ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سه روش برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

همه ما تا حدی در صحبت کردن با دیگران متخصص هستیم و روزانه زمان زیادی را صرف ارتباط با همکاران، خانواده و دوستان می‌کنیم. اما زمانی که تحت فشار قرار می‌گیریم، بیش از حد به ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

همه ما تا حدی در صحبت کردن با دیگران متخصص هستیم و روزانه زمان زیادی را صرف ارتباط با همکاران، خانواده و دوستان می‌کنیم. اما زمانی که تحت فشار قرار می‌گیریم، بیش از حد به این مهارت طبیعی و تمرین شده می‌پردازیم تا به تجربه‌ای شبیه به «خروج از بدن» برسیم.

اگر هنگام ارتباط برقرار کردن به طور مرتب دچار اختلال می‌شوید، در ادامه این مطلب سه تکنیک را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند و منجر به تقویت مهارت‌های ارتباطی شما شوند.

روی رفتارهای خود تمرین داشته باشید

ارتباط

«کلی موران میلر»، روانشناس ورزشی به ورزشکاران توصیه می‌کند در طول تمرین‌های خود جنبه‌های استرس‌زای رقابت را تمرین و تکرار کنند. این امر باعث می‌شود در زمان رقابت آشنایی بیشتری با این جنبه‌ها داشته باشند. در کسب‌ و کارها نیز می‌توان از قانون مشابهی استفاده کرد که «ده ثانیه اول» نام دارد.

در این روش، افراد پس از قرارگیری روی سکو برای سخنرانی، بهتر است پس از پنج ثانیه، نام و عنوان شغلی خود را اعلام کنند و احساس خوشحالی خود از حضور در این موقعیت را اعلام کنند. از دیدگاه گوینده، پنج ثانیه سکوت ابتدای کار می‌تواند تا حد زیاد آسیب‌پذیر باشد. اما از دید تماشاگران نیز این پنج ثانیه، تمرکز و اعتماد به نفس سخنران را نشان می‌دهد.

با تمرین قانون «۱۰ ثانیه اول» پیش از سخنرانی بعدی، می‌توانید ذهن و بدن خود را آماده کنید. لحظات اولیه می‌تواند به جای اضطراب باعث سهولت ارائه شما شود.

افکار خود را از قبل تکرار کنید

ارتباط

تصویرسازی ذهنی یک ابزار ضروری برای ورزشکاران است. آن‌ها موضع خود را تصور می‌کنند و خط هدف خود را می‌بینند. با استفاده از این ابزارهای تصویرسازی ذهنی، آن‌ها زمانی که تحت فشار‌های روانی قرار گرفته‌اند برای اجرا یا مسابقه بهتر آماده می‌شوند. ممکن است این موضوع کمی واقع‌گرایانه نباشد اما تحقیقات انجام شده مشخص می‌کنند که این نوع تجسم‌ها موثرند.

با این وجود پیش از ارائه یک سخنرانی مهم، زمان خود را صرف تصور رویداد به عنوان یک موفقیت کنید. به سادگی مراحل اولیه سخنرانی مانند حرکت به سمت سکو و روبرو شدن با تماشاگران را در ذهن خود تجسم کنید و خودتان را آرام، مطمئن و دلنشین تصور کنید. صحبت کردن در جمع یک مهارت است و می‌توانید آن را در ذهن خود تمرین کنید تا هنگام اعمال فشار از مهارت‌های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

به نحوه نفس کشیدن خود توجه داشته باشید

ارتباط

تنفس دیافراگمی یک تغییر سرنوشت‌ساز است. ورزشکاران از این روش برای بهبود عملکرد و کاهش اضطراب خود استفاده می‌کنند. شما نیز از آن می‌توانید برای ارتباط بهتر استفاده کنید. همچنین با استفاده از این روش می‌توانید تمرکز خود را در لحظه حفظ کنید.

تنفس دیافراگمی راه طبیعی نفس کشیدن است. ساده‌ترین راه برای به یاد آوردن نحوه تنفس دیافراگم این است که هنگام دراز کشیدن دست خود را روی شکم خود بگذارید. با این کار متوجه می‌شوید که نفس شما وارد شکم می‌شود و آن را مانند یک بادکنک باد می‌کند.

زمانی که به دیگران گوش می‌دهید، به نحوه تنفس خود توجه کنید و هنگام صحبت کردن به نحوه تنفس خود توجه داشته باشید. با عادت کردن به این روش، ابزار جدیدی پیدا خواهید کرد که با استفاده از آن بتوانید استرس خود را کاهش دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی