ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای جزئیات پردازنده‌های Arrow Lake-P اینتل: رقیب سرسخت اپل سیلیکون

اینتل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ دوباره رهبر بازار پردازنده‌ها شود و برای دستیابی به هدفش از نسل‌های جدید پردازنده‌هایش رونمایی می‌کند. یکی از این نسل‌ها، پردازنده‌های Arrow Lake-P اینتل خواهد بود که ظاهرا با معماری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۰

اینتل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ دوباره رهبر بازار پردازنده‌ها شود و برای دستیابی به هدفش از نسل‌های جدید پردازنده‌هایش رونمایی می‌کند. یکی از این نسل‌ها، پردازنده‌های Arrow Lake-P اینتل خواهد بود که ظاهرا با معماری چیلت ترکیبی می‌خواهد مستقیما با پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD و جدیدترین تراشه‌های اپل سیلیکون رقابت کند.

چند وقت پیش اینتل نقشه راهش تا سال ۲۰۲۵ را منتشر کرد و البته پس از آن، شاهد افشای جزئیات مربوط به نسل‌های بعدی پردازنده‌های این کمپانی بودیم. یکی از نسل‌ها تحت نام Arrow Lake از راه می‌رسد که انتظار می‌رود نسل پانزدهم پردازنده‌های Core باشد و اواخر ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ وارد بازار شود. حالا جزئیات بیشتری درباره آن‌ها منتشر شده است.

اینتل در این پردازنده‌ها از دو نوع هسته جدید با اسم رمز «Lion Cove» و «Skymont» استفاده خواهد کرد. در پردازنده‌های Arrow Lake-P اینتل از معماری گرافیکی بروز شده Xe استفاده خواهد شد و ظاهرا وظیفه تولید این خانواده برعهده TSMC خواهد بود تا آن‌ها را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید کند.

پردازنده‌های Arrow Lake-P اینتل

انتظار می‌رود پردازنده‌های Arrow Lake-P به ۶ هسته بزرگ و قدرتمند و ۸ هسته کوچک و ضعیف‌تر مجهز شوند. بنابراین در بالاترین نسخه با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته روبه‌رو می‌شویم که مشابه پیکربندی Alder Lake-P و Raptor Lake-P خواهد بود. البته در نسخه Arrow Lake-S مخصوص دسکتاپ، کاربران حداکثر به ۴۰ هسته و ۴۸ رشته دسترسی پیدا می‌کنند.

در بخش پردازشگر گرافیکی یا iGPU از Iris Xe با ۳۲۰ واحد اجرایی در پیکربندی GT3 استفاده می‌شود که نتیجه‌اش، ۲۵۶۰ هسته خواهد بود. این نوع گرافیک ظاهرا با نام تجاری «Halo» از راه می‌رسد و رقیب RDNA 3 یا نسل بعدی معماری گرافیکی AMD خواهد بود.

پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ Arrow Lake-P اینتل با APUهای مبتنی بر معماری Zen 5 شرکت AMD رقابت خواهند کرد. پردازنده‌های AMD هم از معماری هیبریدی چیپلت بهره می‌برند. یکی دیگر از رقبای اینتل، نسل‌های بعدی تراشه‌های اپل سیلیکون یا سری M خواهد بود. ظاهرا رقابت در سال‌های پیش رو بسیار فشرده‌تر می‌شود و اینتل به همین راحتی میدان را به AMD یا اپل واگذار نخواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

    امیدوارم هر چه زودتر طرح صیانت از تراشه هم در مجلس تصویب بشه و اجازه ندهند مردم از پردازنده با ۲ هسته به بالا استفاده کنند و همچنین اونایی که از پردازنده هیبریدی استفاده کردند راهی زندان شوند تا نظم در دنیای پردازنده برقرار بشه

مطالب پیشنهادی