ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر نبوغ ناسا دوازدهمین پرواز خود را با موفقیت به پایان رساند

هلیکوپتر کوچک «نبوغ» ناسا دوازدهمین و در واقع طولانی‌ترین پرواز خود در مریخ را که یکی از چالش برانگیزترین ماموریت‌های آن تا به امروز بوده را با موفقیت پشت سر گذاشت. دوازدهمین پرواز بالگرد ناسا ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

هلیکوپتر کوچک «نبوغ» ناسا دوازدهمین و در واقع طولانی‌ترین پرواز خود در مریخ را که یکی از چالش برانگیزترین ماموریت‌های آن تا به امروز بوده را با موفقیت پشت سر گذاشت.

دوازدهمین پرواز بالگرد ناسا در منطقه «جنوبی سیته» دهانه جیزرو انجام شد که به عقیده دانشمندان می‌تواند حاوی شواهدی از زندگی باستانی در سیاره سرخ باشد.

ناسا

هلیکوپتر تقریبا ۲ کیلوگرمی و ۴۸ سانتیمتری ناسا در پرواز ۱۶۹ ثانیه‌ای خود (طولانی‌ترین پرواز خود تا به امروز) با بالا رفتن تا سطح ۱۰ متری زمین، مسافتی معادل ۴۵۰ متر را طی کرد. مریخ‌نورد ناسا در طول مدت حضور خود در هوا، انواع حرکات نمایشی مانند در هوا شناور ماندن و  به یک سو رفتن را انجام داد تا از فاصله ۵ متری دو عکس از مکان مورد نظر دانشمندان بگیرد.

این امر به تیم آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) که ناظر ماموریت کنونی مریخ است، اجازه می‌دهد تا تصویری سه بعدی از مکان مورد نظر ایجاد کنند تا تیم مسئول مریخ‌نورد استقامت تصمیم بگیرد آیا این مکان ارزش برسی دقیق‌تر را دارد یا خیر.

پرواز اخیر هلیکوپتر بسیار خطرناک تلقی شده است زیرا نبوغ برای اولین بار وارد مناطق ناهموار شده و در آن جا پرواز می‌کند. تیم ناسا نگران بود که ناهمواری‌های این منطقه بتواند باعث سردرگمی سنسورهای ناوبری هلیکوپتر شود.

ناسا

ناسا پیش از پرواز گفته بود:

سیستم ناوبری نبوغ بر این اساس کار می‌کند که در سراسر زمین مسطح و صاف در حال پرواز است. دوری از این فرض می‌تواند خطاهایی را در سیستم آن ایجاد کند که می‌تواند منجر به بروز اشکال در گشت و گذار موقت رو به بالا و پایین و خطاهای طولانی مدت در آگاهی هلیکوپتر از موقعیت خود شود.

نبوغ اولین هواپیمایی بود که توانست در ارتفاع چند متری سطح مریخ پرواز کند و در سیاره دیگری به پرواز کنترل شده و قدرتمند دست پیدا کند و از آن زمان تاکنون، هلیکوپتر ناسا پروازهای پیچیده‌تری را انجام می‌دهد. برنامه اولیه ناسا این بود که از هلیکوپتر خود به عنوان یک وسیله آزمایشی استفاده کند، اما نبوغ در آزمایش اولیه خود به قدری خوب عمل کرد که توانست داده‌های هوایی را در اختیار تیم مریخ‌نورد استقامت قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی