ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا در حال طراحی هلی‌کوپتر جدید مریخی است

هلی‌کوپتر مریخی «نبوغ» برای اولین پرواز موقفیت‌آمیز در سیاره‌ای دیگر، برگی از تاریخ را رقم زد و حالا ناسا دوباره به فکر طراحی هلی‌کوپتر مریخی دیگری است. مهندسان رباتیک این سازمان فضایی به طرح‌هایی ابتدایی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

هلی‌کوپتر مریخی «نبوغ» برای اولین پرواز موقفیت‌آمیز در سیاره‌ای دیگر، برگی از تاریخ را رقم زد و حالا ناسا دوباره به فکر طراحی هلی‌کوپتر مریخی دیگری است. مهندسان رباتیک این سازمان فضایی به طرح‌هایی ابتدایی برای این هلی‌کوپتر جدید به نام «Mars Science Helicopter» یا به اختصار MSH رسیدند.

این هلی‌کوپتر جدید ۳۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند از سطح مریخ نمونه‌برداری کند. با این حال، نبوغ فقط ۱.۸ کیلوگرم وزن داشت و تنها با دو موتور کار می‌کرد. نبوغ به همراه مریخ‌نورد «استقامت» به مریخ رفت، اما MSH به تنهایی ماموریتی مستقل به شمار می‌رود و می‌تواند چند ابزار علمی به این سیاره ببرد. مانند بقیه ماموریت‌های ناسا به این سیاره، MSH به دنبال شواهد حیات روی مریخ خواهد بود.

ماموریت این هلی‌کوپتر شش ضلعی در ماورث والیس خواهد بود. جدود ۳.۵ میلیارد سال پیش این ناحیه کانال آبی بود که روده، دریاچه‌ها و تالاب‌های زیادی در آن وجود داشت. طبق مشاهدات میدانی که روی زمین صورت گرفته است، در مناطق مشابه ماورث والیس مواد زیستی یافت شده است. حالا ناسا امیدوار است تا بتواند روی ماورث والیس مریخ نیز مواد زیستی پیدا کند.

این هلی‌کوپتر بازوی مکانیکی و دریلی کوچک خواهد داشت که به کمک آن می‌تواند نمونه‌هایی از این ناحیه جمع‌آوری کند و به زمین بازگرداند. با اینکه MSH همچنان طرحی اولیه است، اما مهندسان ناسا آن را پروژه‌ای جدی در آینده می‌بینند.

طرح پیشنهادی فعلی می‌تواند تا ۵ کیلوگرم بار حمل کند و با سرعتی تا ۶۷ متربرساعت پرواز کند. همچنین، در هر پرواز می‌تواند تا پنج دقیقه معلق بماند. MSH مانند نبوغ از صفحه‌های خورشیدی برای تولید نیرو استفاده خواهد کرد. با این حال، مهندسان JPL ناسا هنوز تاریخ دقیقی برای ساخت و تولید این هلی‌کوپتر جدید اعلام نکردند و همچنان به کنترل هلی‌کوپتر «نبوغ» مشغول‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی