره کرده و می‌گوید با همکاری رگولاتوری، تبادل فنی بین انجمن و رگولاتور برای رفع مشکل تماس‌های اضطراری صورت گرفته اما به علت زمان‌بر بودن و ایجاد لگ در شبکه، چنین چیزی میسر نیست.

به گفته عالیان با تست‌هایی که اپراتورها انجام داده‌اند، پس از شماره‌گیری 110، 115 یا 125 هر عدد، ستاره یا مربع گذاشته شود، تماس برقرار خواهد شد. او این اثربخشی این راه‌حل را ملزم به اطلاع رسانی دانسته و قرار است همتا با ارسال پیامک به دارندگان این مدل از گوشی‌ها و واردکنندگان با درج توضیحات روی جعبه جهت این مهم اقدام نمایند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که در تلاش هستیم تا این مشکل هر چه سریع‌تر رفع شود به دیجیاتو می‌گوید پیش از اعلام رگولاتوری مبنی بر ممنوعیت واردات این مدل گوشی‌ها، حدود 150هزار موبایل وارد گمرک شده است که در انتظار صدور اجازه ترخیص توسط رگولاتوری هستند.

 اگرچه این تعداد گوشی تنها پاسخگوی نیاز یک هفته بازار خواهد بود اما به گفته عالیان، مدیرکل دفترخدمات بازرگانی وزارت صمت با توجه به عضویت در ستاد تنظیم بازار به خوبی روی بازار تلفن همراه اشراف داشته و وعده داده تا این هفته از طریق ستاد تنظیم بازار، اجازه ترخیص 150هزار گوشی مانده در گمرک توسط سازمان تنظیم مقررات صادر شود.

همچنین انجمن با کمیته راهبری تلفن همراه با حضور تمامی ذینفعان دولتی اعم از نمایندگان وزارت صمت و ارتباطات تشکیل جلسه داده و به بیان دغدغه‌هایش پرداخته است. به این امید که مشکل واردات این گوشی‌های پر مصرف در آینده‌ای نزدیک حل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی